Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Model-ondernemers

Dennis Kuperus (37) en Tijmen Bos (37) Bedrijf: Modelmasters Wat: multimediale modellenwedstrijd Ambitie: een modellenmanagementbureau en een hospitality tak ontwikkelen. Zoeken: de nieuwe Claudia Schiffer

Ze hebben geen afkeer van uitzonderlijk mooie vrouwen. Dat helpt natuurlijk. Maar Dennis Kuperus en Tijmen Bos zijn Modelmaster toch vooral begonnen vanuit hun achtergrond als mediamannen. Hun onderneming moest uitgroeien tot een gezaghebbende multimediale modellenwedstrijd, waarvan de winnares ook ècht internationaal fashion topmodel kan worden. Het plan, in 2002, was om het wedstrijdconcept binnen enkele jaren naar een tv-programma te vertalen. En zo geschiedde. In samenwerking met Endemol en RTL maken Kuperus en Bos nu voor het tweede seizoen ‘Modelmasters: Holland’s Next Topmodel’. Het tv-programma trekt gemiddeld een miljoen kijkers per aflevering.
Kuperus – zelf voormalig fotomodel – was twaalf jaar lang managing partner van mediabureau Mediaedge:cia. Daar adviseerde hij klanten met welke media zij zo effectief mogelijk hun doelgroep konden bereiken. Tijmen Bos was zo’n klant. Ze ontmoetten elkaar in 1994. Eén van de zaken waarmee Bos zich als media-ondernemer bezighield, was gratis Premium Cards. Bos: “Een soort Boomerang kaarten, maar dan anders. Wij hadden een netwerk van net iets exclusievere horecagelegenheden. De kunst is om consumenten naar die kaartenrekken te blijven trekken met leuke en aansprekende kaarten. Hoe doe je dat. Daarover was ik met Dennis in gesprek.” Mooie mensen trekken nu eenmaal de aandacht. Met Kuperus’ opmerking dat Bos daarom ‘iets met modellen’ zou kunnen doen, werden de eerste contouren van het huidige Modelmasters geschetst. Kuperus: “Het idee ontstond om een serieuze modellenwedstrijd op te zetten, die onder andere ondersteund zou worden door de Premium Cards. Sinds eind 2002 kunnen jonge meiden zich op onze site www.modelmasters.nl inschrijven. Daar maken ze een profiel aan en uploaden ze drie foto’s van zichzelf.”
Een half jaar na de site-lancering hing Ford Models, ‘s werelds grootste modellenbureau, al aan de lijn. Of Modelmasters misschien de Nederlandse voorronde wilde worden van hun ‘Supermodel of the world’ wedstrijd? “Dat was mooi. Het maakte ons gelijk een stuk meer credible: als je bij ons de finale wint, ga je naar New York en doe je mee aan de wereldwijde finale,” vertelt Kuperus. Sindsdien biedt Modelmasters dus daadwerkelijk een serieuze springplank naar de internationale mode top. Dat is ook RTL en Endemol niet ontgaan. Bos: “Zij kwamen op een gegeven moment naar ons toe, omdat ze met ons de Nederlandse variant op het succesvolle programma ‘America’s Next Topmodel’ wilden maken.” Sanne, de winnares van de eerste serie ModelMasters: Hollands Next Topmodel, heeft afgelopen januari de wereldwijde finale van Supermodel of the World gewonnen.
Kuperus en Bos houden zich zelf niet bezig met scouting en begeleiding van de aspirant topmodellen. Dat laten ze over aan hun partner het Rotterdamse modellen bureau Max Models. Sowieso hebben ze het razenddruk. Naast Modelmasters leiden zij het bedrijf Librium TV. Deze onderneming heeft zo’n veertig werknemers en verzorgt via narrowcasting tv-uitzendingen in onder meer alle Nederlandse filialen van McDonald’s en in Amsterdamse metrostations.
Binnenkort worden er nog twee labels door Modelmasters ontwikkeld: een managementbureau voor topmodellen en de hospitality tak ‘Models and More’. Om al die plannen te kunnen verwezenlijken, hebben ze een nieuwe directeur aangenomen. Kuperus: “’Models and More’ richt zich op de meiden die niet geschikt zijn als topmodel maar er wel goed uitzien en representatief zijn. Van de tien- tot twintigduizend profielen die we in onze database hebben, kunnen we een groot deel actief wegzetten bij bedrijven die zich willen omgeven door representatieve vrouwen. Bijvoorbeeld omdat ze een nieuw product onder de aandacht willen brengen.” Dat is niet alles. De twee zijn ook bezig het concept in andere landen neer te zetten.
Kuperus en Bos zeggen de afgelopen vier jaar met Modelmasters relatief weinig te hebben verdiend. “We hebben alles teruggestopt in het bedrijf om het vliegwiel op gang te krijgen en er uiteindelijk voor te zorgen dat het op tv komt. Dat kostte veel geld,” zegt Bos. “Door het succes zitten we nu in een comfortabele positie. We zien nu al dat we vanaf 2007 ook onder de streep geld gaan overhouden.” Maar om hoeveel dat gaat, houden ze liever voor zich.