Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nu nog groener

Groen ondernemen is hot. Wat een paar jaar geleden nog behoorde tot het domein van de geitenwollensokken-ondernemer, is bijna niet meer weg te denken. Maar een hype kent zo zijn gevaren. ‘Er komen goudzoekers op af'.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen trekt de aandacht. En dan vooral het groene ondernemerschap. Voorlopig hoogtepunt: Sir Richard Branson himself die in Nederland tijdens de PICNIC Green Challenge een prijs van een half miljoen euro uitreikte aan het beste groene idee. Media kwamen er massaal op af. Het NOS-journaal, RTL Nieuws, dag- en weekbladen besteedden aandacht aan de winnende Qbox van ondernemer Igor Kluin (34).

 

Wie groen ondernemen zegt, zegt Al Gore. De voormalig presidentskandidaat van de Verenigde Staten en milieugoeroe opende ook de ogen van Branson. De multimiljardair was tot vijf jaar geleden een milieuscepticus. Het boek The Skeptical Enviromentalist droeg daar aan bij. Totdat Al Gore hem persoonlijk overtuigde van de klimaatproblemen en hem vroeg zijn bekendheid in te zetten voor milieubehoud. Sindsdien zoekt Branson naar alternatieve energiebronnen. Volgens de eigenaar van Virgin gaan goed leven en het milieu sparen prima samen.

 

Branson roept onder meer op tot het toelaten van suikerimport uit Afrika en Brazilië – de stof is ideaal voor het maken van krachtige ethanol. Verder zet hij zich in voor milieuvriendelijk vliegvervoer. De luchtvaartgigant noemt het ridicuul om vliegtuigen zelf naar de startbaan te laten rijden. “9 tot 10 procent van alle uitstoot van vliegtuigen komt door onnodig over een luchthaven rijden.”

 

Geitenwollensokken-ondernemer

In Nederland zijn de laatste jaren talloze initiatieven ondernomen om het milieu te sparen. Via bijvoorbeeld Cleanbits, kiezen meer en meer ondernemers voor een compensatie van de CO2-uitstoot van hun IT-voorzieningen. En via de Klimaatneutraal Groep kunnen werkgevers en werknemers klimaatneutraal vliegen, autorijden, produceren en ondernemen. Wat een paar jaar geleden nog het domein was van de geitenwollensokken-ondernemer, is nu van iedereen.

 

Green Challenge winnaar Kluin was al langer bezig met een idee om goedkoper en slimmer met energie om te gaan. Een aantal jaar geleden zag hij een documentaire over de problemen met de energiehuishouding. “Ik dacht: ‘daar moet wat aan gebeuren’. Daar wil ik een bedrijf in beginnen.” Kluin, die toen nog een reclamebureau had, richtte Qurrent op en bedacht de Qbox: een ‘doosje’ dat huishoudens moet helpen opgewekte energie zo efficiënt mogelijk te delen. Het systeem moet het zelf opwekken van energie lonender maken.  De box houdt onder meer het energieverbruik van huishoudens in de gaten. Daarnaast zorgt het ervoor dat overcapaciteit wordt gedeeld.

 

Stroomversnelling

De Qbox werd voor de Green Challenge van de Postcode Loterij gekozen uit 439 inzendingen. Uit de vijf finalisten verkozen Branson en de jury de box boven een zonnecellamp, een duurzame dansclub, stadsbevoorrading over bestaande tramlijnen en een groene internetcommunity. Na het winnen van de prijs is Qurrent in een stroomversnelling terecht gekomen. “Aandacht in de pers blijkt als een soort acquisitie te werken. Waar ik hiervoor veel moeite moest doen om opdrachtgevers te vinden, krijg ik nu dagelijks opdrachten aangeboden. En, wat heel prettig is, het heeft mijn product een soort geloofwaardigheidstempel gegeven”, zegt Kluin.

 

De ondernemer noemt de Al Gore-hype dan ook ‘mooi’. “Vooral omdat het heel erg nodig is dat er wat verandert, en duurzaamheid nu overal de aandacht krijgt.” Maar, waarschuwt hij, de status van een hype heeft ook grote risico’s, Het kan van de een op de andere dag voorbij zijn.. “Soms lijkt het of het over de internetzeepbel gaat. ‘Nu instappen, en je kunt miljoenen verdienen’, hoor ik om me heen. Dus komen er goudzoekers op af. Daar heb ik helemaal niets mee.”

 

Igor Kluin is een van de sprekers tijdens de Sprout ChallengerDay op 1 november. Voor meer informatie: http://www.sprout.nl/challengerday