Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De expansiedrift van FedEx

FedEx zoekt de aanval op in Nederland met de opening van twee nieuwe vestigingen. De pakketbezorger groeide in de loop der jaren uit tot een wereldwijd opererende bezorgservice. Het Amerikaanse bedrijf is actief in ruim 220 landen en het einde van de expansie lijkt nog niet in zicht.  

Hoe kwam de oprichting van FedEx tot stand?

Waar een opstel tijdens je studententijd al niet toe kan leiden: Fred Smith legde begin jaren ’60 de basis voor zijn succesvolle bezorgdienst. FedEx – voluit FedEx Express – werd opgericht in 1971. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma gaat Smith in 1962 studeren aan Yale. Wanneer hij voor het vak economie een opstel moet schrijven, schrijft hij over de goede kansen en toekomstmogelijkheden van een 24-uursbezorgdienst in het computertijdperk. Het is in feite zijn eerste (primitieve) businessplan voor het latere FedEx. De paper wordt de basis gelegd voor de latere onderneming van Smith.

Een belangrijk onderdeel van de oorspronkelijke strategie van Smith is het bouwen van een centraal distributiecentrum, waar vandaan alle bestellingen kunnen worden gecoördineerd. Smith kiest Memphis als uitvalsbasis; dit is ook nu nog de stad waar het FedEx-hoofdkantoor staat. Daarnaast wil hij een eigen serie FedEx-vliegtuigen en vrachtwagens bouwen, zodat de bestellingen ook daadwerkelijk snel bij de ontvangende partij kunnen worden bezorgd. Smith heeft namelijk berekend dat hij met de ‘privévliegtuigen’ van zijn bedrijf onder meer de strakke vluchtschema’s van commerciële vliegmaatschappijen makkelijker kan omzeilen en daardoor een snellere leveringstijd kan garanderen.

In 1973 worden de werkzaamheden opgestart; tijdens de allereerste nacht leveren 389 werknemers en veertien Dassault Falcon-jets vanuit Memphis 186 pakketten af in 25 Amerikaanse steden. De kleine FedEx-vliegtuigen halen de pakketten aan het begin van de avond op en brengen die naar het distributiecentrum in Memphis. Daar worden de pakketten gesorteerd en vervolgens naar vliegvelden gevlogen in de buurt van de bestemmingsplaats. Tot slot worden de pakketten overgeladen in vrachtwagens, die het pakje de volgende ochtend bezorgen bij de ontvanger.

De boost voor FedEx komt echter in 1977 wanneer het Amerikaanse luchtruim bij wet wordt gedereguleerd. Vanaf dan mag het bedrijf van Smith niet alleen overal naartoe vliegen in de Verenigde Staten, maar mag het hiervoor ook gebruik maken van grotere toestellen, waaronder een Boeing 727. Een jaar later, in 1978, gaat FedEx naar de beurs. In 1985 vinden de eerste overzeese vluchten naar Europa plaats, gevolgd door het Midden-Oosten en Azië.

Hoe veranderde deze bezorgservice de markt?

Voor de oprichting van FedEx spelen vrachtvliegtuigen bij veel luchtvaartmaatschappijen nog niet echt een rol van betekenis. Maatschappijen bieden passagiers wel de service om aan boord van passagiersvliegtuigen extra bagage mee te nemen, maar ‘cargo’ staat in die tijd in feite nog in de kinderschoenen. Smith voorzag een gat in de markt door een transportbedrijf te beginnen dat zich juist primair richtte op vrachtverkeer en niet op het vervoeren van passagiers.

Een uiterst snelle levering (binnen 24 uur) was daarbij essentieel, evenals de service om de verzonden pakketten overal – van grote steden als Washington en Chicago tot een gehucht in Alabama – snel en accuraat te bezorgen. Hoewel FedEx veel concurrentie had op de belangrijkste trajecten van passagiersvliegtuigen, waar veel mensen liever toch nog ervoor kozen om hun pakketjes mee te nemen in het toestel waar zij zelf in zaten, was het bedrijf van Smith zowat de enige grote aanbieder op de routes tussen kleinere steden en kon hij daardoor in deze gebieden veel meer omzet draaien.

Daarnaast was FedEx er ten opzichte van de concurrentie met de digitale revolutie op tijd bij. Al in 1994 wordt fedex.com gelanceerd, de eerste vervoerswebsite die niet alleen online pakket-tracking mogelijk maakt en waarmee klanten via het internet zaken kunnen doen. Het bedrijf lijkt dan al te snappen dat ‘online’ een nieuwe manier met veel mogelijkheden is om een uitgebreide doelgroep te bedienen. Het duurt dan ook niet lang voordat FedEx haar klanten op de website ook de mogelijkheid biedt om eventuele verzendingen direct online te verwerken.

Hoe staat FedEx er nu voor?

Tegenwoordig is Memphis allang niet meer het enige FedEx-distributiecentrum, al blijft de stad een belangrijk aanknooppunt in de dienstverlening. In 2000 verandert het bedrijf de naam van moederbedrijf FDX in FedEx Corporation. De overkoepelende diensten worden vervolgens verdeeld over vijf bedrijven die onafhankelijk van elkaar opereren, maar tegelijktijd gezamenlijk concurreren: FedEx Express, FedEx Ground, FedEx Global Logistics, FedEx Custom Critical en FedEx Services.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anno 2013 werken er wereldwijd honderdzestigduizend mensen bij FedEx. Per dag worden er 3,9 miljoen orders verwerkt en via één van 634 vliegtuigen uit de FedEx-vloot naar de plaats van bestemming gebracht. Het bedrijf is wereldwijd actief in 220 landen en gaat er prat op in staat te zijn om op elk adres in Amerika te bezorgen, dus ook als je in een afgelegen en bergachtig gebied in Alaska woont.

Sinds het jaar 2000 is de leiding in handen van David Bronczek. Ook oprichter Smith is nog nauw betrokken bij de bedrijfsvoering, die ondanks aanhoudende geruchten nog niet aan pensioen lijkt te willen denken. Het bedrijf houdt zich vooralsnog goed staande in de crisis, hoewel het een transportbedrijf als FedEX wel roerige tijden zijn: voor 2013 verwacht FedEx echter uit te komen op een totale omzet van 41 miljard dollar