Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De heldendaad van Jorn Besselink

Met zijn website Movible.nl helpt Jorn Besselink (19), tevens directeur van de Dutch Media Group, particulieren aan goedkope reparaties en monteurs aan werk. “Movible is een Robin Hood-verhaal.”

 

Directeur zijn op je achttiende, dat zeggen niet veel mensen Jorn Besselink na. “Ik werkte bij de Dutch Media Group, een telemarketingbedrijf”, vertelt de tiener. “Mijn baas stopte ermee. Aandeelhouders hadden gezien hoe ik me voor het bedrijf inzette – ik heb nu eenmaal nooit een 9-tot-5-mentaliteit gehad – en vroegen me de leiding over te nemen. Een drukke baan, ja.”
Al helemaal omdat Besselink destijds ook nog een ondernemersopleiding volgde èn uit die opleiding het bedrijf Movible toverde, een online platform waarop particulieren voertuigreparaties veilen aan monteurs die zich op de site hebben ingeschreven. Besselink: “Voor mijn opleiding moesten we voor een specifieke branche een businessplan schrijven dat de crisis hielp verlichten. Ik koos voor de gemotoriseerde industrie, want die had nog niemand geclaimd.” Een toevalligheid, zo bleek, met verstrekkende gevolgen.

Luie stoel

Besselink besloot van Movible daadwerkelijk een bedrijf van te maken, geregistreerd als een handelsnaam van de Dutch Media Group. Besselink: “Zo kan ik werken vanuit één bv. De monteurs voor Movible rekruteer ik bijvoorbeeld vanuit de Dutch Media Group. Mijn mensen bellen ze of ze een maand gratis willen meedoen. Daarna bellen we nogmaals, nu met de vraag of ze lid willen blijven voor maandelijks 17,95 euro exclusief. Dat bedrag hebben ze er al uit als ze op de website één opdracht binnenhalen.” Ook voor particulieren biedt Movible grote voordelen: “Vanuit hun luie stoel kunnen ze rustig afwachten wie hun reparatie het goedkoopst wil doen.”
Zijn opleiding heeft Besselink niet afgemaakt, maar Movible groeit dan ook als kool. “Momenteel vinden er duizend tot vijftienhonderd transacties plaats per maand, en dat aantal stijgt hard. Ik heb de domeinnamen Movible.be, .de, .fr en .co.uk ook al laten registreren. Maar voordat ik daadwerkelijk stappen zet over de grens, wil ik Movible eerst op eigen bodem verder uitbouwen.” Met moeilijke vragen kan Besselink terecht bij zijn compagnons van de Dutch Media Group. “Zij hebben allebei meerdere bedrijven, dus hebben veel ervaring met ondernemen. Ik heb heel veel aan hun advies.”

 

Monteur

Niet alles gaat voorbeeldig als je je eigen bedrijf runt, weet Besselink uit ervaring. “Ik kan me een monteur herinneren die binnen twee weken een auto gerepareerd zou retourneren. Na twee weken echter: geen auto en monteur spoorloos. We zijn erachteraan gegaan. Toen we hem eindelijk hadden opgesnord, bleek hij de auto in plaats van gerepareerd alleen maar te hebben leeggereden. De onderdelen die hij van de particulier had meegekregen waren verdwenen. Bovendien lekte de auto ineens olie. Wat er allemaal was gebeurd kon of wilde hij niet uitleggen. Maar uiteindelijk heeft hij alles netjes vergoed.” Ook stuit Besselink nog geregeld op nogal vreemde reparaties. “Laatst was er iemand die vroeg of iemand zijn Playstation kon repareren. Dat heeft natuurlijk helemaal niets met motoren te maken, dus dat aanbod heb ik maar van de site gehaald.”
Veruit de meeste transacties, ziet Besselink, verlopen echter vlekkeloos. De ondernemer krijgt dan ook ‘heel veel positieve reacties’. Lachend: “Uiteindelijk is Movible toch een soort Robin Hood-verhaal. We helpen immers de armen!”
 

Meer 25 onder de 25

Bekijk hier de slideshow met alle ondernemers onder de 25

Of lees hier de andere interviews

Couture op een Zaanse zolderkamer (Ydence)

Mijn vader staat op de speed dial (Bellytray, Goossens events)

Violen uit elitesfeer halen (Zlata Strijkinstrumenten)

Bruine kroeg wordt blauwe lunchbar (Blue)

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.