Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marijn Berk (23), Sool Power

Wat telefoonopladers op zonne-energie Start begin 2010 Personeel 2 fulltime, 40 op projectbasis (Europa, China, VS) Omzetdoel 2011 niet openbaar

 

Er zijn wereldwijd meer dan 1,6 miljard mensen zonder elektriciteit thuis, waarvan 500 miljoen mensen een mobiele telefoon hebben. Het gaat om bewoners van zonnige landen als India en Afrika, die geholpen zouden zijn met een goede oplader op zonne-energie, bedacht Marijn Berk. Met zijn Sool Power ontwikkelde hij patent-pending technologie voor opladers die goedkoper en krachtiger zijn dan bestaande oplossingen, die vaak tekort schieten.

Zeer riskant

Berk moest daarvoor een aantal grote uitdagingen aangaan. Allereerst moest hij op zoek naar financiering: “Het is een hightech bedrijf, dus het gaat om grotere bedragen en het is zeer riskant. In Nederland is het investeringsklimaat niet ideaal voor dit soort ondernemingen. Daarom wordt Sool Power gefinancierd door een Amerikaanse investeringsmaatschappij.” Ook het vinden van goede technici was lastig – Berk kreeg voornamelijk te horen dat het ‘onmogelijk’ was. Maar ook dat lukte, al zit zijn team verspreid over Europa, China en de VS. Er is altijd wel iemand aan het werk voor Sool Power. “Mijn telefoon staat altijd aan.”

Het eindresultaat van anderhalf jaar ploeteren mag er zijn, met als kers op de taart het winnen van de prestigieuze Reddot Design Awards (gekozen uit 4,433 deelnemende producten) en de iF Product Design Awards (2,756 deelnemende producten). Daar is Berk erg trots op, al vond hij de reacties van gebruikers nog veel mooier. “Ik heb gereisd van het Midden-Oosten tot dorpjes in Kenia en Nigeria, achterbuurten in Oeganda, het platteland in Rwanda en Zuid-Afrika; overal waren mensen ontzettend enthousiast. ‘It’s like magic’ zei iemand in Kenia. Daar gaat het uiteindelijk om.”

Silicon Valley

Nu richt Berk zich op het opzetten van grootschalige distributie voor de zonne-opladers, en ontwikkelt daarnaast een product voor westerse markten, “waardoor smartphone gebruikers zich geen zorgen meer hoeven te maken over ‘low battery’ waarschuwingen”.

De VS, waar hij het afgelopen half jaar doorbracht als winnaar van de Kauffman Global Scholarship, is volgens Berk het ‘beloofde land voor ondernemers’. “Er zijn hier meer investeerders, meer ingenieurs en er is meer optimisme. Maar het belangrijkste verschil is dat het volledig acceptabel is om te falen. Hierdoor durven ondernemers grotere risico’s te nemen en dit leidt tot grotere bedrijven. Heel simpel.”