Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pitchen voor Jerry Greenfield

Vijf Nederlandse startups stonden deze week met knikkende knietjes voor hun ondernemersheld Jerry Greenfield (medeoprichter Ben & Jerry's). Drie van hen zijn door naar de finale van zijn duurzaamheidswedstrijd.     

In een pakhuis in Londen, dat ook de setting vormde voor het BBC-programma Dragon’s Den, vond woensdag de zogeheten Join Our Core-wedstrijd plaats. In de halve finale mochten 25 jonge ondernemers uit vijf landen hun pitch afgeven. Wie heeft het beste plan en helpt ook nog de wereld een beetje vooruit? Het was een spannende wedstrijd.

Vijftien bedrijven zijn er door naar de finale over een paar maanden in Oeganda. Drie startups – One for One, Fairmail en !SYou mogen er de Nederlands eer verdedigen. Waarom ze allemaal zo graag willen winnen? Het winnende idee zal onder meer gepromoot worden op de bakjes ijs van Ben & Jerry, dat is dus heel fijne gratis pr voor als je net gestart bent. 

Echt bang hoefden de ondernemers trouwens niet te zijn. Jerry Greenfield (eerste van rechts op foto), de medeoprichter van het ijsmerk, was verre van een ijskoud jurylid. Hij is een echte hippie. Iedere kandidaat kreeg een stevig hug van hem. De ondernemer, op zijn sportschoenen en in t-shirt, prikte tijdens de barbeque een vorkje mee met de jonge ondernemers. 

Ok, hoe verging het die Nederlanders daar in Londen? Tussen de inzendingen zaten zeker grote verschillen. Echte idealisten voor wie al het zakelijke slechts een middel is om het doel van mensen helpen te verwezenlijken tot ondernemers die je ook op de Zuidas in Amsterdam zou kunnen tegen komen. Een overzicht van de finalisten.  

De drie finalisten:

1. !SYOU – Jaap Spoorenberg / Merijn ten Thije

Is er nog ruimte voor nieuw sneakermerk in een wereld die wordt gedomineerd door Nike, Vans en Converse. Zeker wel, weten Jaap Spoorenberg (de eerste links op de foto) en Merijn ten Thije. Ze willen de sneakerindustrie veranderen met gympen die geproduceerd worden in samenwerking met ontwikkelingslanden. Ze worden mede ontworpen door lokaal talent en met lokaal gewonnen materialen en de winst wordt eerlijk verdeeld. Hun motto is ‘Trade, not Aid’. In 2010 hebben ze een eerste collectie gelanceerd van 600 schoenen die ontworpen en gemaakt zijn in Burkina Faso. Voor hun volgende project willen ze naar Medellín (Colombia). Je weet wel de stad die mede door drugsbaron Pablo Escobar berucht is gemaakt. Spoorenberg: “Er vinden op dit moment allerlei sociale vernieuwingen plaats, ik wil mensen een podium kunnen bieden.” 


2. FairMail – Peter den Hond

Ook voor FairMail geldt dat eerlijke handel en de ontwikkeling van mensen een eerste uitgangspunt is. Peter den Hond (tweede van rechts) had samen met zijn vriendin een restaurant in Peru voordat hij met Fairmail startte. Den Hond maakt wenskaarten met foto’s uit ontwikkelingslanden. De foto’s op de kaarten worden genomen door kansarme jongeren uit Peru, India en binnenkort ook uit Marokko. De tieners ontvangen een gratis camera, een cursus fotografie, ziektekostenverzekeringen voor hun familie en steun bij plannen voor hun toekomst. Bovendien krijgen ze vijftig procent van de opbrengst van de kaarten. Den Hond kijkt vooruit. Hij wil in 2017 in 20 landen zitten en dan 100 jongeren ‘in dienst hebben’. Hij kreeg Jerry en de andere juryleden een paar keer goed aan het lachen: “Net als de communisten werken we met vijfjarenplannen.” 

3. One for One – Wouter Durville

One for One is een organisatie die groene energie, ziektekostenverzekeringen en waterflesjes verkoopt op een ‘buy one, give one’ basis. Durville (derde van links) had een goede baan als business consultant in San Francisco. Hij hielp bedrijven bij fusies en overnames. Daar zag hij ook dat er vaak strategische keuzes werden gemaakt die wel goed waren voor de winstmarges, maar niet goed voor het milieu. “Het heeft mij aan het nadenken gezet.”   

Hij nam ontslag en gunde zichzelf een jaar om met een ondernemersplan te komen. En uit zijn duurzame zoektocht kwam het idee voor One for One. Voor ieder product dat een klant koopt, wordt eenzelfde product geschonken aan iemand in nood. Bijvoorbeeld: als iemand een ziektekostenverzekering aanschaft, krijgt een wees in Tanzania er ook een. Daarbij probeert One for One zo duurzaam mogelijk te ondernemen, zo zijn de waterflessen een goed alternatief voor de vele plastic flesjes die weggegooid worden. Met de verkoop van waterflessen worden waterpompen in Malawi geplaatst. “Ik leef op mijn spaarpotje, en die begint nu te slinken.”

De twee andere deelnemers:

1.  BodaBoda

Dat Robin Quax (derde van rechts) het niet tot de finale heeft gered, heeft er misschien mee te maken dat zijn onderneming misschien net te weinig schaalbaar is. Hij laat fietskussens – hij heeft er inmiddels een paar honderd verkocht- voor achter op de snelbinders maken in Kenia. Het is daar een trend. “Ik kwam terug van een reis, had er zelf een gemaakt voor de lol en kreeg steeds positieve opmerkingen bij het stoplicht. Ik dacht hier moet ik iets mee.” Zo is BodaBoda ontstaan. Het is in ieder geval een idee dat wel erg aansluit bij het gedachtgoed van Ben & Jerry, dat in 1979 in ook een provisorisch begonnen, maar spelenderwijs uitgroeide tot een groot bedrijf. “Mijn droom is om van het geld dat ik ermee verdien een microfonds op te starten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Sit and Heat 

Ook Jorg Rijkschroef (tweede van links op de foto) gaat het zeker nog ver schoppen. De industrieel ontwerper heeft al andere prijzen op zak, maar met zijn Sit en Heat was hij misschien iets te veel ‘groen’ en te weinig ‘fair trade’. Hij heeft samen met studenten een briljante oplossing bedacht voor het probleem van die straalkachels op terrassen van restaurants. Die dingen zijn razend populair, maar verspillen erg veel energie. “Ze verwarmen vooral de lucht, maar niet je lichaam.” Sit en Heat is een alternatief systeem bestaande uit verwarmende kussens. De ondernemer zegt zo een besparing van 95 procent te bieden. Hij draait nu een pilot bij verschillende restaurants in Nijmegen en is in gesprek met hoveniers om zijn systeem bij particulieren te gaan leveren. “We zijn klaar de markt op te gaan, nu alleen die investeerder nog.”