Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoenen voor huidkanker-app; Podium voor faalondernemer

Ondernemersnieuws van maandag 24 augustus: Brits groeigeld voor SkinVision, online podium voor falende ondernemer, Van der Valk gokt op casino-inkomsten en crowdfundingwalhalla in Amsterdam.

1. Brits groeigeld voor SkinVision


Het Britse farmaceutische bedrijf LEO Pharma investeert 3 miljoen euro in Skinvision, een Nederlandse app die door het analyseren van verdachte moedervlekken helpt bij het opsporen van huidkanker. Dat maakt oprichter Dick Uyttewaal bekend bij TechCrunch. De app verdient geld door – na een eerste gratis maand – een maandelijkse vergoeding te vragen voor het maken van analyses. Met het groeikapitaal wil hij de startup naar meer landen brengen en de app ook inzetten bij het opsporen van andere huidziekten.  


2. Online podium voor falende ondernemer


‘Het is tijd dat het taboe op financieel falen wordt onderbroken’, zei Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners) vrijdag bij het Sprout Failure-event in Utrecht. Om die woorden kracht bij te zetten lanceert de zakenvrouw van het jaar 2012 de site Vallenopstaanenweerdoorgaan.nl, wat moet uitgroeien tot een grote verzameling verhalen van ondernemers die failliet gingen, ‘maar weer de kracht hebben gehad om op te krabbelen en door te gaan’. In video’s delen zij hun kennis en ervaringen en geven zij tips. Ondernemer Barry Wijnen heeft als eerste de guts gehad om zijn verhaal te vertellen – wie volgt?


3. Van der Valk gokt op casino-inkomsten


De familie Van der Valk schuift zijn verdienmodel op richting gokken, en een vestiging in Tiel dient mogelijk als voorbeeld voor de toekomst, schrijft Quote. De lokale Van der Valk verandert daar in een casino, inclusief gratis eten en 24 uur per dag roulette gokken. ‘We hebben ons laten inspireren door de nieuwste casino’s in Las Vegas, waar gastheerschap erg hoog in het vaandel staat’, zegt Gert-Jan van der Valk aan de lokale media. Een echte concurrent voor Holland Casino is het nog niet, want dat overheidsbedrijf heeft in Nederland nog altijd het monopolie op live casinospellen, zoals Blackjack en Poker.


4. Crowdfundingwalhalla in Amsterdam


Een crowdfundingwalhalla, zo noemen de organisatoren van de eerste editie van Crowdfest hun tweedaagse festival dat op 25 september losbarst. ‘Noem het een kruising tussen de Parade en Kickstarter’, zegt initiatiefnemer Simon Douw. ‘Met de vetste start-ups, waanzinnigste producten, hipste muzieknoten en heetste kunstwerken.’ Er worden ongeveer 3000 bezoekers verwacht, die vanaf 10 euro kunnen investeren in hun favoriete ondernemer. ‘Ben je een startup of ondernemer en denk je over crowdfunding? Dan is dit de plek om je campagne te lanceren.’ Crowdfest is een van de onderdelen van Amsterdam Capital Week, dat van 23 tot en met 27 september plaatsvindt.  


5. Meer webwinkels dan stenen winkels


Aan het einde van dit jaar telt Nederland voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels, schrijft de Volkskrant op basis van een schatting van softwarebedrijf Casengo. Naar verwachting zijn er dan bijna 100.000 online ondernemers, tegenover 95.000 stenen winkels. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org komt met 50.000 webwinkels op een lager getal, door het uitsluiten van kleine webwinkels zonder KvK-inschrijving en ondernemers die naast hun fysieke winkel een webshop uitbaten. Goed verdienen is er voor de vele nieuwkomers op de webwinkelmarkt amper bij; het gros van de markt wordt gedomineerd door internetreuzen als Bol.com en CoolBlue. Per marktsoort is er meestal ruimte voor maar een winnaar.


6. JT Bioscopen verkocht


Ondernemer Joop Punt verkoopt zijn bioscoopketen JT Bioscopen voor 85 miljoen euro aan het Britse Vue International, weet het FD. JT telt in Nederland 21 bioscopen in 20 middelgrote steden en is daarmee goed voor ongeveer 10 procent van de Nederlandse bioscoopmarkt. De Amsterdamse investeerder Nedvest Capital is sinds 2011 aandeelhouder in JT. Bij JT werken 224 mensen.


7. En dan dit: Stroopwafel verovert VS


De stroopwafel staat op het punt om de VS te veroveren, schrijf Z24.nl. Samen met de groeiende populariteit van boerenmarkten lift ook de ouderwets Hollandse zoetigheid mee op de behoefte aan authentiek eten. Bedrijven als Stroopies, Cirkels Specialty Stroopwafels, Stroopie Gourmet en Eat Dutch Wafels kunnen de vraag amper bijbenen. Twee Nederlandse fabrieken, Daelmans en De Banketgroep, domineren nu nog de Amerikaanse retailmarkt. Maar wat ondernemer Abishek Pruisken (Rip van Wafels) betreft is het tijd voor innovatie en gezondere en biologische stroopwafels. ‘Daelmans maakt een shitty product.’


Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 24 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar! 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.