Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

31 miljoen voor Gronings investeringsfonds; Fatboy wint weer in zitzakkenoorlog

Ondernemersnieuws: Bax-shop naar nog eens 3 landen, Gronings investeringsfonds haalt 31 miljoen op en Fatboy deelt nieuwe klap uit in zitzakkenoorlog. 

1. Bax-shop naar nog eens 3 landen


Muziekwinkel Bax-shop is de afgelopen een maand actief geworden in Italië en Spanje. Binnenkort gaat het bedrijf van van broers Nathanaël en Jochenan Bax ook van start in Zweden, waarmee het in totaal in 8 landen opereert. Het bedrijf kan snel nieuwe webshops openen in het buitenland dankzij een zelf ontwikkeld IT-platform, zegt een woordvoerder tegen Retailnews. De logistiek en helpdesk worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Goes. “Van de doorgaans kritische Franse en Engelse klanten horen we geregeld dat ze niet hadden verwacht we in Nederland zitten, dat geeft ons dus de goede bevestiging dat wij lokaal overkomen op de consument.” Eerder deze maand opende de muziekwinkel een nieuw filiaal in Amsterdam, de vierde fysieke winkel na Goes, Rotterdam en Antwerpen. 


Zie ook: Deze webshops wagen de stap van clicks naar bricks


2. Gronings investeringsfonds heeft 31 miljoen op zak


Het Europees Investeringsfonds (EIF) investeert een onbekend bedrag in Carduso Capital, een investeringsfonds voor bedrijven die voortkomen uit de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) of het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Met het EIF aan boord heeft Carduso nu in totaal 31 miljoen in kas. Het vorig jaar opgerichte Carduso helpt startende bedrijven om de sprong naar de markt te wagen. “Goede ideeën zijn niet genoeg, net zoals alleen geld niet genoeg is. Zaken gaan pas rollen als je die twee combineert”, zegt universiteitsbestuurder Jan de Jeu. Behalve het EIF steken ook onder meer de universiteit Groningen en zorgverzekeraar De Friesland geld in Carduso. Het EIF stak in april al 15 miljoen euro in Social Impact Ventures.


3. Rondvaartboten overgenomen door Zweden


Rondvaartbedrijf Canal Company wordt overgenomen door de Zweedse reder Strömma Turism & Sjöfart, dat per 7 juni een meerderheidsbelang neemt in het Amsterdamse bedrijf. Volgens het FD leggen de Zweden 30 miljoen euro neer voor hun Nederlandse branchegenoot. Canal Company vaart toeristen met 46 rondvaartboten door Amsterdam en verhuurt daarnaast 100 waterfietsen in Amsterdam en Utrecht. Het 300 man tellende bedrijf heeft een jaaromzet van 30 miljoen euro en vervoert jaarlijks anderhalf miljoen mensen. Strömma (80 miljoen omzet) vervoert reizigers met tourbussen en rondvaartboten in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. 


4. Payroller wil 3 miljoen ophalen


Payrollbedrijf Payper wil 3,1 miljoen ophalen via de Nederlandse Participatie Exchange (NPEX). Het Brabantse bedrijf van oprichter Edwin Schaap gaat de boer op met een achtergestelde obligatielening met een looptijd van 6 jaar en 7,5 procent rente. Als de kapitaalronde slaagt is het de grootste tot nu toe op NPEX. Payper verhuurt zijn flexwerkers aan andere bedrijven en haalde daarmee vorig jaar een omzet van 59 miljoen euro. Recent haalden ook de Vegetarische Slager en de Society Shop geld op via op de mkb-beurs. Fastned trok zich in april juist terug van NPEX en staat nu genoteerd bij concurrent Nxchange, waar het eveneens ruim 3 miljoen ophaalde


5. Miljard voor leaseauto’s Uber-chauffeurs


Een nieuwe dag, een nieuwe berg geld voor Uber: de taxidienst heeft volgens Bloomberg 1 miljard dollar geleend om auto’s te kunnen leasen. Met dochterbedrijf Xchange Leasing regelt Uber auto’s voor mensen die wel voor Uber mogen rijden, maar die te weinig inkomen (of te hoge schulden) hebben om op een reguliere manier een auto te leasen (subprime-leningen). Uber zorgt er tegelijkertijd voor dat zijn vloot up to date is en gebruikers niet in oude barrels worden rondgereden. Uber trekt de leasekosten wekelijks af van de inkomsten van de chauffeur. Na 36 maanden mag die de auto houden, al is het totaalbedrag dan een stuk hoger dan wanneer de auto in een keer zou zijn gekocht. 


6. En dan dit: Fatboy deelt nieuwe klap uit in zitzakkenoorlog


Ook de Duitse zitzak Laybag moet uit de handel genomen omdat hij teveel lijkt op de Lamzac, de Nederlandse zitzak van Fatboy. Dat heeft een rechter beslist, zo laat Fatboy weten aan Bright. Lamzac-ontwerper Marijn Oomen scoorde vorig jaar een megahit, kon de vraag amper aan, maar zag vervolgens overal copycats opduiken. Hij sloot uiteindelijk een deal met Fatboy. Laybag kan nog tegen de uitspraak in beroep. Doet het dat niet, dan volgt er een verkoopverbod. Eerder moest de (Europese) verkoop van de zitzakken van het Nederlandse merk Kaisr al worden gestaakt na een klacht van Fatboy, terwijl het kort daarvoor ruim 4 miljoen dollar crowdfunding had opgehaald. 


Lees ook de nieuwste Sprout Magazine: Zo blijf je na-apers en meelifters de baas


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 6 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.