Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naar India

Share People organiseert reizen voor Nederlandse ondernemers naar ontwikkelingslanden. In oktober is de bestemming India. Volgens Share People-directeur Cosmas Blaauw (40) een on-the-spot leerervaring, waar niet alleen de Indiërs wat aan hebben.

Waarom India? Het is een land met een sterk groeiende economie. Maar de kleinere, armere ondernemers profiteren daar nauwelijks van. En we hebben in India inmiddels een goed netwerk van partners die weten dat we geen zak met geld komen brengen. Het gaat puur om kennisoverdracht.

Om wat voor kennis gaat het? Westerlingen zijn goed in strategisch ondernemen. Ze kijken naar de langere termijn, werken klantgericht en niet productiegericht. Dat ontbreekt vaak in India.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zoals? Tijdens een vorige reis hebben Nederlandse ondernemers een business case gedaan voor een onderneming waar vrouwen kleden en stoffen maken. Die vrouwen hadden geen idee voor wie ze die stoffen eigenlijk maakten. De Nederlandse ondernemers hebben toen Nina, een jonge Nederlandse vrouw, geschapen en gezegd: dáár maken jullie de stoffen voor, niet voor de producent. Het werkte, de productie werd efficiënter, en de vrouwen werkten met meer plezier.

Wat hebben de Nederlandse deelnemers eraan? Ze krijgen inzicht in een heel andere cultuur, in ontwikkelingssamenwerking. Maar ze leren ook van elkaar en krijgen begeleiding van een coach van het managementcentrum De Baak. Zo komen marktontwikkeling, verandermanagement en leiderschap aan bod.