Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mode-startups kruipen in huid shopper

Mode-startups kunnen de grote modemerken helpen om al hun verkoopkanalen beter te benutten. Tijdens de demo day van New York Fashion Tech Lab pitchten acht startups hoe zij het gedrag van consumenten analyseren.

De demo day van New York Fasion Tech Lab was de afsluiting van een 12-weekse periode waarin acht startups hun bedrijfsmodel hadden getest in samenwerking met een gerenommeerd modebedrijf, zoals Louis Vuitton en Ralph Lauren.

De acht die een pitch deden voor een incubatorprogramma van investeerder Springboard Enterprises in samenwerking met het Partnership Fund voor New York City waren geselecteerd uit 127 inzendingen.

De acht pitchers 

Clothes Horse, dat data van shoppers analyseert, werd gekoppeld aan het grote warenhuis Macy’s en wist via zijn data-analyse van keuzeproces, aankopen en consumentenvoorkeuren de omzet van enkele modemerken die Macy’s verkoopt te verhogen en, misschien wel belangrijker, het percentage retourzendingen te verlagen.

StyleSage en Trendanalytics analyseren ook data, maar dan meer gericht op de aanbieder: welk prijskaartje is passend en hoeveel voorraad moet ik aanhouden?

Perch Interactive en Stylinity voegen wat toe aan de in-store experience: kiezen wat je wil passen verwordt tot een soort quiz en daarna selfies maken in de paskamer waarna je volgers direct ook iets uit diezelfde winkel kunnen bestellen.

Stylit is erop gericht om kopers suggesties te doen die passen binnen de smaak en het budget van de shopper, ook aan de hand van data-analyse.

Suddenlee biedt een tool om snellere levering mogelijk te maken. Niet langer een paar dagen moeten wachten op je nieuwe schoenen, maar meteen ’s anderdaags instappen. En dat is niet altijd gebruikelijk bij de high-end modemerken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nineteenth Amendment verbindt kopers met ontwerpers en makers op één platform. Aan de hand van wat kopers aangeven, gaan ontwerpers  en fabrikanten aan de slag. Door de kleinschalige opzet kan er snel gewisseld worden op basis van daadwerkelijke vraag.

Amazon te dominant

Bij de pitches viel het Bloomberg Businessweek op dat ze alle acht sterk verwezen naar de dominantie van Amazon en dan vooral het feit dat de modeconcerns méér zouden moeten kunnen halen uit andere verkoopkanalen. De modefabrikanten zitten bij het almachtige Amazon in de wurggreep van het grote volume en dat past niet altijd goed bij de kern van hun business. Daarom willen ze met behulp van de startups meer succes boeken bij andere retailers om de macht van Amazon te doorbreken.