Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Muller heeft Spyker nog niet gered

Typisch Victor Muller: op het aller-allerlaatste moment kwam hij met een betaling voor - in dit geval - de huurachterstand van Spyker. Maar daarmee heeft hij zijn autofabriek nog niet terug in het spoor. Spyker-watchers Robert van den Oever en Maarten van der Pas geven een update.

Dit artikel verscheen eerder op het Spyker-blog van Van den Oever en Van der Pas.

Zoals het door de jaren heen kenmerkend is geworden voor Victor Muller, toverde hij een konijn uit zijn hoge hoed. Hij betaalde de huurachterstand van het Spyker-pand in Zeewolde, waarmee hij ontruiming wist te voorkomen. Waar het geld is gevonden en of het misschien onderdeel is van een ruimere financiering, wil Spykers financieel directeur Arjen Dikken niet zeggen. Hij geeft geen commentaar.

Maar Muller en Spyker zijn er nog niet. Wat de huurschuld van 152.000 euro betreft: verhuurder Jacques Walch spreekt duidelijk van een ‘tussenoplossing’. De komende twee weken moet er een definitieve oplossing komen. ‘Als ik scherp aan de wind had gezeild, dan was er woensdag ontruimd.’

Zoveelste reddingspoging

Muller is dus nog maar halverwege de zoveelste reddingspoging van zijn Spyker. In de zomer werd op het laatste moment een veiling van de Spyker-boedel voorkomen door een belastingschuld te voldoen. Die werd echter al snel gevolgd door een huurschuld. Wie of wat is de volgende? Tegen bedrijfsonderdeel Spyker Events & Branding loopt een faillissementsaanvraag.

Miljoenen nodig

Muller vecht tot het bittere eind door om Spyker in leven te houden. De grote vraag is of hij voldoende geld weet te vinden om de autoproductie weer op gang te krijgen. Die ligt zo goed als stil. Waar Muller aan de ene kant zijn onderneming weet te redden, wordt die aan de andere kant geamputeerd. Wil Spyker echt in leven kunnen blijven, dan moeten er auto’s – de B6 Venator en de C8 Aileron – worden gemaakt, en verkocht. Maar daarvoor zijn op z’n minst enkele miljoenen euro’s nodig.

Chinezen

Opmerkelijk genoeg zouden die miljoenen er al moeten zijn: Muller sloot in 2012 een deal van 10 miljoen euro met de Chinese autofabrikant Youngman. Naast die 10 miljoen euro zou Youngman zelfs nog eens 25 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van een Spyker suv. Aanvankelijk zijn er wel wat tranches geld overgemaakt, in ieder geval ruim 2 miljoen euro, zo meldde Spyker in zijn kwartaalupdates. Maar het lijkt erop dat de volle 10 miljoen euro nooit Zeewolde heeft bereikt.

Venator-bond

Wel kwam Spyker in maart van dit jaar met een obligatielening van 20 miljoen pond. De helft daarvan was bestemd voor geldschieters, die ervoor kunnen kiezen te worden afgelost in de vorm van een Spyker B6 Venator. Navraag leert dat er bij de broker die de obligaties in de markt zou zetten, nauwelijks activiteit is geweest rond de Venator-bond. De broker is gestopt met het aanbieden ervan. Het is niet  duidelijk of er nu een andere partij mee actief is en of de bond nog wel bestaat.

Productie ligt stil

Het lijkt niet waarschijnlijk dat het door de Chinezen toegezegde geld wel is gekomen en intussen al op is. Er gebeurt namelijk nauwelijks nog iets bij Spyker, in elk geval niets waar al die miljoenen aan opgegaan zouden kunnen zijn. De autoproductie lijkt vrijwel stil te liggen. De Spyker C8 Aileron is al een paar jaar in productie, maar naast de demonstratiemodellen die Spyker regelmatig inzet op auto-evenementen, zijn er maar een handvol Ailerons gebouwd voor klanten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wanbetaler

Aan Spyker kleeft intussen het imago van wanbetaler. Toeleveranciers zullen niet op rekening willen leveren en zullen boter bij de vis willen. Daardoor is op voorhand nog eens extra veel geld nodig om de productie te starten. Zolang Victor Muller de benodigde miljoenen niet regelt, blijft Spyker in zijn huidige comateuze staat.