'Men vindt ons nu alleen nog cool'

16 apr 2014 - 18:16
‘Ik wil gewassen worden’. Iedereen kent ze, vuile auto’s waarop iemand met zijn vingers een boodschap heeft aangebracht. Datzelfde idee, een vuile ondergrond ‘schoonmaken’ door er een al dan niet commerciële mededeling op te spuiten, is de core business van GreenGraffiti. Het bedrijf wist 30.000 euro crowdfunding op te halen bij Seeds.

Het idee voor deze omgekeerde graffiti ontstond in 2008 in een periode waarin Joost Niepoth en Jim Bowes, beiden werkzaam in de reclamewereld, nadachten over de vraag hoe duurzaam hun eigen branche eigenlijk was. De conclusie was vernietigend. Joost Niepoth: “De bureaus verdienen veel geld met het communiceren van de duurzaamheidsidealen van hun klanten. Maar in hun eigen printers lag vaak nog niet eens papier met het FSC keurmerk.”

Kleine footprint

Hoe werkt groene graffiti?
In plaats van vervuilende verf of inkt op straten of muren aan te brengen, spuit GreenGraffiti deze met water juist schoon. Door er een sjabloon overheen te leggen, ontstaat zo een tekst of afbeelding  die duidelijk te lezen is. 
Reversed graffiti is een originele manier van reclame maken, die ook nog eens milieuvriendelijk is.  “Deze vorm van ‘graffiti’ bestond al als vorm van street art, maar nog niet communicatiemiddel”, zegt Niepoth. GreenGraffiti was de eerste die deze techniek als communicatiemiddel introduceerde. “Veel bedrijven doen het erbij, voor ons is het corebusiness.” Daarin zijn wij de enige in Nederland, en samen met Curb in Londen de enigen in Europa.”

In 2009 ging GreenGraffiti echt van start en inmiddels heeft het in Amsterdam gevestigde bedrijf acht mensen in dienst en een netwerk van licentie- en executiepartners in twaalf Europese landen. GreenGraffiti spoot al een boodschap voor de Postcode Loterij op 2.200 goed zichtbare plaatsen, vergelijkbaar met een landelijke abricampagne. “Bedenk eens wat deze techniek bespaart aan inkt, papier en aan brandstof voor auto’s die het hele land door moeten rijden om iedere week deze posters te vervangen”, zegt Niepoth. “Vergeleken daarmee laten wij een hele kleine footprint achter.”

Grijs water

Hun watergebruik vormt de grootste footprint. GreenGraffiti compenseert die door voor iedere liter water die ze gebruiken een bedrag te doneren aan de stichting GreenAdsBlue, die dit geld investeert in waterprojecten in ontwikkelingslanden. Maar ze gaan nog verder. Zo gebruikt het bedrijf nu nog schoon water. Dat moet omdat er een, weliswaar piepklein, gezondheidsrisico bestaat bij het gebruik van slootwater. Grijs water, noemt Joost Niepoth dat. “Er bestaan filtertechnieken voor en die worden nu in hoog tempo goedkoper. Die willen we gaan aanschaffen, waardoor we grijs water kunnen gebruiken. Bijkomend voordeel is dat we niet met grote tanks schoon water naar Groningen of Maastricht hoeven te rijden, maar ter plekke water uit de sloot kunnen pompen. Dat scheelt ook een hoop brandstofkosten.”

Meer dan cool

Een goed idee is één ding, maar het succes zit in de uitvoering. De hogedrukspuiters van GreenGraffiti spuiten hun boodschap niet op willekeurige stoeptegels. Van tevoren worden de goede plekken in kaart gebracht. Daarnaast richt GreenGraffiti zich ook op andere, milieuvriendelijke vormen van communicatie, zoals het gebruik van een biologisch afbreekbare melkverf, of het ‘schrijven’ met mos, gras of bloemen. Ook op sneeuw of zand is het uitstekend communiceren. 

Niepoth schat dat hij met zijn bedrijf 70 tot 75 procent van de markt in Nederland in handen heeft. Die markt is alleen nog bescheiden en daar ligt zijn grootste uitdaging, stelt Niepoth. “We willen onze thuismarkt de komende vijf jaar minimaal verdubbelen, terwijl het aandeel van de buitenlandse licentiehouders in de winst nog zeker tien keer hoger mag.” Tot nu toe heeft GreenGraffiti de groei van het bedrijf volledig uit eigen middelen gefinancierd, maar voor verdere uitbreiding heeft het bedrijf 30.000 euro crowdfunding opgehaald via Seeds.

Niepoths grootste uitdaging is het verhogen van de ‘awareness’ zoals hij het als echte reclameman noemt; de media- en reclamewereld duurzaam leren denken. “Ons product wordt nu nog te vaak alleen als ‘cool’ gezien; een leuk dingetje voor erbij. Terwijl bedrijven die zichzelf als duurzaam profileren, ook moeten streven naar een duurzame manier van reclame maken. Voor wie even verder kijkt dan hij gewend is, is dit vaak zo simpel te realiseren.”

Lees ook: 10x creatieve reclame in de regen