Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MVO zonder hoge kosten: wat kun je zelf doen?

Hoe pak je mvo aan? Ondernemers delen hun ervaringen. Aart van Veller (25) van adviesbureau Wij zijn Koel ontwikkelde er een methode voor. Ondernemers Geertje Ligthart en Jet Prommenschenkel doen het zelf.

Na zijn studie economie richtte ondernemer Aart Veller klimaatadviesbureau Wij zijn Koel op. Zijn missie: alle grote bedrijven wereldwijd binnen tien jaar klimaatneutraal. De werkwijze die Van Veller, learning by doing, ontwikkelde hij bij MTV Networks, de eerste grote klant van de jonge ondernemer. Het resulteerde in het stappenplan dat Wij zijn Koel sindsdien toepast bij al zijn klanten

Stap 1: In kaart brengen

“Elk nieuw project begint met nagaan hoe de klant zoal CO2-uitstoot. Daarbij kijken we naar drie soorten emissies. Ten eerste directe emissies, zoals gas- en brandstofverbruik. Ten tweede indirecte emissies. Daaronder valt bijvoorbeeld elektriciteitsverbruik, bij de opwekking daarvan komt immers CO2 vrij. De derde soort emissies, het best samen te vatten als ‘alle overige uitstoot’, is nog indirecter. In hoeverre we dat in kaart brengen verschilt per klant. Een voorbeeld: MTV Nederland koopt programma’s in uit Amerika. Bij de productie daarvan is CO2 vrijgekomen. Het zou hopeloos ingewikkeld zijn om na te trekken hoeveel precies, dus we hebben besloten dat buiten beschouwing te laten.”

Stap 2: Uitrekenen

“Als bekend is bij welke activiteiten CO2 vrijkomt, rekenen we uit hoeveel dat precies is. Uitleggen hoe dat gaat zou hier te ver voeren.”  

Stap 3: Benchmarken

“Benchmarken houdt niets anders in dan de uitstoot van de klant vergelijken met die van soortgelijke bedrijven om te zien hoe het bedrijf het er verhoudingsgewijs vanaf brengt. We vergelijken in categorieën: hardware, bijvoorbeeld het bedrijfspand; software, zoals de servers; en transport, denk aan het wagenpark en vliegreizen.”

Stap 4: Scannen

“Het benchmarken toont ons waar de grootste kansen liggen voor het verminderen van de uitstoot. Op basis daarvan doen we een verdiepend onderzoek. De uitkomsten daarvan geven exact weer waar, hoe en hoeveel het bedrijf de CO2-uitstoot kan verminderen en tegelijkertijd kosten kan besparen.”

Stap 5: Omschakelen

“Aan de hand van stap 4 doen we concrete voorstellen over investeringen die de klant kan doen om zijn uitstoot te reduceren. Heel belangrijk is dat de voorgestelde investeringen rendabel zijn. Je kunt duurzaamheid alleen uit de geitenwollensokkenhoek trekken – en daarvoor is het hoog tijd – als je aantoont dat vergroenen geen geld hoeft te kosten, maar op termijn juist centen oplevert. Een concreet voorbeeld bij MTV Networks was de verlichting. In het pand hingen zo’n 230 lichtbakken met daarin elk vier lampen van 38 Watt. Die bleken zonder significant lichtverlies te kunnen worden vervangen door lampen van 28 Watt. Die verandering levert MTV Networks nu zo’n 10.000 euro per jaar op. Hebben ze mij er alweer mee uit.”

Stap 6: Monitoren

“Het zetten van de eerste stappen op weg naar duurzaamheid is makkelijker dan duurzaamheid integreren in het DNA van je bedrijf’. Het is iets waar je als bedrijf aan moet blijven werken. Daarom houden wij bij al onze klanten de vinger aan de pols. Dat doen we op verschillende manieren. Met de meeste klanten, waaronder MTV Networks, sluiten we een abonnement af. Hiervoor geven we eens per kwartaal een update over de nieuwste technologische innovaties die relevant zijn voor de klant en monitoren we hoe de gestelde targets (x procent CO2-reductie en kostenbesparing) zich verhouden tot de realiteit.”
 


