Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer verlies en minder omzet voor Tesla; Ondernemers gedupeerd door Schiphol-maatregelen

Ondernemersnieuws: matige kwartaalcijfers voor autofabrikant Tesla, Wal-Mart trekt 3 miljard voor strijd met Amazon en zoveel verlies maakt Jitse Groen.

1. Meer verlies en minder omzet voor Tesla


Het lijkt erop dat Elon Musk elke dag in het nieuws wil komen: na de Gigafabriek, de boekenclub en de overname van Solar City eerder deze week, zijn nu de kwartaalcijfers van Tesla bekend gemaakt. Die vallen lager uit dan analisten hadden voorspeld. De omzet steeg, maar bleef met 1.56 miljard dollar achter bij de verwachting van 1.6 miljard en werden er 14,402 auto’s afgeleverd. Het verlies was met $1.06 per aandeel fors hoger dan de verwachte $52 cent. Musk heeft voor zichzelf als doel gesteld om voor het einde van het jaar 80.000 auto’s op te leveren, maar stelt dat aantal bij naar beneden. Ondertussen staan er ruim 400.000 bestellingen voor het nieuwe paradepaardje, de Model 3 in de boeken. Het bedrijf wil wel elke vier dagen een nieuwe winkel openen. Focus, Elon!


2. Ondernemers hebben last van Schiphol-maatregelen


Volgens MKB-Amsterdam hebben de bedrijven rondom Schiphol veel last van de verscherpte anti-terreurmaatregelen. Door de extra controles langs de A4 zou het zakelijk verkeer naar de luchthaven gehinderd worden en hebben de bedrijven aan deze snelweg de grootste moeite om bereikbaar te blijven. Voorzitter Bart Drenth toont op BNR begrip voor de situatie, maar wil tegelijkertijd ook de ernst niet onderschat wordt: ‘Als de situatie nog veel langer gaat duren – weken of maanden – dan moeten er maatregelen worden genomen om het economische verkeer weer op gang te brengen.’


3. Wal-Mart trekt oorlogskas open


Wal-Mart voelt de hete adem van webwinkel Amazon, dat tegenwoordig ook boodschappen bezorgt. De Amerikaanse supermarktgigant tast daarom diep in de buidel en is van plan Jet.com te kopen voor 3 miljard dollar. Jet.com is een prijsstunter op het internet en is afkomstig van oud-Amazon-medewerker Marc Lore. Lore verkocht destijds zijn startup Diapers.com en Soap.com aan Amazon voor 545 miljoen dollar. Bij Jet.com kunnen klanten producten bestellen met 10 tot 15 procent korting ten opzichte van andere webshops. Wal-Mart is met 8500 winkels in vijftien landen een van de grootste supermarktketens van Amerika. Jet.com zou met de overname gebruik kunnen maken van het uitgebreide distributienetwerk van de offline georiënteerde grossier.  


4. Winkeliers willen meer geld van PostNL


De aangesloten retailers van belangenclub VVP zijn boos op PostNL, nadat het bedrijf de tarieven voor pakketverwerking via afhaalpunten heeft verlaagd. De winkeliersvereniging is van mening dat ondernemers nu geld moeten toeleggen op de dienstverlening en daagt PostNL voor de rechter. De 2500 winkeliers zouden door de prijsverlaging 30 tot 40 procent omzet missen, wat kan oplopen tot 9000 euro per jaar. Bovendien zou de pakketdienst niet leiden tot meer verkopen. Volgens PostNL zijn de maatregelen nodig voor een concurrerende markt en heeft VVP zelf toegestemd met de mogelijkheid tot eenzijdige prijswijzigingen. De uitspraak van de rechter komt op 17 augustus – jawel – per post.


5. Verlies Thuisbezorgd.nl loopt op


Na de overname van Just Eat Benelux door concurrent Thuisbezorgd.nl, zijn de cijferfanaten van Quote in de boeken van Jitse Groen gedoken. Hieruit blijkt dat het Enschedese bedrijf vorig jaar een verlies van 19.5 miljoen heeft gemaakt, 186 procent boven dat van een jaar eerder. Volgens Groen zijn stijgende kosten noodzakelijk om de omzet te laten groeien. Dat laatste lukte met een plus van 61% en kwam uit op 76,6 miljoen euro. Voorts heeft het bedrijf nog een akkefietje met de fiscus waar 5 miljoen voor gereserveerd is. Groen schrijft verder: ‘Takeaway onderzoekt meerdere mogelijkheden om toekomstige groei te kunnen financieren’, waarmee hij vermoedelijk doelt op een mogelijke beursgang


6. En dan dit: Minder inhakers voor Rio


In tegenstelling tot vier jaar geleden, haken er tot nu toe minder bedrijven in op de Olympische Spelen in Rio. Momenteel zouden er 22 campagnesl lopen, ten opzichte van 28 in dezelfde periode in Londen. Zelfs een deel van de officiële sponsoren zoals McDonald’s, Zilveren Kruis en Randstad hebben nog weinig aandacht voor het sportevenement dat over twee dagen van start gaat. Marketingbureau Activate & Co, die het verschilt opmerkt, denkt dat het komt door de strenge houding van sportkoepel IOC tegen merken die onbetaald meeliften op de Spelen. 


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van 4 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.