Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Prachtig als je vanuit je eigen cashflow kunt groeien’

Na de succesvolle verkoop van Soccerway.com is Arjen Robijn begonnen aan een nieuw avontuur: Start.me. De verkoop van zijn vorige bedrijf maakt de start van het nieuwe wel zo makkelijk.

Net twee maanden is Start.me bezig en nu al is het de grens van 100.000 gebruikers gepasseerd. En dat terwijl de echte aanwas van klanten nog moet komen. Arjen Robijn ontwikkelt met Start.me een tool voor het maken van een persoonlijke startpagina waar de gebruikers alles op samenbrengt waar hij vaak komt: favoriete websites, newsfeeds en socal media accounts. De startpagina wordt opgeslagen in een cloud en is dus overal toegankelijk.

Wat Start.me volgens Robijn onderscheidt van de concurrentie, zoals StumblUpon, is dat het op alle apparaten werkt en beter is toegesneden op mobiele toepassingen. ‘We werken los van een browser. Elk apparaat werkt weer met een andere browser, maar daar hebben wij dus geen last van.’

Verdienmodel

Het verdienmodel van Start.me kan nog verschillende kanten op. De dienst is gratis voor particuliere gebruikers. Start.me krijgt een fee als bepaalde links worden aangeklikt of als gebruikers iets kopen via bepaalde links. Robijn heeft deals gemaakt met een aantal partijen, zoals Amazon. Voor zakelijke klanten is het idee dat zij een bedrag per aangesloten gebruiker betalen. ‘Zo is het nu, maar dat kan naarmate we Start.me verder ontwikkelen nog anders worden.’

Wel zoekt Robijn bewust een bedrijfsmodel dat al snel geld gaat opleveren. ‘Anderen kiezen ervoor om eerst in te zetten op het binnenhalen van zoveel mogelijk gebruikers, en daarna pas te gaan werken aan het verdienmodel. Ik wil juist dat het snel winst gaat maken. Nu, in de eerste fase, kost het nog meer dan het oplevert, maar dat geeft niet. Dat zal snel veranderen en dat stimuleert weer verdere groei. Het is prachtig als je vanuit je eigen cashflow kunt groeien. Dat heb ik destijds met Soccerway ook heel bewust zo gedaan.’

Zolderkamer

Robijn is weer volop in business. Twee jaar geleden verkocht hij zijn voetbalportal Soccerway.com (10 miljoen unieke bezoekers per maand) aan een Britse partij voor 5 miljoen euro. Met Soccerway was hij al bezig vanaf zijn 15e. ‘Echt vanaf de zolderkamer toen ik nog thuis woonde heb ik dat stap voor stap opgebouwd. Ik ben toen in 1994 echt met niets begonnen, ook zelfs zonder financiers.’

Internet stond toen nog in de kinderschoenen. Weinig mensen hadden thuis internet en de gedachte was toen dat je in internetcafés zou gaan surfen, de nieuwe ontmoetingspunten. ‘Het is nu zo totaal anders. Alles gaat veel makkelijker, er zijn veel meer mogelijkheden. Het is niet te vergelijken.’

De verkoop van Soccerway leverde Robijn genoeg op om zonder externe financiers met zijn nieuwe idee aan de slag te gaan. ‘Ik ben geen tijd kwijt aan praten met investeerders, ik hoef geen presentaties voor financiers te maken, ik kan echt al mijn tijd steken in het ontwikkelen van Start.me. Daarom kunnen we nu zoveel meters maken.’

Klanten en pilots

Robijn heeft al één professionele klant. Supermarktketen C1000 heeft een applicatie voor intern gebruik laten maken door Start.me. Op die pagina kunnen C1000-medewerkers voor hun relevante informatie samengebundeld zien. Daarnaast heeft Robijn ook een Zweeds bedrijf gestrikt dat een toepassing wil laten ontwikkelen.

Momenteel lopen er ook enkele pilots met scholen in de Verenigde Staten. ‘Daar maken we een startpagina die een leraar kan vullen met informatie die hij zijn leerlingen wil meegeven. Als de les een bepaald thema heeft, dan kan de leraar een pagina aanmaken met allemaal links en informatie over dat specifieke thema. Zo hebben de leerlingen alles bij elkaar wat ze nodig hebben.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op ontdekking

In de toekomst gaat Robijn Start.me uitbouwen tot een applicatie die gebruikers actief handreikingen doet. ‘We willen een database ontwikkelen waarmee we gebruikers suggesties kunnen doen aan de hand van welke websites andere gebruikers op hun pagina hebben. Zo’n discovery feature gaan we maken op basis van selectie door de gebruikers. Zij geven het oordeel: human curation. Daardoor krijg je selectie van kwalitatief goede sites waar mensen tevreden over zijn. Dat vind ik een betere methode dan geautomatiseerd indexeren, want dan krijg je een te grote brij.’

Momenteel groeit Start me volgens Robijn met enkele honderden gebruikers per dag. Hij hoopt op vele miljoenen. ‘Start.me is bruikbaar voor vrijwel iedereen. Het potentieel is gigantisch.’