Hoe maken ondernemers hun bedrijf duurzaam? Twee cases uit de praktijk:

Case 1: Brykz

Vorig jaar viel bij Jet Prommenschenckel naar eigen zeggen ineens het kwartje. Groener gaan ondernemen kon weleens dé sleutel zijn naar het leuk houden van haar werk bij Brykz, de ict-dienstverlener die ze in 2007 oprichtte met haar man. “Ik heb niet echt achtergrond in de ict. Maar voor duurzaamheid heb ik wel van jongs af aan passie. Dat komt door mijn opvoeding,  we waren thuis aangesloten bij allerlei clubs voor een beter milieu.”
Na haar eurekamoment begon Prommenschenckel enthousiast het internet af te zoeken naar informatie over duurzaam ondernemen. “Ik kwam terecht op de site van MVO Nederland, waar ik handige tips vond. Via die site kwam ik bovendien terecht op verschillende LinkedIn-netwerken. Ik was niet meer te houden.”
Een eerste stap was het vergroenen van Brykz zelf. “Er bestaan complete sites over bewuste kantoorartikelen, zoals Groeneartikelen.nl, dus die kopen we alleen nog maar zo duurzaam mogelijk in. Ook zijn we overgeschakeld op groene stroom en duurzaam bankieren. Printen doen we alleen nog als het strikt noodzakelijk is. Voor het briefpapier van onze nieuwe huisstijl zoeken we momenteel een groene drukker. En nadat ik op een forum een verwijzing had gevonden naar een waslijst duurzame providers en webhosts zijn die bij ons nu ook groen. Last but not least doen we, in plaats van naar klanten te reizen, zoveel mogelijk werk op afstand.”
Waar mogelijk voert Brykz deze veranderingen ook door bij klanten. “We geven ze korting als ze kiezen voor onze groene route. Hoe meer ze de voordelen van duurzaam ondernemen gaan inzien, hoe beter.” Het liefst zou Brykz zelfs alleen nog maar werken met groene klanten. “Maar voorlopig pakken we het nog even veilig aan. Als een veelbelovende klant niet groen bezig wil zijn, gaan we er toch mee in zee. Uiteindelijk weten wij de meeste klanten toch wel voor een groene oplossing te strikken.”

Case 2: LigthartTekst

Na een carrière in het onderwijs zette Greetje Ligthart vorig jaar de grote stap: ze richtte haar eigen tekstbureau LigthartTekst op. Ze verricht haar schrijf-, herschrijf- en redigeerwerk vanuit huis, waar ze al veel met duurzaamheid bezig was. “Mijn vriend en ik hebben bewust geen auto, we kunnen overal makkelijk genoeg komen per fiets of openbaar vervoer. Ik bankier bij Triodos Bank en ik let op mijn energieverbruik. Wist je bijvoorbeeld dat apparaten als telefoonopladers elektriciteit blijven verbruiken zolang ze in het stopcontact zitten, of je mobiel er nou op ingeplugd is of niet? Ook scheid ik mijn huisvuil. Papier en glas natuurlijk, en gft-afval.”
Zodoende was het voor Ligthart vanzelfsprekend om ook haar tekstbureau duurzaam in te richten. Om dat zo goed mogelijk te doen startte Ligthart de discussie ‘Duurzame tips voor (kleine) ondernemers’ in de LinkedIn-groep ‘Duurzaam Ondernemen / maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) professionals’. Inmiddels is het de populairste discussie van de groep.
Vanwege de aard van haar werk hoeft het niet te verbazen dat de tips die Ligthart zelf geeft vooral gaan over papier en printen. “Om te beginnen print ik natuurlijk zo min mogelijk. Maar soms doe ik het toch, zoals wanneer ik teksten moet redigeren. Ik zie de fouten gewoon beter op papier. Ik gebruik dan wel gerecycled papier en zet de printer direct na de printopdracht weer uit. Bovendien heb ik die printer ingesteld op de lichtste stand, zodat hij zo min mogelijk inkt verbruikt.”
De meest papierbesparende tip las Ligthart echter in haar eigen LinkedIn-discussie. “Iemand wees erop dat je op een A4-tje ook twee pagina’s kunt afdrukken in plaats van één. Omdat ik dubbelzijdig print scheelt dat per vel papier dus drie pagina’s. Dat zijn natuurlijk flinke stappen in de goede richting.”

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.