Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Afhaal- en bezorgtoko’s floreren; Van der Valk wordt zorgverlener

Ondernemersnieuws: sterke stijging afhaal- en bezorgrestaurants, Van der Valk opent zorghotel en Docdata 'gijzelt' webshop-voorraad V&D.

1. Meer eten op bestelling; minder naar de kroeg


Het aantal afhaal- en bezorgrestaurants is de afgelopen 5 jaar met 87 procent gegroeid, blijkt cijfers waar Distrifood over bericht. Nederland telt inmiddels ruim 2300 afhaal- en bezorgtoko’s. Ook lunchrooms nemen een vlucht: het afgelopen jaar werden er ruim 200 nieuwe verkooppunten geopend. Sinds 2010 bedraagt de groei ruim 55 procent, waarmee Nederland nu bijna 2.000 lunchrooms telt. De horeca-sector groeide in 2015 per saldo met 1000 zaken, een toename van 2,3 procent. Het aantal bars en cafés nam in 2015 met 190 stuks af terwijl ook het aantal discotheken en nachtclubs terugloopt; sinds 2010 met bijna twee vijfde.


2. Van der Valk wordt zorgverlener


Hotelfamilie Van der Valk stapt in de zorg, bericht Zorgvisie. Het bedrijf heeft in zijn vestiging in Tiel een etage ingericht als zorghotel waar patiënten terechtkunnen voor kortdurende zorg, bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname. Op termijn moet het hotel in Tiel plaats bieden aan zestig patiënten. Een dag zorghotel kost tussen de 200 en 300 euro, waarvan op dit moment alleen nog de zorgkosten uit de basisverzekering worden vergoed. Maar dat verandert na 1 januari 2017, wanneer kortdurend eerstelijnsverblijf onder de Zorgverzekeringswet komt te vallen en patiënten die zijn doorverwezen door de huisarts ook de verblijfskosten vergoed krijgen uit de basisverzekering.


3. ‘Ondernemende’ uitgever legt beslag op Elsevier 


Uitgevers Cor Jan Willig en Rob Koghee lijken zich weinig aan te trekken van de financiële neergang in medialand. Nadat zij twee jaar geleden hun uitgever New Skool Media oprichtten en 19 titels overnamen van uitgever Sanoma wordt nu ook weekblad Elsevier ingelijfd. “In tegenstelling tot andere uitgeverijen, denken wij als ondernemers”, zegt directeur Rob Koghee tegen RTL Z. Die aanpak werpt zijn vruchten af: in het eerste boekjaar werd er keurig 1 miljoen euro winst gemaakt. Inclusief Elsevier bedraagt de omzet van het inmiddels 250-koppige mediahuis 65 miljoen euro.


4. Fastned tot 2019 uit geldzorgen


Bouwer van snellaadstations Fastned is de komende 3 jaar uit de geldzorgen. Breesaap, het investeringsfonds van de familie Lubbers, breidt zijn lening uit naar in totaal 10 miljoen euro. Tegelijk verlengen Breesaap en Stichting Flowfund de looptijd van hun leningen met twee jaar tot en met 2018 en wordt de tot nu toe opgebouwde rente van beide financiers omgezet in certificaten Fastned. Tot slot verstrekt medeoprichter Bart Lubbers via zijn persoonlijke financieringsmaatschappij Wilhelmina-Dok B.V. 5 miljoen euro aan werkkapitaal voor de komende drie jaar. Zo overbrugt de challenger van Bart Lubbers en Michiel Langezaal de tijd “tot er een serieuze laadmarkt is ontstaan voor elektrische auto’s en een behoorlijk aantal stations winstgevend is”. 


5. Docdata ‘gijzelt’ webshop-voorraad V&D


Ook de leveranciers van de webshop van V&D dreigen de dupe te worden van het faillissement van het warenhuis, blijkt uit een brief van de curatoren waar RTL Z beslag op heeft weten te leggen. De V&D-webshop is inmiddels gesloten en de voorraden liggen voor een deel in het distributiecentrum van logistiek bedrijf Docdata. Dat bedrijf heeft echter nog 1,5 miljoen euro tegoed van V&D en weigert de spullen daarom vrij te geven. De curatoren willen de artikelen verkopen in de winkels van V&D, maar Docdata geeft geen krimp. Leveranciers moeten de kwestie nu zelf maar met Docdata uitvechten. 


6. En dan dit: Paneermeel uit groenteafval


Best inventief: paneermeel, een goedje dat normaal gesproken uit broodkruim bestaat, winnen uit (industriële) groenteresten. Ondernemer Rien Vervoort start na jaren van voorbereiding in mei met de grootschalige productie van zijn ‘vega-coating’, zegt hij in het FD. Albert Heijn, vegaburger-producent Vivera en aardappelverwerker CelaVita zitten al bij de eerste klanten van Vervoorts Orfi-food. Omdat de groentecoating minder olie opneemt heeft de ondernemer nu zijn zinnen gezet op McDonalds. Het fastfoodconcern kan volgens Vervoort op Europese schaal jaarlijks negenduizend ton voedingsolie besparen.
Zie ook: drie innovatieve food-startups


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 11 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag


Onderneem slimmer, word lid van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het laatste ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ Vindbaarheid met een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl

✓ Kosteloze advertentie onder 150.000 ondernemers en investeerders

✓ Het dubbeldikke Sprout Magazine in de bus én toegang tot het digitale archief

✓ Maandelijks exclusieve kennis- en netwerkevenementen
✓ Toegang tot onmisbare ondernemersinformatie in de how-to database 


Meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar, fiscaal aftrekbaar 😉

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.