Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Subtiel opdrachten scoren

Je aast op een opdrachtgever, maar die kent jou niet. 4 tips om op subtiele wijze de gunfactor bij hem aan te wakkeren.

Je kunt nog zo’n goed voorstel doen, een opdracht moet je gegund worden. Het verschil in het toewijzen van een offerte aan jou of je concurrent hangt soms gewoon af van hoe diegene jou kent en welke indruk hij van je heeft. Ben je voor hem of haar een sympathieke/aardige persoon. Hoe wakker je dat gevoel aan?

1) Kijk verder dan geijkte netwerkevents

Netwerken doe je in principe overal en altijd. Het is dus zaak om je gezicht te laten zien op de events te komen waar je potentiële opdrachtgever of die ene belangrijke contactpersoon ook aanwezig is. Kies de bijeenkomsten wel goed uit. Stel: je bent een ontwerper en wilt een opdracht bij een grote producent binnenslepen. Je kunt naar de jaarlijkse vakbeurs gaan om er jezelf te profileren. Grote kans dat de productmanager je naam alweer vergeten is als je bij de stand wegloopt. Ga op zoek naar een setting waar de ‘business’ misschien niet meteen centraal staat. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de fabrikant een lokale kunstexpositie sponsort en dat daar de directeur een lintje gaat knippen. Ga erheen.

2) Pitch niet altijd je product

Het is echter wel zaak om je te realiseren wanneer je je niet schaamteloos kunt profileren. Stel: je bent bij een benefietevent. Je ziet de man of vrouw die je wilt spreken. Heb het met die persoon niet te direct over je product of bedrijf – hoogstens subtiel tussen de regels door. Door een inhoudelijk gesprek blijf je langer bij iemand in gedachten.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3) Stuur aan op een persoonlijke klik

Het is natuurlijk geen zaak om uren te blijven plakken bij dezelfde persoon als je op de netwerkbijeenkomst bent. Als degene die je spreekt echt voor jou van belang is dan moet je zorgen dat er iets van een persoonlijke klik ontstaat. Probeer empathie te tonen. Ga niet overdreven populair zitten doen of je gesprekspartner op geforceerde manier ervan proberen te overtuigen dat jullie overeenkomsten hebben. Jullie hebben beiden een goed glas wijn in de handen, dat betekent niet dat je het direct moet gaan hebben over zijn echtscheidingsproblemen. Je wilt na afloop niet met een te beladen onderwerp worden geassocieerd bij je gesprekspartner. Houd je oren echter open. Misschien blijken jullie allebei wel een puberende dochter te hebben die naar gothic muziek luistert en waar jullie je beiden van afvragen ‘wat hen bezielt’. Of: hij staat net als jij minimaal iedere week een keer op de tennisbaan en slaat geen wedstrijd op tv over.

4) Zorg snel voor een nieuw contactmoment

Laat een kaartje nooit verstoffen. Stuur het liefst binnen een week een e-mail of geef een belletje. Stel voor om eens verder te praten. Doe dat met een vrijblijvende insteek. Je bent geïnteresseerd in het bedrijf en wil er eens meer te weten over komen. En: om eens te kijken of er verder ook concrete zakelijke raakvlakken zijn. Probeer bij zo’n contact altijd eerst aan te haken op datgene waar je een persoonlijk gesprek over had. Het is nu zaak om het zaadje dat je tijdens je eerste ontmoeting hebt geplant te doen ontspruiten. Ga er geen uren over zitten praten, laat weten wat jouw zakelijke voordelen zijn. Je moet ervoor zorgen dat als een paar maand later jouw offerte samen met die van vijf anderen op zijn bureau ligt, je direct een kenmerkende associatie oproept. “Ah, dat is die tennisfanaat!”