Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Next Web 2015 in 5 ondernemerslessen

Ook tijdens de tiende editie van The Next Web valt er weer een schatkamer aan inspiratie, pakkende quotes en tijdloze inzichten te vergaren. Een vijftal hoogtepunten.

1. Zet innovatie in je DNA

De Nederlandse CTO van Amazon Werner Vogels neemt ons mee in de bedrijfsvoering en ideeën achter zijn webgigant. Over innovatie zegt hij onder meer: 

  • ‘Wees bereid om gedurende lange tijd niet begrepen te worden’
  • ‘Als je succes wilt boeken met innovatie dan moet je de prijs van falen verlagen’
  • ‘Wij doen liever gedurfde dan timide investeringen’

Maar zijn belangrijkste uitgangspunt is wellicht: innovatie moet in je DNA zitten. Oftewel, zorg dat alles wat je doet, voelt, ademt en zegt innovatie is, en laat je klanten je in de juiste richting leiden. Nog één tegeltje dan, die Vogels leent van zijn baas Jeff Bezos: ‘Wees koppig wat betreft je visie, maar flexibel met de details.’

Zie ook: Werner Vogels: ‘Amazon is een startup’

2. Verkoop je klant een betere versie van zichzelf

Samuel Hulick, auteur van The Elements of User Onboarding, weet met humor te vertellen hoe belangrijk een goed ontworpen app kan zijn bij het activeren, én behouden, van nieuwe gebruikers (‘onboarding‘). Treffend is zijn sheet waarin een klein Mario-poppetje verandert in een Super Mario. 

Toelichting: een gangbare manier om je product te verkopen is beschrijvend: ‘groen, met symmetrische blaadjes en een geel ovaal met rode kern’ – koop het nu. Een betere manier is om je te richten op het eindresultaat.

Jouw product is de bloem, waarmee je jouw gebruiker kunt veranderen van een angstig rondrennende Mario in een vuurballengooiende Super Mario. Om het in Hulicks’s woorden samen te vatten: ‘Mensen kopen geen product, ze kopen een betere versie van zichzelf. 

De slides van Hulicks presentatie vind je hieronder:

3. Denk Europees

Een van de hoogtepunten van dag 1 was de toespraak van Nicolas Brusson, COO en medeoprichter van liftplatform Blablacar. De Fransman zette zijn tanden in het verschil tussen Europa en Amerika, en het welbekende feit dat wereldwijd bekende (tech)startups vooralsnog vooral uit Amerika komen.

Tijd dus om Europa op de kaart te zetten! De markt is er (in cijfers; Amerika claimt 22 procent van het wereldwijde bbp, de EU 23 procent). En, zegt hij optimistisch. ‘Europese techbedrijven beginnen voor het eerst zelf nieuwe categorieën te definiëren, zoals Spotify en Adyen.’

Natuurlijk geeft zijn eigen BlaBlaCar daarbij ook het goede voorbeeld, mede door het her en der overnemen van lokale bedrijven en teams (‘acquihiring’). Zijn tip voor ondernemers? Breidt snel uit en maak hierin gebruik van lokale partijen. En gedraag (en noem) je vanaf de start een Europees bedrijf.

Zie ook: Drie groeitips van Blablacar-oprichter Nicolas Brusson (video)

4. Stel kleine doelen

Onze ex-hoofdredacteur Karin Husslage mocht het podium op om Jitse Groen aan de tand te voelen. De vraag of hij Thuisbezorgd (Takeaway.com) naar de beurs gaat brengen liet Groen opmerkelijk genoeg in het midden. ‘Dat zou ik best willen’, zei hij, maar concrete plannen liggen er nog niet.

Een belangrijke van Groen: stel kleine doelen, die je ook regelmatig kunt behalen. Zijn doelen voor de komende tijd? Marktleider in Duitsland worden en zijn product verbeteren. Volgens Groen is zijn bedrijf nu op 70 procent van wat het moet zijn – nog genoeg te doen dus. Dat kunnen wij waarderen, die eerlijkheid – go Jitse!

Zie ook: Schrijf je in voor de Sprout Visit naar Takeaway.com!

5. Error is where the juice is

Scott Smith van adviesbureau Changeist nam zijn publiek op interactieve wijze mee in de wereld van het kopiëren. Met voorbeelden als popmuziek, Elvis en Avatar vs. Pocahontas laat hij zien dat eigenlijk bijna dat we kennen wel ergens van gekopieerd is.

Maar, als je exact hetzelfde kopieert kom je uit op dezelfde plek. Daarom zijn bij het kopiëren ook de errors van belang – toevallige fouten die zorgen voor creativiteit. Zo Smith erop dat popmuziek ontstond nadat iemand voor de lol een cassettebandje snel afspeelde, een ‘foutje’ dat dus heeft gezorgd voor een nieuwe muziekstijl.

Smith wijst ons ook nog even op de overeenkomst tussen Picasso en Apple-designer Jony Ive. Ive keek bij de Spaanse kunstenaar af hoe je zoveel mogelijk overbodige details overboord kunt gooien. Totdat enkel de pure lijnen overblijven:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een mooi creatief betoog voor het maken van fouten; gewoon lekker af en toe de mist in gaan.