Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen met eten: hier liggen de kansen

De horeca klimt uit het dal, stelt marktonderzoeker Foodservice Instituut. Maar terwijl 'superspeciaalzaken' en biowinkels in opkomst zijn, hebben snackbars en cateraars het moeilijk. Een groeitrend lijkt het mengen van retail en horeca.

38 procent van de ondernemers in de ‘buitenshuisconsumptie’ zagen in 2014 een groeiende omzet, volgens Foodservice het hoogste percentage in 6 jaar tijd.

Een van de groeiers is volgens Foodservice de superspeciaalzaak. Dat is een speciaalzaak ‘die niet alleen een uitmuntend product levert, maar ook de klant helemaal in de watten legt en ook een restauratieve en cateringfunctie durft in te vullen’. Het verschil tussen deze succesvolle bedrijven en ouderwetse speciaalzaken ‘die de rit uitzitten’ is nog nooit zo groot geweest, aldus Foodservice.

Feestje

Sinds de crisis uitbrak in 2008 wonnen supermarkten 3,6 miljard euro aan omzet ten koste van horeca, catering en speciaalzaken. ‘Supermarkten zijn slapend rijk geworden. Dat feestje is nu voorbij’, stelt de marktonderzoeker. De andere eetbedrijven hebben fors geïnnoveerd en zijn relatief goedkoper geworden, ‘terwijl supermarkten nauwelijks hebben geïnnoveerd’. 

Kansrijk zijn volgens Foodservice concepten die retail (supermarkt en speciaalzaak) en service (horeca en catering) combineren, een trend die in de VS al langer te zien is. In Nederland trokken de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam de laatste tijd de nodige aandacht.

Behoeften

Vooral jongere mensen denken volgens de marktonderzoeker niet langer in de ‘oude logica van kanalen’: boodschappen doe je bij de supermarkt en uit eten in een restaurant. Hij denkt in termen van behoeften. ‘Afhankelijk van het moment van de dag, zijn beschikbare tijd, zijn wensen, en zijn bestedingsruimte, zal hij zijn keuze maken. En hij haalt dan net zo gemakkelijk een vers gemaakte warme maaltijd uit een supermarkt als dat hij die lekkere koffiebonen van La Place meeneemt naar huis.’ 

‘Je zou kunnen zeggen dat het klassieke restaurant, de klassieke speciaalzaak en de klassieke supermarkt gaan verdwijnen. Zoals vroeger de kruidenier, de melkboer en de kantine zijn verdwenen. We staan op een kantelpunt wat betreft foodformules.’ 

Social media

Een van de redenen dat dit soort mengvormen ontstaan is volgens Foodservice de invloed van social media, waardoor mensen elkaar via de smartphone informeren en daardoor anders winkelen. Daarnaast neemt het belang van gemak en tijdwinst nog altijd toe. Tot slot wordt (ook) eten vaker gebruikt om een eigen levensstijl te onderstrepen. Mensen willen bijvoorbeeld alles weten over bepaalde producten, en staan meer open voor verhalen van kleine leveranciers, fair trade, dierenwelzijn en biologisch eten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De horeca-adviseur komt met een paar recepten die een horeca-onderneming anno nu succesvol maken:
– Eigentijdse inrichting, sfeer en verblijfskwaliteit (netheid).
– Extreme klantgerichtheid, gastvrijheid en dienstverlening (gratis snel internet etc).
– Perfecte verrassende kwaliteit kunnen leveren tegen redelijke prijzen (ook via goedkope instapmenu’s).
– Verhalen vertellen rondom de producten, gerechten en kooktechnieken. Authenticiteit en ambachtelijke producten zijn belangrijk voor consumenten.
– De consument invloed geven in de (selectie van) gerechten of maaltijdcomponenten.

Voor de toekomst verwacht Foodservice onder meer dat non-foodwinkels vaker eten gaan verkopen. En er komen mogelijk nog meer nieuwe spelers bij: thuisbezorgers, consumenteninkoopclubs, en logistieke dienstverleners die ook wel boodschappen willen thuisbezorgen. En, zoals Über in de taximarkt, komen er ook thuiskoks die voor je willen koken of bij wie je mag gaan eten.