Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemer heeft zin in 2016; De Mol koopt 5 procent PostNL

Ondernemersnieuws: Ondernemers opgewekt 2016 in, John de Mol heeft 5 procent van PostNL en Jos de Blok (Buurtzorg) gaat strijd met zorgverzekeraars aan.

1. Ondernemers kijken uit naar 2016


Ondernemers hebben zin in 2016, zo valt af te leiden uit CBS-cijfers. Voor het eerst in vijf jaar is de groep die een groei van de werkgelegenheid bij zijn of haar bedrijf verwacht – met 18 procent – groter dan de krimpvoorspellers (13 procent). Daarnaast voorziet 37 procent van de bedrijven dat er volgend jaar meer omzet wordt gehaald dan in 2015, vergeleken met maar 9 procent die een daling verwacht. Net als voorgaande jaren verwachten ondernemers een groei van hun omzet in het buitenland. Net als voor dit jaar verwachten zij een groei van de investeringen.


2. De Mol heeft 5 procent PostNL


John De Mol heeft zijn belang in PostNL opgekrikt naar van 5 procent, bleek zaterdag uit een melding bij de AFM. Vorige week bleek al dat de mediamagnaat beslag had gelegd op 3 procent van de aandelen in de postbezorger. De Mol vindt naar verluidt vooral het distributienetwerk van PostNL waardevol, en de rol daarvan in een wereld met steeds meer online bestellingen die afgeleverd moeten worden. Hoeveel de Mol precies betaald heeft is niet bekend, maar op basis van de slotkoers van vrijdag is het belang van De Mol ruim 67 miljoen euro waard.


3. Jos de Blok (Buurtzorg) wordt zorgverzekeraar


Buurtzorg-oprichter Jos de Blok begint een nieuwe zorgverzekering, de eerste nieuwe aanbieder in 30 jaar. Net als bij Buurtzorg (10.000 medewerkers, 300 miljoen omzet) concurreert De Blok met lage overheadkosten en meer focus op de patiënt. “Wij richten ons op de kerntaak. Dat is het verlenen van zorg’, zegt de ondernemer tegen de lokale krant Tubantia. Veel managers zal De Blok niet aannemen, dat zijn mensen “die over het algemeen niet weten waar het over gaat”, zegt hij in een mooi portret bij EenVandaag. Er is nog wel veel werk aan de winkel: na het behalen van alle vergunningen, de financiering en de eerste groep klanten kan Zorgeloos naar verwachting op 1 januari 2017 van start.


4. Big Data-opleiding in Amsterdam


De Amsterdam Business School (ABS), onderdeel van de Universiteit van Amsterdam, start een opleiding voor Big Data en Business Analytics. Voor die twee gebieden zijn in 2018 zo’n 8.000 mensen nodig, verwachten de initiatiefnemers. “Ze gaan over het vinden van verborgen patronen in de bedrijfs- en andere data, gebruikmakend van geavanceerde rekentechnieken, zodat de maatschappij, het bedrijfsleven en de overheid echt van de data kunnen profiteren.” The Analytics Academy krijgt ondersteuning van databedrijf Ortec en onderzoeksplatform Amsterdam Data Science. 


5. Google investeert in anti-aanrand-app


Google steekt 270.000 dollar in platform waarop studenten online en anoniem melding kunnen maken van seksueel geweld, bericht RTL Z. Volgens de initiatiefnemers krijgt een op de vijf studentes te maken met seksueel geweld, maar wordt dat vaak niet gemeld. Scholen worden op de hoogte gehouden van het aantal meldingen, slachtoffers en daders. Het (non-profit) project heeft inmiddels 400.000 dollar opgehaald bij geldschieters. 


6. En dan dit: Softwarebedrijf bouwt theater


Softwarebedrijf Afas trekt tot 100 miljoen euro uit voor een nieuw hoofdkantoor met 600 werkplekken, inclusief een theater met een capaciteit van 800 mensen, vertelt directeur Bas van der Veldt aan het FD. Behalve het ontvangen van relaties wil het familiebedrijf dat er ook een meerjarenproductie zoals de Lion King of Billy Elliot in het theater komt. Het bedrijf is volgens Van der Veldt al een tijdje aan het sparen. “We willen niets met de banken te maken hebben.” De bouw van het ‘Afas Experience Center’ begint in 2018. 


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 16 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ Een uitgebreid seo-geoptimaliseerd profiel op Sprout.nl

✓ Adverteer onder 450.000 maandelijkse bezoekers

✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.