Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlander start ‘iTunes voor klassiek’

Oud-orkestdirecteur Rob Overman revitaliseert de klassieke muziek via internet. Volgens hem valt er juist met dit genre veel geld te verdienen: "De doelgroep wil nog betalen voor kwaliteit."

Overman, voormalig directeur van onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, lanceerde in stilte deze week zijn Amsterdamse internetstart-up Monteverdi.tv: een eigen internetportaal rond klassieke muziek.

 

De bedoeling is zoveel mogelijk zaken samen te brengen, zegt Overman. “Monteverdi is een platform: een webshop voor dvd’s en cd’s, betaald downloaden en kijken naar streams, gratis vijfhonderd webradiostations, een enorme muziekencyclopedie, links naar tienduizend klassieke muzieksites en straks ook een echte internetcommunity.”

 

Fullscreen

Monteverdi.tv, dat wordt gefinancierd door Overman en privé-investeerders, is al twee jaar in voorbereiding. Aan de techniek is het afgelopen jaar gewerkt. Na een gesloten beta-test is de site nu als publieke beta gestart. Monteverdi.tv werkt als ‘fullscreen’ applicatie. Daarmee lijkt het een beetje op Joost.com. Ook bij Monteverdi is de gebruiker de eerste minuten kwijt met het installeren van speciale software. “Wij wilden een sterk grafische interface, een rijkere omgeving dan op websites.”

 

Overman denkt niet dat installeren van extra software de doelgroep afschrikt. “Skype moet je toch ook eerst installeren?” De vormgeving van de site lijkt nadrukkelijk gericht op de volgende stap: interactieve televisie. “Over een paar jaar vind je dit allemaal onder je afstandsbediening. Dan moet de navigatie niet te moeilijk zijn.”

 

Platenmaatschappijen

Het programma biedt nu duizend dvd’s en tienduizend albums aan die je tegen betaling kan bekijken, luisteren of downloaden. Meer dan tien onafhankelijke platenlabels doen mee met Monteverdi. “Straks bieden we 120 duizend albums online aan.” Overman praat nog met de grote vier maatschappijen: EMI, Sony, Universal en Warner. Als zij meedoen groeit het aanbod naar 200 duizend. Dat is volgens Overman vrijwel het gehele aanbod aan klassieke cd’s.

 

Liefhebbers willen betalen

De oudere doelgroep die van deze muzieksoort houdt is volgens Overman nog bereid te betalen voor hoogwaardige online video’s. Een illegaal internetcircuit is er voor klassiek nog nauwelijks. “Op p2p-software is vrijwel geen goede klassieke muziek te vinden. Ga maar eens zoeken met programma’s als Limewire, je vindt nauwelijks wat.”

 

De Monteverdi-portal is nog niet helemaal af. Er moeten volgens Overman nog meer community-onderdelen bij komen, zodat mensen met dezelfde muzieksmaak met elkaar kunnen netwerken en zodat ze op een handige manier muziek kunnen ontdekken.

 

Mondiaal

Na de ‘soft launch’ in eigen land richt Overman zich met Monteverdi.tv de komende maanden op het buitenland. “Dit wordt een mondiale site.” Een Chinese versie van de webshop is al in aanbouw. “In Azië is westerse klassieke muziek booming.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn