Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

DNB ontdekt fintech-revolutie; streaming redt muziekwereld

Ondernemersnieuws: DNB krijgt fintech in het oog, streaming helpt muziekwereld aan meer omzet en overname Wok to Walk was deal van het jaar.

1. DNB krijgt fintech in de smiezen


Ook bij De Nederlandsche Bank is men erachter: fintech-diensten zoals de blockchain (bitcoin), automatische beleggingscoaches (‘robo advies’), peer-to-peer-lenen en geautomatiseerd beleggen zijn kansrijke innovaties. Dat stelt DNB in een rapport waarin de toezichthouder de kansen en risico’s voor nieuwkomers én de gevestigde orde in kaart brengt. De financiële waakhond houdt daarin ook rekening met een scenario waarbij technologiebedrijven zoals Google of Apple banken uit de markt drukken “door gebruik te maken van hun schaal en innoverend vermogen”. Ondertussen rekent DNB jaarlijks doodleuk 100.000 euro toezichtkosten voor een betaalprovider Mollie, terwijl een vergelijkbare startup in Londen 100 euro kwijt is.


2. Streaming helpt muziekwereld aan omzetstijging


De omzet van de muziekindustrie in Nederland is in 2015 met ruim 10 procent gestegen, vooral dankzij een stijging van 33 procent voor streaming-diensten zoals Spotify, Tidal en Apple Music. Uit cijfers van branchevereniging NVPI blijkt dat de omzet uit digitale muziek daarnaast voor het eerst die van cd’s en lp’s is gepasseerd. Het is volgens de NVPI duidelijk dat streaming de toekomst is, maar de organisatie noemt het ook bemoedigend dat jaarlijkse daling van de fysieke markt voor het eerst in jaren niet is gedaald.


3. Overname Wok to Walk deal van het jaar


De overname van restaurantketen Wok to Walk is wat beroepsvereniging Dutch Corporate Finance Association (DCFA) betreft de beste deal van 2015. De franchiseketen van Dov Melo, die eerder faam maakte met falafelketen Maoz, kwam afgelopen zomer voor ongeveer 20 miljoen euro in Japanse handen. De deal was onder meer uitdagend omdat de Japanners zowel de eigen zaken als de franchiserestaurants wilden overnemen, schrijft het FD. Dat leidde in eerste instantie tot verzet van de lokale ondernemers die hun zaak in eigen handen wilden houden, en waarvan een aantal buiten de overname is gebleven. Wok to Walk heeft inmiddels vestigingen in 18 landen. De oprichters, waaronder Melo, hebben nog altijd 40 procent van de aandelen.


4. Boer in verzet tegen datacenter


Niet alleen bebouwing aan de kust of windmolens roept verzet op, ook de opmars van datacenters stuit af en toe op weerstand. Een landbouwbedrijf in de kop van Noord-Holland wil geen nieuwe datacenters meer op het glastuinbouwgebied Agriport A7, waar Microsoft meer servers wil huisvesten. De gemeente Hollands Kroon wil daarvoor het bestemmingsplan aanpassen, maar de klagende ondernemer vreest aantasting van zijn woon- en leefklimaat en claimt dat de gevolgen voor het milieu beter in kaart hadden moeten worden gebracht. 


5. Gouden Loeki naar AH-icoon


“Supermarktmanager” meneer Van Dalen heeft met zijn laatste reclamespot de Goude Loeki voor de beste tv-reclame van 2015 gewonnen. Het enige wat acteur Harry Piekema hoefde te doen om reclamebureau TBWANEBOKO de hoofdprijs te laten winnen was het inspreken van een korte afscheidsspeech, gevolgd door een reeks hoogtepunten uit zijn eerdere reclames. De Ster noemt de prijs dan ook een eerbetoon aan reclame-icoon Van Dalen, die de afgelopen tien jaar de show stal in bij elkaar 153 AH-reclames. Een overzicht van het beste wat er het afgelopen jaar te zien was qua tv-reclames vind je op de site van de Gouden Loeki. De winnaar bekijk je hieronder:



6. En dan dit: Domeinkaper tart Ahold


Een Koreaanse domeinkaper heeft, kort na de eerste berichten over de fusie tussen supermarktbedrijven Ahold en Delhaize, de domeinnaam Aholddelhaize.com geclaimd, blijkt uit onderzoek door het FD. Uit een reactie van Ahold blijkt dat het bedrijf zich echter niet te veel zorgen maakt en erop vertrouwt dat het de domeinnaam nog dit jaar in eigen beheer krijgt. Als het concern kan aantonen dat de kaper het domein puur vanwege het geld heeft geregisteerd, hoeft het waarschijnlijk niet eens in te buidel te tasten. Daar heeft het volgens de krant alle schijn van: de Koreaan claimde bijvoorbeeld ook Kraftheinz.com en Heinzkraft.com. De komende tijd moet Ahold-Delhaize zich echter nog behelpen met Adcombined.com.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 22 januari. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Onderneem slimmer, word lid van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het laatste ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ Vindbaarheid met een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl

✓ Kosteloze advertentie onder 150.000 ondernemers en investeerders

✓ Het dubbeldikke Sprout Magazine in de bus én toegang tot het digitale archief

✓ Maandelijks exclusieve kennis- en netwerkevenementen
✓ Toegang tot onmisbare ondernemersinformatie in de how-to database 


Meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar, fiscaal aftrekbaar 😉

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.