Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Rainbow Collection

Wilfred Genee draagt hem al. Net zoals Erica Terpstra, Marlies Dekkers en de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma. Het moet wel heel raar lopen wil het oranje armbandje uit de Rainbow Collection deze zomer geen blikvanger worden.

De kralenarmband kost 1,99 euro en is onder andere te koop bij de Wereldwinkels, Bijenkorf en Ons Oranje, de officiële supporterssite van de KNVB. “De bijval die we van alle kanten krijgen is overweldigend”, zegt social entrepeneur Jop Blom, samen met Dieuwertje Damen de drijvende kracht achter de Rainbow Collection.
Twee jaar geleden kwam Blom op het idee tijdens een bezoek aan Zuid-Afrika. Onderweg zag hij overal handgemaakte kunstvoorwerpen die door de lokale bevolking waren vervaardigd. Zou het niet mooi zijn om die op grote schaal via het fairtradeprincipe te verkopen? Om zijn idee uit te voeren werd samenwerking gezocht met Africa Ignite, een sociale organisatie die werk verschaft aan rurale gemeenschappen in KwaZulu-Natal en de Oostkaap. “Onze doelstelling is om 100.000 armbandjes te verkopen”, zegt Blom. En dat lijkt zonder meer te gaan lukken. Nog voor de publiekscampagne van start is gegaan werden er al 25.000 exemplaren verkocht.

Het project, dat werk biedt aan vierhonderd vrouwen in KwaZulu-Natal, is een schoolvoorbeeld van ontwikkelingswerk nieuwe stijl. In het dagelijks leven treedt Blom met zijn bedrijf Behold op als matchmaker tussen bedrijfsleven en goededoelenorganisaties. Ook organiseert hij incentives en adviseert hij hoe bedrijven die maatschappelijk willen ondernemen dat kunnen doen op een manier die het beste bij hen past.

Jabula-bandje

Sinds hij als student Rabobanktopman Herman Wijffels hoorde spreken over maatschappelijk verantwoord ondernemen, gelooft hij dat daar de toekomst van ontwikkelingssamenwerking ligt: op een bedrijfsmatige manier de armoede in de wereld tegengaan. “Hoe koppel je op een zo effectief mogelijke manier de kennis, kunde en middelen die in het bedrijfsleven aanwezig zijn aan ontwikkelingswerk?” zegt Blom, die inmiddels samenwerkingen tot stand bracht tussen bedrijfsleven (Ordina, Red Bull en Rabobank), ontwikkelingsorganisaties (Hivos, Het Nederlandse Rode Kruis en de Verenigde Naties) en (semi)overheidsinstellingen (Ministerie van Buitenlandse Zaken en NCDO).
Inmiddels wordt er alweer hard gewerkt aan de kerstcollectie.

En voor volgend jaar heeft Blom, die onlangs naar Zuid-Afrika verhuisde, alweer een nieuw project op het oog. Met het Jabula-bandje, waarmee de drager kan laten zien dat hij de Rainbow Nation-gedachte van Nelson Mandela steun betuigt, wil hij de Zuid-Afrikaanse markt veroveren.

Bekijk ook de overige vier WK-ondernemers in Zuid-Afrika

1. Oranjecamping

2. Zuid-Afrika Journaal

3. Whisper Soccer Ball

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Bafanakids