Groene data als unique selling point

woensdag, april 16, 2014 - 18:21
EvoSwitch datacenters is een duurzame leider in zijn branche. Volgens algemeen directeur Eric Boonstra een belangrijke reden voor de snelle groei van het bedrijf. “De energieprijzen blijven stijgen en de regelgeving wordt strenger – daar kunnen bedrijven gewoon niet omheen.”

Groene data vormen het unique selling point van EvoSwitch. Datacenters verbruiken enorme hoeveelheden energie. EvoSwitch heeft op dit moment een vermogenscapaciteit van 25 megawatt – genoeg om 15.000 huishoudens van elektriciteit  te voorzien – en het bedrijf heeft plannen om uit te groeien naar 40 en zelfs 60 megawatt. Om duurzaam uit te kunnen blinken, hanteert het bedrijf een weldoordacht businessmodel.

CO2-neutraal

Over EvoSwitch
Algemeen directeur: Eric Boonstra
Start bedrijf: 2007
Medewerkers: 40+
Omzet: 20 miljoen euro

Wat heeft duurzaamheid opgeleverd:
- Miljoenen kostenbesparing op jaarbasis
- Een leidende marktpositie en snelle groei
- Aankomende regelgeving met vertrouwen tegemoet zien
Directeur Eric Boonstra: “We zijn begonnen in 2007. Het bedrijf is een volle dochter van de Ocom groep, een snel groeiend internetservicebedrijf. Om een idee te krijgen van de financiering: per megawatt energiecapaciteit moet je denken aan een investeringsbedrag van grofweg 5 miljoen euro.

“We zijn vanaf dag één CO2-neutraal, en de eerste in deze business in Nederland. Internationaal zijn we een van de voorlopers. Onze datacenters draaien op honderd procent groene stroom en de CO2 die we uitstoten met bijvoorbeeld ons autoverkeer en de maandelijkse test van de dieselgeneratoren voor de noodstroomvoorziening, houden we nauwgezet bij. Dat mondt uit in een bedrag dat we jaarlijks storten aan een organisatie die CO2-beperkende projecten financiert.

Miljoenen goedkoper

“Traditioneel worden datacenters gekoeld met airco-systemen die stroom gebruiken. Wij werken in onze bestaande hallen met zogenaamde dry coolers, die koude lucht van buiten opvangen en het koelsysteem in voeren. Met die lucht creëren we zogenaamde çold corridors tussen de serverracks en die houden de koude lucht strikt gescheiden van de warme lucht in het gebouw. Dat maakt het koelen veel efficiënter. Enkele maanden in de zomer hebben we nog het airco-systeem nodig, maar in onze nieuwste datahal hoeft zelfs dat niet meer vanwege de nieuwste generatie adiabatische coolers. Verder hebben we in onze infrastructuur overal de puntjes op de i gezet, met onder andere verlichting op basis van bewegingsscanners en een state-of-the-art regelsysteem.

“Een en ander zorgt ervoor dat wij in onze nieuwste datahal een zogenaamde Power User Effectiveness (PUE) weten te bereiken van 1,2, waar 2,0 in de branche gebruikelijk is. Dat betekent dat wij in die hal een tachtig procent hogere energie-efficiency bereiken dan onze concurrenten, wat op die schaal weer betekent dat we jaarlijks enkele miljoenen goedkoper uit zijn. En dat is wat ik dan noem netto geld. Een deel daarvan kunnen we doorgeven aan de klant. Van het begin af aan wisten wij dat we niet duurder mochten zijn dan andere datacenters. De meeste bedrijven zijn pas geïnteresseerd in CO2-neutrale data-opslag als ze er niet méér voor hoeven te betalen.

Groene toekomst

“We zijn nu vier jaar bezig, en sinds drie jaar winstgevend. We mogen ondertussen 45 grote telecombedrijven als KPN en British Telecom tot onze telecompartners rekenen. Maar we hebben ook klanten als Wikipedia Europe en de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) – het grootste internationale cyberknooppunt dat in Amsterdam is gevestigd. De nieuwe hal die we begin 2011 openden, zal volgens onze berekeningen  in december volgend jaar alweer vol zitten, dus we zijn hard met nieuwbouwplannen bezig. Daarnaast willen we een datacenter openen in Frankfurt. Gezien het feit dat de energieprijzen de komende tijd alleen maar gaan stijgen en de vraag alsmaar toeneemt, verwachten we internationaal in hetzelfde tempo te kunnen blijven groeien.

“We merken sinds pakweg een jaar dat de markt voor datacenters duurzaamheid echt begint te omarmen. Wij worden steeds vaker gevraagd om op beurzen en congressen te spreken en je ziet dat het ook voor klanten steeds logischer wordt. Zelfs de overheid is ermee bezig. De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld is regels aan het opstellen voor energie-efficiënte data-opslag. Je ziet sommige concurrenten daar zenuwachtig van worden. Geen wonder: een bestaand datacenter verduurzamen kost miljoenen.”

 

Deze casus is afkomstig uit het boekje 'Groen Succes'. Meer weten over duurzaamheid?
Bezoek
de gratis sessie 'Groen Succes Live!' over duurzaam ondernemen op 26 april, 22 mei of 25 juni 2012.