Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De Mol bemoeit zich met PostNL; Snapchat verkoopt via automaat

Ondernemersnieuws: John de Mol roert zich in overnamestrijd PostNL, Snapchat verkoopt bril via (verrassings)automaat en Trump voor de rechter.

1. De Mol bemoeit zich met overname PostNL


John de Mol roert zich in de overnamestrijd rondom PostNL. De grootaandeelhouder (5 procent) wil dat het Nederlandse postbedrijf om de tafel gaat met Bpost, dat deze week een overnamebod uitbracht op PostNL. “Ik roep daartoe op”, zegt Frank Botman van investeringsfonds Dasym tegen het FD. Botman beheert het PostNL-belang van De Mol. Het Belgische bedrijf mikt op een vriendelijke overname, maar PostNL houdt de deur vooralsnog dicht. De Belgen worden volgens Bpost-topman Koen van Gerven geconfronteerd met ‘indianenverhalen’ over te veel overheidsbemoeienis, zegt hij in de Telegraaf. De Mol – ook aandeelhouder van TomTom en Delta Lloyd – kocht zich vorig jaar in bij PostNL. De verkoop van zijn aandelenpakket hem een winst van bijna 60 miljoen euro kunnen opleveren.


2. Trump voor de rechter


Behalve een overdracht van Barack Obama wacht Donald Trump later deze maand mogelijk nog een nare verrassing: de vastgoedmagnaat moet voor de rechter verschijnen, omdat hij wordt aangeklaagd door studenten van zijn eigen – inmiddels ter ziele gegane – ‘Trump University‘. Die oud-studenten balen van de waardeloze colleges over vastgoed die daar volgens hun werden gegeven. Zij betaalden 35.000 dollar voor de inzichten van door Trump zelf geselecteerde docenten. De universiteit zelf stopte al eerder met lesgeven na meerdere rechtszaken. Amerikaanse presidenten zijn weliswaar beschermd tegen gewone rechtsvervolging, maar dat geldt niet voor zaken die hebben plaatsgevonden voordat zij The Oval Office betrokken. Als het aan de rechter ligt eindigt de zaak in een schikking.


3. Nederlandse Flying Tiger-eigenaar stapt eruit


Ondernemer Annemieke Degens Dil verkoopt haar belang van 50 procent in de Nederlandse tak van de Deense winkelketen Flying Tiger Copenhagen. Degens Dil opende in 2008 in Arnhem de eerste vestiging van de leukedingenwinkel en bouwde de keten in Nederland uit naar 22 vestigingen. Opbouwen was weliswaar haar ding, maar “bij nummer 22 wordt het meer copy-paste”, zegt Degens Dil. “Dan kun je beter een ander soort iemand neerzetten.” Vanaf januari draagt Degens Dil het stokje over aan een Deense operationeel manager. Flying Tiger draaide vorig jaar in Nederland een omzet van ruim 15 miljoen euro, met een nette 2,3 miljoen euro winst. Het in 1995 door Lennart Lajboschitz opgerichte Flying Tiger is een internationaal imperium met zevenhonderd winkels in 29 landen.


4. Snapchat verkoopt bril via automaat 


Snap, het bedrijf achter Snapchat, verkoopt zijn onlangs aangekondige Spectacles (een bril-met-camera) binnenkort via automaten. Om het marketingfeestje compleet te maken duiken deze ‘Snapbots‘ (video) telkens 1 dag op op een plek die 24 uur van tevoren wordt aangekodigd op deze online kaart, zodat kopers er à la Pokemon jacht op kunnen maken. De eerste Snapbot werd donderdag gespot in Venice Beach, thuisbasis van Snap. Volgens AdWeek zijn de Snapbots in ieder geval de komende maanden de enige plek om een Spectacles te bemachtigen. De geplande hype lijkt te werken: op eBay wordt inmiddels zo’n 900 dollar gevraagd voor de officieel 130 dollar kostende bril.  


5. ACM beboet pandhuizen


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete uitgedeeld van in totaal 437.500 euro voor zeven pandhuizen van de franchiseketen Cash Converters. De pandhuizen zadelden consumenten op met een rente van 9 procent per maand, terwijl ze niet meer dan 4,5 procent per maand mogen vragen. “Met deze boetes geeft ACM een duidelijk signaal af aan de sector”, zegt ACM-bestuurder Henk Don. “Consumenten die ervoor kiezen een voorwerp als onderpand te geven in ruil voor geld, mogen niet worden geconfronteerd met te hoge kosten.”


6. En dan dit: Rubik’s Cube is geen merk


Een Duits bedrijf Simba Toys mag de iconische driedimensionale puzzel Rubik’s Cube niet als een merk claimen, heeft het Europese Hof van Justitie besloten. Het draait bij de kubus vooral om het draaimechanisme, merkt het Hof op. Als de vorm leidend zou zijn, zou een merkrecht een bedreiging kunnen zijn voor alle producenten van driedimensionale puzzels, en dat is wat het Hof betreft een brug te ver. Van de in 1974 bedachte 3d-puzzel werden tot op heden 400 miljoen exemplaren verkocht.


7. Quote van de dag:


 


Tot zover de Sprout update van vrijdag 11 november. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.