Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kiva: succesvolle microfinance

Dat je sommige ideeën gewoon moet doorzetten als anderen er om lachen, bewijst Matt Flannery van de Amerikaanse microfinanceorganisatie Kiva.

 

De co-founder is deze week in Nederland om te spreken bij inspiratiecongres Pinc en aantal Nederlandse sponsoren te bezoeken. ‘Dit concept kun je niet opschalen’, ‘Wat je wilt doen is illegaal’, ‘Het is inefficiënt’. Zomaar een greep uit de reacties die Matt Flannery kreeg toen hij anderen vertelde over zijn plan voor Kiva. In het kort: Kiva maakt het mogelijk om via internet kleine leningen te verstrekken aan ondernemers in ontwikkelingslanden. Zodat die een winkeltje kunnen openen, een waterput kunnen aanleggen of geiten kunnen kopen. Een heel nieuw concept, waarvan investeerders niet goed wisten wat ze ermee moesten. “Het was niet te benoemen als liefdadigheid, want de mensen die geld lenen, betalen het ook weer terug”, beschrijft Flannery. “Maar het was ook geen echt bedrijf, vonden ze.”

 

Verslaafd aan uitlenen

Flannery en zijn compagnons zetten door en nu, 5 jaar na de start, heeft het concept zich bewezen. In totaal zijn al 350.000 mensen wereldwijd geholpen aan een lening, en alleen dit jaar werd al 140 miljoen dollar uitgeleend. Inmiddels worden ook de eerste leningen vanuit ontwikkelingslanden aan ondernemers in Amerika verstrekt. Zo leende een Keniaanse touroperator onlangs geld aan een ondernemer in San Francisco.

 

Het succes van Kiva zit in het simpele, persoonlijke concept, denkt Flannery. “Mensen zien direct op de site aan wie ze geld uitlenen, voor wat voor soort bedrijfje en hoe snel ze dat terugkrijgen. We zien dat veel mensen het geld dat ze uitgeleend hebben, opnieuw uitlenen als ze het eenmaal teruggekregen hebben. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect.” Kiva ziet nu zelfs een kleine groep mensen die verslaafd is geraakt aan het uitlenen van geld. “Die mensen maken schulden op hun creditcard om maar meer ui te kunnen lenen. Dat is een interessant fenomeen, al willen we natuurlijk niet dat mensen in de schulden komen”, zegt Flannery.

 

Social change

Tachtig procent van de geldleners bij Kiva is vrouw. Het zijn mensen die een klein bedrag nodig hebben – vaak een paar honderd euro – om de eerste inkoop te doen voor hun bedrijf. Deze maand zijn daar twee nieuwe soorten projecten bijgekomen: leningen voor milieuprojecten (het aanleggen van zonnecellen bijvoorbeeld) en voor mensen die een studie willen volgen. “Dit zijn voor het eerst projecten die op langere termijn pas terugbetalen. De gewone leningen bij Kiva worden meestal binnen een paar maanden terugbetaald, maar een student kan pas na zijn afstuderen – dus na een aantal jaar – terugbetalen. Mensen die geld uitlenen vinden dat niet erg, ze zien direct waar hun geld heengaat. Voor Kiva maakt dat geen verschil, ons doel is dat er geld geleend wordt voor social change.”
Flannery zelf verdient geld aan fooien die gebruikers van Kiva geven. Daarmee komt hij “bijna” uit in zijn kosten. Wereldwijd werken 600 stagiairs en vertalers voor de organisatie op vrijwillige basis. Zij moeten ondernemers-in-spe bekend maken met de mogelijkheden, aangezien de ondernemers geen computer of internetverbinding hebben. Daarnaast telt Kiva vijftig medewerkers, die uitbetaald worden met de gulle giften van gebruikers en de steun van organisaties als de Postcode Loterij en stichting DOEN in Nederland. “Zonder die organisaties zouden we niet kunnen bestaan”, benadrukt Flannery. Hij is trots op het succes dat Kiva heeft weten op te bouwen in vijf jaar tijd. “Dat we 350.000 mensen geholpen hebben, is echt onvoorstelbaar.”
 

Fotograaf: John Briggs

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het verhaal Microkrediet geopend voor het hele land.

Lees ook het boek Klein geld