Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Naar Silicon Valley

Veel bedrijven kijken verlekkerd naar Silicon Valley. Wie het kan maken in de Amerikaanse technologievallei, verovert de wereld. Het Nederlandse Hinttech startte twee jaar terug in de VS. "Je kan niet zomaar meegaan in de American Dream."

Hinttech is in 1997 opgericht door vier techneuten. Dat ging aanvankelijk erg goed, totdat in 2001 de internetbubble knapte. De keuze was of terug in loondienst of Hinttech omvormen van een maatschap tot een ‘echt’ bedrijf. “Maar dan was er wel een stropdas nodig”, zegt mede-eigenaar Patrick Dekker. Die kwam in de vorm van Egbert Hendriks. Dekker werd partner in 2003.

 

Sindsdien is het hard gegaan met het bedrijf. Hinttech heeft 85 man in dienst in Nederland en in totaal zo’n 30 man in Servië en de VS.

 

De keuze voor de VS was snel gemaakt. “Iedereen denkt dat de VS voorloopt, en op veel gebieden is dat ook zo. Het product dat wij leveren (complexe websystemen) is nu sterk in opkomst. Daarin loopt de VS achter.”

 

Specialiseren 

Dat kan echter niet met het standaard detacheringsmodel dat Hinttech in Nederland voert. “Dat kennen ze niet in de VS. Wie een applicatie wil hebben, stapt naar de maker, niet naar een externe deskundige.” Ondernemen in de VS betekent specialiseren. Zeggen wat je best kan, niet wat je ook kunt.

 

Dat is ook de reden dat Hinttech samen met softwaremaker Tridion, naar de VS vertrok. De twee bedrijven werken nauw samen. Tridion levert software, Hinttech past deze aan aan de wensen van een klant. “We zitten hier voor eigen risico, maar gaan wel gezamenlijk naar klanten.”

 

Dromen

Het bedrijf is nu twee jaar actief in de VS – volgens Dekker de minimale tijd om tot een renderend bedrijf te komen. “Je kan niet zomaar meegaan in de American Dream.”

Dit jaar wordt winst verwacht. Ondernemen in de VS verschilt sterk met ondernemerschap in Nederland, zegt Dekker. Bij de start bracht het bedrijf een aantal Nederlandse werknemers naar de VS en ging aan het werk. “We deden de Amerikaanse vestiging erbij, dat werkt natuurlijk niet. Alleen al de verschillende tijdszones zorgden voor grote problemen.”

 

Te veel risico 

Een Amerikaanse manager is volgens Dekker onontbeerlijk. “Zij kennen de markt zoveel beter dan wij.” Neemt niet weg dat lokale werknemers voor onverwachte risico’s zorgen. “Een Nederlander is een calvinist, risico-avers. Amerikanen zijn het tegenovergestelde. Het is niet erg om failliet te gaan, aan ambitie geen gebrek. Wie zo gemakkelijk met een faillissement omgaat, moet geremd worden. We willen niet dat onze mensen extreme risico’s nemen.” Dekker schetst: “Als je in Nederland een bedrijf met schulden bent, dan ben je niet betrouwbaar. In de VS is dat precies andersom.”

 

Het Amerikaanse model van Hinttech werkt. Het bedrijf groeide in het eerste jaar van zeven naar 14 man. “Een Amerikaanse medewerker heeft de ‘can do’ mentaliteit”, zegt Dekker “Bijna iedereen in Silicon Valley wil een eigen bedrijf beginnen.” Gevolg: Er is een groot verloop en veel opportunisme. Je moet werknemers deelgenoot van je bedrijf maken om ze te behouden. Dat kan door opties, bonussen of de mogelijkheid partner te worden.

 

En de volgende vestiging? Dekker sluit niet uit dat die in Azië is. “We denken na over China, maar dat kan net zo goed Australië worden.”

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

(Rutger Betlem)