Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snappcar is Challenger van 2013

Snappcar is verkozen tot Challenger van 2013. Het peer to peer-platform voor autoverhuur gaf volgens de jury de beste pitch tijdens de Challengerday. 'Ze veranderen het gedrag van mensen.' 

Oscar Kneppers reikte namens de jury de prijs uit: ‘De beste bedrijven ontstaan door een toevallige ontdekking dat iets mogelijk is en mensen die het dan gewoon gaan doen. En de oorspong van de meest innnovatieve ondernemers ligt in een intrinsieke motivatie. Dat maakt Snappcar tot een ware challenger.’ Volgens de jury heeft Snappcar de potentie om het gedrag van mensen te veranderen en past de onderneming helemaal in het tijdsbeeld van nu waarin duuzaamheid een belangrijke rol speelt.

Snappcar is een peer to peer-platform waarop autobezitters en mensen die een auto willen huren bij elkaar worden gebracht. ‘Nederland telt meer dan 8 miljoen auto’s die meer dan 23 uur per dag stilstaan, daar willen wij iets aan doen’, vertelde David Demper, lid van het founding team van het bedrijf, met veel verve tijdens zijn pitch. ‘Deze prijs is een geweldige bevestiging dat we op de goede weg zijn om Europa blijven te veranderen.’

30.000 gebruikers

Snappcar is in 2011 opgericht door Victor van Tol (39) en Pascal Ontijd (33) uit verwondering over het feit waarom auto’s ongebruikt stilstaan. In korte tijde hebben de ondernemers hun autodeelgemeenschap uitgebouwd tot 5.000 mensen die hun auto verhuren en 30.000 gebruikers die auto’s huren.   

Er pitchten donderdag in de Beurs van Berlage 3 finanisten. Joost Zorg (aanbieder van persoonlijke vorm van zorgverlening en uitdager van de gevestigde thuiszorgorganisaties) en Travelbird (snelgroeiende aanbieder van reizen en uitdager van Booking.com) waren volgens de jury ook innovatieve ondernemingen, maar moesten het toch afleggen tegen Snappcar.  

De jury bestond uit Oscar Kneppers (Rockstart), Heleen Dura-Van Oord (DQ&A en Zakenvrouw van het Jaar) en Alexander Kraaij (Ecofont en de winnaar van vorig jaar) en Wilfred Kik, marketing directeur bij ABN Amro. Kraaij heeft een tip voor de nieuwe winnaar: ‘Goed opletten dat je je niet laat afleiden, want er komt veel op je af.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Autoverhuurders beginnen rechtszaken

Sprout presenteert ieder jaar de Challenger 50, de lijst van ondernemers die de gevestigde orde uitdagen met vernieuwende businessmodellen en snelle groei. Daarnaast reikt Sprout de Challenger van het Jaar uit. Uit de voorselectie van de Challenger 50 werden 7 halve finalisten gekozen. Daaruit kwamen 3 finalisten voort, die donderdag tijdens de Challengerday op het podium stapten om hun pitch te geven. Bij de beoordelingen keken de juryleden niet alleen naar de potentie van ideeën, maar ook naar de resulaten. De ondernemers moeten al bewezen hebben dat zij hun idee vertalen naar keiharde omzet.

Snappcar, dat 10 euro commissie ontvangt voor iedere verhuuropdracht, heeft dat trackrecord volgens de jury. Het bedrijf zegt momenteel iedere maand dubbelcijferige groeipercentages te vertonen en is klaar om zich in het Europese marktgevecht te gaan begeven. Ze zijn in Duitsland en Engeland, en Scaninavië aan het lanceren. ‘We willen de Airbnb voor auto’s worden. We zien dat gevestigde autoverhuursector met rechtszaken beginnen. Nou, laat ze maar komen.’ En waarom de heren oprichters niet zelf de prijs in ontvangst kwamen nemen? Demper: ‘Ze zijn in Dublin voor een deal.’