Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Niet onderscheidende merknamen maken geen kans

What's in a name? Soms niet erg veel, te oordelen naar twee recente vonnissen van de rechter. Sterker nog: Het is uitkijken geblazen met merknamen die weinig onderscheidend zijn.

 

Tot 1 januari 1996 kon in Nederland vrijwel ieder woord als merk worden ingeschreven, zolang het maar niet in strijd was met de fatsoensnormen. Sindsdien mag het Benelux Merken Bureau, de instantie die zorg draagt voor het vastleggen van de merken in het Benelux Merken Register, een merk weigeren op grond van te weinig onderscheidend vermogen. Degene die ooit het merk Euro probeerde vast te leggen kwam bijvoorbeeld van een koude kermis thuis. Ook was er al eens gedoe rond de bonuskaart van Albert Heijn, waarvan het exclusieve gebruiksrecht werd geclaimd door BCM (Bonus Card Marketing), louter op grond van het woord bonus. Wie een merknaam verzint, kan beter maar origineel uit de hoek komen.

Hollandia

Ook familiebedrijf Bavaria is op dit gebied wijzer geworden. De onderneming voert al enige tijd een drietal Benelux beeldmerken waarin het woord Hollandia is opgenomen. Ook het woordmerk is beschermd. Bier van Bavaria onder de naam Hollandia wordt onder meer via supermarkten verkocht in blikken met een inhoud van 0,5 liter.

Rivaal AP Holding uit Zaandam heeft op 26 oktober 2006 de beeldmerken Hollander en It must be a Hollander voor haar eigen bier gedeponeerd. Bavaria protesteerde, maar het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) zag geen aanleiding om in te grijpen. Waarna AP de domeinnamen hollanderbier.nl, hollanderbeer.nl, hollanderbeer.com en itmustbeahollander.nl heeft laten registreren, sites die tot op heden nooit gelanceerd zijn.

Bavaria stapte naar de rechter, maar die was niet onder de indruk van de claims. En ook in hoger beroep is Bavaria niet verder gekomen. Het woord Hollandia is afgeleid van het woord Holland, een geografische aanduiding, en heeft als zodanig volgens het hof te weinig onderscheidend vermogen.

Mine!

Een soortgelijke merkenkwestie speelde een dezer dagen tussen grafisch bedrijf Vandenberg uit Maarn en Unlimited NL, uitgeefster van vier gratis stadsmagazines in de grote steden, NL20 in Amsterdam, NL 10 in Rotterdam, NL30 in Utrecht en NL70 in Den Haag. Bezoekers van de website van het bedrijf kunnen hun persoonlijke voorkeuren instellen en op die wijze op deze voorkeuren toegespitste informatie verkrijgen.

Tot 1 april hanteerde NL voor haar website dan ook de domeinnaam en het teken Mijnnl.nl. Nu wordt overigens Agenda.nl gehanteerd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toen Unlimited de rechten kocht van het woordmerk MIJN van IDG Communications Verlag, was dat voor Vandenberg – houder van de merknaam Mijn – aanleiding om naar de rechter te stappen. Die oordeelde dat het woord niet werd gebruikt ter onderscheiding van waren of diensten, maar als bezittelijk voornaamwoord, en dus niet onderscheidend was.

Vandenberg ging in hoger beroep, maar ving ook nu weer bot. Het teken ‘mijn’ heeft, ook waar het gebruikt wordt ter onderscheiding van (elektronische) publicaties en drukwerken, een gering onderscheidend vermogen. Immers het woord ‘mijn’, zeker in de betekenis van het bezittelijk voornaamwoord, is een veel gebruikte term waaraan slechts een beperkt individualiserend vermogen kan worden toegekend.