Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Violen uit elitesfeer halen

Ze omschrijft zichzelf als de enfant terrible van de strijkinstrumentenbranche. Violiste en bedrijfseconome Zlata Brouwer (24) ging twee jaar geleden de strijd aan met de conservatieve sector. “Ik maak goede instrumenten en goed advies betaalbaar en toegankelijk voor een groot publiek.”


Brouwer heeft een missie met haar bedrijf Zlata Strijkinstrumenten: het bespelen van een strijkinstrument leuk en toegankelijk maken voor iedereen die van muziek houdt. Want violen, cello’s en bassen zijn er niet alleen om op hoog niveau klassieke muziek mee te spelen. Ze kunnen ook prima ingezet worden voor popmuziek, jazz en zelfs heavy metal, en je hebt geen opleiding van tien jaar nodig om te kunnen spelen. Brouwer wil de markt dus groter maken, meer mensen aanspreken. Maar belangrijker nog: “Ik wil marktaandeel overnemen van de goedkope webshops die onbespeelbare instrumenten aanbieden en van sommige vioolbouwers die instrumenten wel heel vaak over de kop laten gaan.”


Twee jaar geleden startte Brouwer met haar bedrijf. Ze had een bachelor Accountancy aan Nyenrode afgerond, studeerde in de avonduren viool aan het conservatorium, werkte fulltime als financieel analist, volgde een master Controlling ‘in de baas z’n tijd’ en gaf vioollessen. Bij haar lespraktijk merkte ze dat het moeilijk was om goede, betaalbare beginnersviolen te vinden. “Ze waren allemaal heel duur of van slechte kwaliteit.”


Brouwer zocht de tussenweg, bij Chinese importeurs. “Daar bestelde ik steeds een paar samples, net zo lang tot ik iets in handen had was echt kwalitatief goed was. Het is een continue proces, nog steeds, om betere dingen voor een betere prijs te vinden.”
Het loont om strijkinstrumenten uit China te halen, ze zijn ongeveer vijf keer goedkoper dan Europese instrumenten. De prijsstelling in winkels is vaak ondoorzichtig, weet Brouwer. “Een simpele viool maken kan al vanaf vijftig euro. Maar in de hogere prijsklasses is het onderscheid moeilijk te maken en is het veelal een kwestie van klank en gevoel”, legt Brouwer uit. Het beeld dat Chinese violen troep zijn, veegt ze van tafel. “Er wordt veel troep gemaakt, maar ook topviolisten halen er hun instrumenten vandaan. Iedereen verkoopt en verhuurt Chinese violen, maar de meesten zeggen dat niet. Dat moet je vertellen, vind ik.”

 

China

Brouwer heeft duidelijke prijzen: beginnersviolen uit China verkoopt ze vanaf 200 euro, waar de meeste zaken voor een viool met dezelfde klankkwaliteit 400 tot 600 euro vragen. Brouwer zit verder niet stil; naast de verkoop en verhuur van violen, altviolen, cello’s, contrabassen en bijbehorende accessoires, biedt ze e-cursussen aan, houdt ze een blog en maandelijks e-zine over strijkinstrumenten bij en is ze in te huren als soliste voor bruiloften en partijen. Sinds drie maanden heeft ze haar controllerscarrière opgegeven om zich fulltime te richten op haar eigen bedrijf. “Die accountantsachtergrond is makkelijk; ik heb geen boekhouder nodig. Maar ik mis dat werk verder helemaal niet, de hele dag excelletjes bekijken. Wat ik nu doe is echt een passie. Ik doe wat ik het liefste doe en maak daar ook nog mensen blij mee, dat geeft veel voldoening”, zegt ze glunderend. “Je hoort het natuurlijk ook direct als je iets fout doet. In het begin voelde het alsof de wereld verging als een klant kritiek had, maar daar heb ik mee leren omgaan. Dit is echt vrijheid.”

 

Romantisch

Het ondernemerschap kon Brouwer vroeger al afkijken bij twee opa’s en een oom met een eigen zaak. “Ik heb daar geen romantisch beeld van gekregen. Het leek mij vooral een thrill seek om te ontdekken of ik zelf zou kunnen ondernemen.” Met vragen kan Brouwer terecht bij vrienden die ook ondernemen. “Met hen praat ik veel over de dingen waar ik tegenaan loop. Als je in je eentje onderneemt, heb je toch af en toe bevestiging nodig dat je niet als een debiel dingen aan het doen bent.”

Meer 25 onder de 25

Bekijk hier de slideshow met alle ondernemers onder de 25

Of lees hier de andere interviews

Couture op een Zaanse zolderkamer (Ydence)

De heldendaden van Jorn Besselink (Movible)

Mijn vader staat op de Speeddial (Goossens events)

Bruine kroeg wordt blauwe lunchbar ((Blue Blue)

 

Lees ook het boek Ondernemen met creativiteit of neem deel aan Congres Nieuwe producten bedenken

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.