Branson: 5 bedrijven die het begrijpen

16 apr 2014 - 18:15
Naarmate Virgin groter en groter werd, is Richard Branson zich sterker gaan maken voor mvo. Hij zegt een groot bewonderaar te zijn van businessmodellen die goed voor het milieu én de omzet zijn. Daarom somt hij vijf inspirerende voorbeelden op.

Een tijd geleden introduceerden we Kapitalisme 24902, een nieuwe manier van zakendoen die helemaal in dienst staat van de planeet. Het cijfer slaat terug op de diameter van de aarde, die is 24902 mijl. De band R.E.M. heeft een geweldig nummer met de titel “It’s the End of the World As We Know It (and I Feel Fine).” Ik heb me al vaak afgevraagd of dat het officiële volkslied van Kapitalisme 24902 moest worden. 

Het is noodzakelijk dat we oude businessmodellen aan de kant zetten en nieuwe modellen omarmen die waarde voor het milieu toevoegen en goed doen voor de mensen op aarde. In de afgelopen jaren heb ik het geluk gehad om veel leuke mensen te ontmoeten die succes hebben, én een bijdrage leveren aan Kapitalisme 24902.

Hier zijn een paar voorbeelden:

Een lust voor het oog

Er zijn 12 miljoen blinden in India, maar 80 procent van die gevallen had voorkomen of genezen kunnen worden. Aravind Eye Care System, opgericht door Dr Govindappa Venkataswamy, heeft mensen getraind in oogzorg en creëerde een franchisesysteem dat de zorg beter toegankelijk maakte.

Aravind heeft vorig jaar meer dan 2,6 miljoen poliklinische consulten gedaan en meer dan 315.000 operaties uitgevoerd. De opbrengst van betalende klanten stelt hem in staat om arme mensen te helpen. Volgens Aravind bestaa de helft van zijn patiënten uit mensen met een laag of geen inkomen.

De eigenaars doen al het werk

Stel je een bedrijf voor met 76.500 eigenaren - dat is John Lewis Partnership, de Britse warenhuisketen. Ze zetten hun mensen op de eerste plaats, ze zijn partners die een stem hebben in hoe het bedrijf wordt geleid en ze ontvangen een deel van de winst. Als gevolg daarvan is het bedrijf niet gericht op winst op korte termijn om de aandeelhouders gunstig te stemmen. Volgens het motto van het bedrijf, werkt John Lewis aan "het geluk van onze leden." De keten heeftbijvoorbeeld vijf vakantieoorden voor haar medewerkers.

De John Lewis Partnership is het grootste door medewerkers beheerde bedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Hun focus op mensen werkt - medewerkers blijven twee keer zo lang bij het bedrijf dan gemiddeld in de detailhandel.

Winnen is goed

Toen Boudewijn Poelmann de Nederlandse Postcode Loterij startte in 1989, wilde hij de gemeenschap fondsen laten werven die organisaties ondersteunen die pleiten voor een rechtvaardiger, vrijer en groenere wereld.
Het Postcode Loterijmodel is uniek. Individuen winnen niet – alleen groepen. Als je postcode wordt getrokken, wint iedereen in het postcodegebied die een lot heeft gekocht. Meer dan 2,5 miljoen gezinnen kochten 4,5 miljoen loten in 2011, en de loterij is nu uitgebreid naar Zweden en het Verenigd Koninkrijk. 50 procent van de bruto-opbrengst gaat naar een goed doel.

HEY, YOU, GET ONTO MY CLOUD

Salesforce.com maakt software waarmee bedrijven efficiënter kunnen werken, zoals customer relationship managementsystemen (crm). Salesforce, in 1999 opgericht door Marc Benioff, een voormalig directeur van Oracle, en software-ontwikkelaars Parker Harris, Dave Moellenhoff en Frank Dominguez, is een van de top 50 snelst groeiende bedrijven in de wereld.
Het in San Francisco gevestigde bedrijf maakt gebruik van middelen die bij alle operaties een verschil moeten maken. Het gaat er bijvoorbeeld prat op dat het systeem 95 procent minder kooldioxide dan de traditionele computersystemen uitstoot: Met 100.000 klanten die de systemen op een groot aantal computers gebruiken, genereert Salesforce enorme schaalvoordelen die de CO2-uitstoot beperken..

2,5 million and counting

Working Assets is geen alledaags communicatiebedrijf. Terwijl ze creditcards en mobiele diensten verkopen, is hun missie het ondersteunen van vrede, gelijkheid, mensenrechten en het milieu. Volgens het bedrijf heeft het een gemeenschap van 2,5 miljoen activisten samengebracht..

De leden genereerden afgelopen jaar meer dan 16 miljoen gesprekken, brieven en e-mails die pleitten voor politieke verandering, en sinds de oprichting in 1985 heeft het bedrijf bijna 70 miljoen dollar bijeengebracht voor organisaties die zich inzetten om de wereld te veranderen.

Working Assets maakt het gemakkelijk voor mensen om een verschil te maken,simpelweg door door te gaan met hun dagelijks leven. Het bedrijf doneert 1 procent van al haar facturen aan organisaties die de doelstellingen van het bedrijf delen.

Het is duidelijk dat de tijd van Kapitalisme 24902 is gekomen. Nu moeten we het alleen nog laten gebeuren – en snel! Kun je je een wereld voorstellen waarin bedrijven alleen doen wat goed is voor de gemeenschap en het milieu?