Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie ton voor ouderenvalzak; Zuidas zit vol

Ondernemersnieuws: val-airbag voor ouderen is eerste investering uit nieuw fonds Uniiq, de Zuidas zit bijna vol en Indiër is en leeft de Amerikaanse droom door 500 dollar om te zetten in een miljard.

1. Uniiq steekt geld in ouderenairbag en slimme handschoen


22 miljoen heeft het nieuwe investeringsfonds Uniiq te besteden. Het fonds, dat uit de koker komt van het ErasmusMC, een aantal universiteiten en de regionale ontwikkelingsmaatschappij IQ, trapt af door tweemaal 300.000 euro te steken in de ontwikkeling van een ouderenairbag en een slimme handschoen. Wolk Company gaat van het geld een riemgordel met airbag ontwikkelen, die letsel bij vallende ouderen moet voorkomen. De tweede drie ton gaat naar Adjuvo Motion, dat met zijn slimme sensorhandschoen S-Sense mensen met een geblesseerde hand helpt te revalideren.


2. De Zuidas zit (bijna) vol


Op de Zuidas lijkt de financiële crisis definitief voorbij. De leegstand van kantoren op het duurste stukje Amsterdam is nog nooit zo laag geweest als nu. Slechts 4,4 procent van de totale kantoorvloeroppervlakte staat op dit moment leeg. Eind 2015 was dat nog 7,2 procent, in 2010 zelfs 15 procent. Dit blijkt uit cijfers van vastgoedbeheerder Jones Lang LaSalle. De huurprijs is navenant gestegen: per vierkante meter tellen bedrijven gemiddeld 300 euro neer. Grote kantooroppervlakten (meer dan 5000 m2) zijn al helemaal niet meer te vinden. Volgens het Financieele Dagblad kan de schaarste aan grotere kantoorruimten Nederland internationaal op een achterstand zetten bij het aantrekken van buitenlandse bedrijven.


3. MessageBird aan de beurt op ‘s werelds hoogste pitchpodium


Het gebeurt niet dagelijks dat er een Nederlands bedrijf pitcht op (misschien wel) ‘s werelds gewichtigste startup-podium Demo Day van Y Combinator, waarop ooit ook bedrijven als Dropbox, Airbnb en Reddit stonden. Maandagnacht was het de beurt aan MessageBird, de Amsterdamse supergroeier die inmiddels namens haar klanten 100 miljoen sms- en chatberichten per maand verstuurt. Het doel? Niet financiering vinden voor nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals bij de meeste Y Combinator-deelnemers. “Voor ons was het meer om een netwerk in Silicon Valley te krijgen”, aldus ceo Robert Vis.


4. Amerikaanse droom: van 500 dollar een miljard maken 


Divyank Turakhia is de Amerikaanse droom. Zijn ondernemerszin kwam al aan het licht toen hij tegen betaling het huiswerk van zijn mede-scholieren maakte. Van de 500 dollar die hij op zijn 16e van zijn vader leende om een bedrijf te starten, heeft de 34-jarige Indiër nu een miljard dollar gemaakt. Bescheiden bijdrage daaraan leverde de recentelijke 900-miljoen-dollar-verkoop van zijn techbedrijf in de advertising Media.net. Divyank leeft ook de Amerikaanse droom. Zo doet de Ferrari-liefhebber niets liever dan stuntvliegen en over de vleugels van vliegende vliegtuigen lopen, aldus Backchannel.


5. Zzp’ers zakken door


Zzp’ers profiteren nog niet mee van het economisch herstel in Nederland. Het gemiddelde uurloon van de zelfstandigen daalt voor het derde jaar op rij, zo blijkt uit cijfers van freelancersmarktplaats Hoofdkraan.nl. In 2015 was het nog 44 euro per uur, in 2016 nog maar 43 euro. Volgens Niels Goossens van Hoofdkraan.nl komt de daling doordat het stijgende aantal zzp’ers elkaar beconcurreert op tarieven. Die concurrentie wordt volgens hem alleen maar harder door de zelfstandigheidscriteria waar freelancers sinds kort aan moeten voldoen. Bedrijven zouden daardoor minder geneigd zijn zzp’ers in te schakelen. Gevolg: nog minder werk wordt uitbesteed aan freelancers.


6. En dan dit: de gesmeerde reclametruc van KFC


Zon, zee en gebraden kip. Klinkt die combi je als goud in de oren? Kipgigant KFC heeft twee van de drie gecombineerd in één product: de KFC extra crispy sunscreen. Oftewel zonnebrandcrème met de geur van gebraden kip. Amerikanen waren er als de kippen bij, het product was maandag binnen no-time uitverkocht. De eerste recensies zijn echter niet bepaald zonnig. Zo zou de geur meer weg hebben van babyluiers of plas, dan van een lekker knapperig kippetje. Hoe dan ook wordt erover gepraat. Dus: reclamecampagne geslaagd.



 


7. Quote van de dag:


Quote van de dag


Tot zover de Sprout update van woensdag 24 augustus 2016. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.