Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Visitekaartjes om mee te scoren

Met een onderscheidend visitekaartje maak je meer indruk op een andere ondernemer of op klanten. 10 bizarre, opvallende en vooral ontzettend creatieve varianten.

Ondanks de opkomst van digitale varianten, wint het papieren visitekaartje het nog altijd in het zakelijke circuit. We gebruiken het om te laten zien wie we zijn en wat we doen. Weinig mensen die het weten, maar de voorlopers van het hedendaagse visitekaartje kennen een verleden dat teruggaat tot in de middeleeuwen. Kasteelheren gebruikten destijds lakzegels voor belangrijk postverkeer. Vertrouwelijke documenten werden hiermee beschermd tegen de ogen van nieuwsgierige buitenstaanders. Daarnaast gold zo’n lakzegel als authenticiteitstempel. Ridders hadden ook zo hun eigen visitekaartje: het schild. Eigen kleuren en tekens gaven de afkomst van de stoere strijder weer.

Vandaag de dag heeft elke professional een eigen visitekaartje. En juist daarin schuilt ook het gevaar. Want wie weet na een netwerkborrel nog welk visitekaartje bij welk gezicht past? Zaak dus om u hierin te onderscheiden. Wees creatief! Een goede eerste indruk maakt u namelijk meer één keer. Laat u inspireren door de volgende voorbeelden.

Bekijk ook deze slideshows:

 

De 5e verdieping

Stijl kan de bedenker van dit visitekaartje in ieder geval niet worden ontzegd. Maar ja, eigenlijk verwacht je dat ook wel van een organisatie als The Fifth Floor, een kunststudio in Los Angeles en daarmee evangelisten van creativiteit. Niet alleen is het getal 5 fraai verwerkt in dit ontwerp, het vistekaartje is ook nog eens gemaakt van hout. Gegarandeerd dat mensen even een kijkje nemen als ze dit opmerkelijke kaartje krijgen overhandigd 

Acupuntuur

Even voorstellen: doctor Melissa Carr, acupunturist. Vistekaartjes met een knipoog naar het ambacht van de persoon in kwestie doen het vaak erg goed. Zoals deze dus, waarmee deze Amerikaanse gaatjesprikker zichzelf presenteert. Het lijkt erop dat haar achternaam met de naalden uit haar praktijk is geschreven. Originaliteit? Een 10.

Een ballon

We begonnen dit verhaal met te vertellen dat visitekaartjes vroeger lakzegels waren. Of in het geval van ridders, de kleurrijke schilden. Vandaag de dag hebben 99 van de 100 visitekaartjes de vorm van een papieren kaartje. Maar het kan anders, zo laat dit Amerikaans voorbeeld zien. Een ballon dus. Een opvallende knipoog bovendien naar het instituut waat het om gaat: een astmacentrum.

Legopoppetjes

Vertelden we zojuist al over een ballon, het kan nog een tikkeltje gekker. Een visitekaartje refereert naar de medewerker van een organisatie. Een mens dus. Waarom geen legopoppetjes nemen, moet de bedenker van deze creatie gedacht hebben? Zo zien we ene Fiona Wright en Melissa Wallace op deze speelgoedpoppetjes prijken. Opvallend is het zeker. Maar of het echt handig is om in uw portemonnee te stoppen?

Scheur maar open

Inspelen op de nieuwsgierigheid van mensen. Dat doet het vrijwel altijd goed. Zo zien we op dit visitekaartje uit Duitsland de naam van Junge Schachtel staan. Maar wie zij is en wat zij doet? Geen idee. Kleine aufreiser, staat daaronder geschreven. Oftewel: een kleine scheurverrassing. Pas na het weghalen van het papieren randje wordt de rest van de informatie zichtbaar.

In het licht

Wat we hier zien is het bedrijf Vieuwzi, een soort mini-Google en gericht op specifieke zoekdiensten op internet. Zo op het eerste oog is er weinig opvallends te melden over dit kaartje. Totdat je ‘m tegen een lamp of voor het raam houdt. Dan ineens verschijnt de bedrijfsslogan van Vieuwzi. Leuk gedaan. Jammer voor het bedrijf heeft deze creatieve uitspatting ze niet van de ondergang kunnen redden. Het afgelopen jaar ging Viewzi op de fles.

Vistekaartje Google

Dit is toch wel één van onze persoonlijke favorieten. Zo simpel, u zou willen dat u het zelf bedacht zou hebben. U zoekt een printbedrijf in Dallas? Wij zijn Laser Printing Inc. Zoek met andere woorden niet verder. En dat alles uitgebeeld in een Google-scherm dat we elke dag minimaal een paar keer op ons eigen pc-scherm voorbij zien komen. Leuk, origineel en doeltreffend.

Wasknijper

Een ballon, een legopoppetje, een elastisch velletje; u zag al een paar opvallende objecten voorbij komen in dit overzicht. Daar voegen we er nog eentje aan toe: de wasknijper. Of het echt een fraaie oplossing is, dat laten we even in het midden. Vast staat wel dat u hiermee op een netwerkborrel heel wat verbazing zult wekken.  

Zaadjes

Lush, voor elke verfraaiing aan tuin en pad. De vertegenwoordigers van dit Amerikaanse bedrijf gaan met een wel heel bijzondere business card op pad naar nieuwe klanten. Zo op het eerst oog lijkt er weinig bijzonders aan de hand, maar wie het kaartje omdraait ziet plots dat hij een mini-envelop in zijn hand houdt. De inhoud is een aardige verwijzing naar de tuinproducten die Lush aanbiedt, graszaadjes. De fabrikant voegt daar uiteraard wel aan toe dat Lush hierbij goed van pas komt. “For best results, spread seeds then add Lush.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Scheiden

Toegeven: gevoel voor humor heeft deze James A.W. Mahon wel. Hij werkt als advocaat in het Canadese stadje Yellowknife en staat in die rol mannen en vrouwen bij die op een scheiding aansturen in hun relatie. Een breuk dus. Dit visitekaartje speelt daar op in. Dankzij de kartelrand kan het kaartje snel en makkelijk doormidden worden gescheurd. Snel en makkelijk, precies de handelskenmerken waar deze scheidingsadvocaat zich mee onderscheiden wil van de concurrentie.