'MVO is geen kwestie van kiezen'

04/16/2014 - 19:00
Een ecologische pionier, zo kun je Ferry Samuels (48) gerust noemen. De directeur van Eco-Point begon, lang voordat het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen überhaupt bestond, met groen ondernemen.

Samuels' milieuvriendelijke ondernemerschap ontstond uit teleurstelling: "Na mijn studie Hoger Laboratorium Onderwijs ging ik stage lopen bij een Amerikaanse onderneming in reinigingsmiddelen. Al snel ontdekte ik dat er gevaarlijke grondstoffen gebruikt werden. In het lab ben ik op zoek gegaan naar milieuvriendelijke alternatieven." Die vond Samuels, alleen had dat niet het gewenste resultaat. "De directie had geen interesse. Toen ben ik opgestapt. Bij dat bedrijf heb ik echt geleerd hoe het níet moet."

De start

Hoe dan wel? Samuels besloot voor zichzelf te beginnen. In 1991 richtte hij met een inmiddels overleden vriend reinigingsmiddelenproducent Eco-Point op in het West-Brabantse Halsteren. "Onze filosofie was vanaf het begin helder: zoveel mogelijk natuurlijke grondstoffen gebruiken. Als dat écht niet kan, dan grondstoffen die honderd procent biologisch afbreekbaar zijn. Vanuit dat gedachtegoed zijn we sindsdien aan het innoveren."
Met succes. Want inmiddels heeft Eco-Point behalve in Nederland vestigingen in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en agentschappen in vier andere landen. Samuels: "In Halsteren produceren we rond de zeventig standaardproducten. We beschikken er over een eigen laboratorium, zodat we waar nodig op maat gesneden producten kunnen ontwikkelen.''
Zoals voor Sabiq, een producent van kunststoffen voor onder meer de auto-industrie. Samuels: "Dat bedrijf, toen nog GEP geheten, verwijderde oude verf uit zijn mengtanks met schadelijke chemicaliën. Nieuwe wetgeving verbood dat, waarna ze met de hand gingen schoonmaken. Toen dat te arbeidsintensief bleek hebben ze Eco-Point benaderd. Wij hebben een schoonmaakmiddel ontwikkeld uit sinaasappelschil. Werkt perfect; binnen een half uur zijn de tanks schoon."
Niet dat het Samuels altijd zo gemakkelijk is vergaan. ,,Toen ik voor mezelf begon was ik mijn tijd vooruit. Als ik bij potentiële klanten kwam zag je ze vaak denken: daar heb je weer zo'n geitenwollensok. "

Al Gore

Maar de laatste jaren heeft Samuels het tij mee. Samuels: "De grote ommekeer kwam in 2006 met Al Gores film An Inconvenient Truth. Daarin legt Gore feilloos uit hoe het momenteel misgaat met de planeet. Hij heeft de grote massa's wereldwijd bewust gemaakt."
In datzelfde jaar werd Eco-Point genomineerd voor de Care & Profit Prize van de ING Bank. Samuels: "En begin dit jaar waren we 's wereld eerste bedrijf dat een cradle to cradle-certificaat ontving voor een van z'n producten." Cradle to cradle, een concept uit 2002 van de Amerikaan William McDonough en de Duitser Michael Braungart, stipuleert dat een product in z'n levenscyclus niets aan afval mag opleveren. Samuels: "Voordat we dat certificaat kregen heeft MBDC, de firma van McDonough en Braungart, Eco-Point volledig doorgelicht. Of we groene stroom gebruikten, wat onze emissiewaarden waren, hoe onze afvalstromen liepen. Allemaal in orde."

MVO-land China

Zover zijn veel bedrijven nog niet. Maar feit is, zegt Samuels, dat er op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen ontzettend veel gebeurt op het moment. En niet alleen in Nederland. Samuels: "Neem een land als China. Daar implementeren ze momenteel in noodtempo milieuwetgeving. Zo wilde een Chinees bedrijf nog niet zo lang geleden het noodlijdende Amerikaanse automerk Hummer overnemen. Omdat Hummers zoveel benzine slurpen heeft de Chinese overheid dat verboden." Niet geheel toevallig dus dat ook Samuels kansen ziet in China. "Onlangs heb ik daarvoor bij NL EVD Internationaal de overheidssubsidie Package4Growth aangevraagd, bedoeld voor ondernemen in China of India."

Crisis

De huidige economische crisis versterkt volgens Samuels de snelheid waarmee maatschappelijk verantwoord ondernemen zich verspreidt. "Om niet ten onder te gaan zijn bedrijven overal ter wereld momenteel gedwongen om te innoveren. En omdat hun imago steeds sterker afhankelijk wordt van de mate waarin ze duurzaam ondernemen - het publiek pikt simpelweg geen spullen meer die zijn gemaakt met stoffen waaraan mens, dier of natuur schade lijden - gaan veel van die bedrijven de maatschappelijk verantwoorde kant op."
Want, onderstreept Samnuels, ze moeten wel. "Dat is echt mijn belangrijkste advies aan collega-ondernemers: besef jezelf goed dat maatschappelijk verantwoord ondernemen geen kwestie meer is van kiezen, maar van overleven. Je kunt er eenvoudigweg niet meer omheen."


Handige links over maatschappelijk verantwoord ondernemen:

  1. Op  www.internationaalondernemen.nl/mvo en www.mvonederland.nl vindt u algemene informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  2. Onder andere door het vestigen van bedrijven in kwetsbare natuurgebieden, neemt de biodervisiteit in de wereld snel af. Doe de biodiversiteitscan om te zien hoe uw bedrijf de biodiversiteit kan behouden of verbeteren.
  3. Lees de OESO-richtlijnen - wat verwacht de overheid van Nederlandse ondernemers in het buitenland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Bij het aanvragen van subsidies als PSI en 2xplore wordt gekeken naar de mate waarin de aanvrager deze richtlijnen naleeft. 
  4. Neem contact op met AgentschapNL, het agentschap van het Ministerie van Economische Zaken dat duurzaamheid stimuleert op nationaal en internationaal vlak. U kunt er terecht voor advies, kennis en financiële ondersteuning. 
  5. Lees alles over cradle to cradle-concept, een groeiende tak van het maatschappelijk verantwoorde ondernemen; hier kunt u cradle to cradle-certificaten aanvragen.