Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Muzikant ontwikkelt innovatief podium

Muzikanten moeten als ondernemer vaak heel creatief zijn om kans te maken in hun industrie. Singer-songwriter Florian Wolff (26) bedacht een manier om CO2-neutraal op te treden. "Ik promoot zowel muziek als duurzaamheid."

Op het podium staan een muzikant en zijn band de longen uit het lijf te zingen. Naast het podium zitten zijn fans op een fiets even hard te zwoegen. Ze zijn aan het fietsen en fungeren als levende energiecentrale, om de band namelijk van stroom te voorzien. Ook zijn er zonnepanelen en een windmolen. Goed, de batterijen worden van te voren deels opgeladen via zonnepanelen. Maar toch, als de fans met trappen ophouden kan het gedaan zijn met het optreden. “Gelukkig zijn we geen Metallica, met een akoestische gitaar ben je als vanzelf al vrij duurzaam.” 

Wolff heeft al heel wat optredens gedaan met zijn vorig jaar gelanceerde Green Tour, die volledig draait op groene, zelfopgewekte energie. Het wordt nog nergens anders gedaan, zegt Wolff. “Ik realiseerde dat een optreden energieverslindend is.” Wat er aan voor ging was een cd-hoes die van milieuvriendelijk materiaal is gemaakt, daarna volgden er T-shirts en ander promotiemateriaal. “Ik bedacht het concept spelenderwijs, zoals ik mijn liedjes maak.” 

Biogas

Met zijn concept stapte hij begin 2010 naar bedrijven toe. “Het idee bleek zichzelf te verkopen, bedrijven hadden zoiets van, de details komen later wel.” Onder meer een transportbedrijf was enthousiast en leverde een vrachtwagen die rijdt op biogas en was er een leverancier van energie-efficiënte geluidsystemen die mee wilde doen. Ook is er personeel dat, los van het geluid, de energievoorziening tijdens een optreden moet regelen. In totaal zijn er inclusief de band, geluidsmensen, podiumbouwer en manager tien man aan het werk. Een productie behelst al gauw zo’n 3000 euro. “We hebben nu vooral voor partijen met een klein budget gewerkt. Ik denk dat het zeker 7000 waard zou moeten zijn, omdat het juist zo’n uniek gegeven is.”

ASN Bank Wereldprijs 2011 van start Voor mensen met een droom voor een duurzame wereld, organiseert de ASN Bank voor de vierde keer de ASN Bank Wereldprijs. Via de community Voor de Wereld van Morgen  nodigt de ASN Bank ondernemers uit die met een goed idee of project de duurzaamheid van de samenleving willen bevorderen. Wie zich inschrijft met een project én er veel mensen enthousiast voor maakt, kan een van de vier themaprijzen van € 10.000 winnen, of de publieksprijs van € 10.000. Inschrijven kan van 1 juni tot 23 september 2011 op www.voordewereldvanmorgen.nl.

Budget

In de muziekwereld heeft men dat geld helaas vaak niet. “Laat staan voor een semibekende artiest als ik.”Veel verdient hij er niet mee. “Meestal doen we er een winstmarge boven, maar soms doen verzorgen we ook een optreden onder de kostprijs, als er geen budget is en we een initiatief echt steunen.”
Wolff wordt nu meestal ingehuurd door duurzame bedrijven die bijvoorbeeld een event willen organiseren. Hoewel hij kijkt naar manieren waarop fans kunnen bijdragen aan duurzaamheid, ziet hij geen concreet model voor zich waarin ze ook daadwerkelijk mee gaan betalen voor ‘groene optredens’. Vliegtuigmaatschappijen hanteren bijvoorbeeld zo’n model. Je kunt dan als consument voor een CO2-toeslag betalen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wel trekt hij met een kleine soloinstallatie op groene energie, de Green Machine, wat ook onder de Green Tour valt, door het land. “Ik doe daar vooral in store-optredens mee.” Het voordeel van de Green Machine ten opzichte van het totale groene bandpodium (greenstage) is volgens de ondernemer dat het makkelijk is weg te zetten qua logistiek en kosten. “Er zijn vast nog nieuwe mogelijkheden om te innoveren.”

Serious Talent

De muzikant zegt er een goede manier mee gevonden te hebben om zowel zijn muziek als het thema duurzaamheid te promoten. In een industrie waarin het ‘voor jou tien anderen’ is, moet je onderscheidend zijn in je marketing. De muzikant , in 2009 door 3FM als serious talent benoemd, is in dat opzicht hard bezig aan een doorbraak te werken bij het grote publiek. Binnenkort komt op 16 september zijn tweede album (The Nature Of Things) uit en vorig jaar belandde hij met zijn Green Tour op het Lowlands Festival. “Laatst zei een platenbaas tegen me, jouw verhaal klopt gewoon.” 

Lees ook: