Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd VDL Groep groot

Een stoere actie van Wim van der Leegte. Hij redde de auto-industrie in Born door NedCar over te nemen en gaat er Mini’s produceren. De VDL Groep uit Eindhoven bestaat uit 82 bedrijven en is actief in 18 landen. Maar het familiebedrijf is heel klein begonnen.   

Om welk bedrijf gaat het?

VDL Groep uit Eindhoven. VDL is de afkorting van Van der Leegte, de naam van de oprichter, de huidige president-directeur en zijn drie kinderen die er allemaal werken. Een echt familiebedrijf dus.

Wat doet het?

Dat is nog niet zo makkelijk te zeggen. ‘Metaalbewerking’ vat het kort samen. Maar wie bedenkt dat de VDL Groep inmiddels uit 82 bedrijven bestaat, realiseert zich dat we de gigant in bussen, automotive onderdelen, machines, technische installaties en andere industriële producten daarmee tekort doen.

Hoe verliep de start?

In 1953 besloot Philips-medewerker Pieter van der Leegte voor zichzelf te beginnen. Hij huurde in Eindhoven voor 100 gulden per week een hal en een huis en daar begon hij de Metaalindustrie en Constructiewerkplaats P. van der Leegte. Philips en DAF Trucks, allebei bedrijven uit de regio, behoorden tot de eerste klanten. Van der Leegte en zijn vijf medewerkers waren de hele dag bezig met draaien, frezen, boren, lassen en solderen. Maar daar bleef het niet bij. Pieter van der Leegte was een echte vakman en hij zocht steeds naar nieuwe producten. Vanaf het begin van de jaren zestig ging hij ook wasmachines en oliekachels maken en roestvrijstalen huishoudproducten zoals botervloten, eierdopjes en bedkruiken.

En zijn zoon zette de zaak voort?

Wim van der Leegte (1947) rolde al op heel jonge leeftijd het bedrijf in. Hij studeerde Werktuigbouwkunde aan de HTS en liep stage in het bedrijf. In die periode raakte zijn vader overspannen en daarop nam de zoon, veel eerder dan verwacht, in 1966 zijn werkzaamheden over. Binnen drie maanden had hij de leiding in handen en in 1972 werd hij officieel de directeur. Hij maakte van VDL weer een toeleverancier voor de metaalindustrie.

Hoe is VDL Groep zo groot geworden?

Wim was veel meer een ondernemer dan zijn vader. Hij kwam er al snel achter dat het bedrijf met grote schulden kampte. Daarop besloot hij de structuur van het bedrijf te wijzigen en reorganisaties door te voeren en dat hielp. Toen alles op rolletjes liep begon hij zich te vervelen en zocht hij, zoals dat heet ‘nieuwe uitdagingen’. Vanaf 1979 begon hij slecht lopende bedrijven, met name uit de regio Brabant, over te nemen.

Het eerste was dat van zijn jongste broer. De bank wilde de boel gaan sluiten en Wim heeft toen orde op zaken gesteld. Daarna kwam Technische Industrie VDS. In het begin nam Van der Leegte één bedrijf per jaar over, maar de prestaties bleven achter bij de verwachtingen. Na de overname in 1989 van zijn grote concurrent Heesen Technocom in Boxtel, schoten de cijfers de hoogte in.

Daarna volgden vele overnames, waarvan bijvoorbeeld die van het failliete DAF Bus International in 1993 spraakmakend was (“voornamelijk om onze eigen werkgelegenheid te handhaven”, zou hij later zeggen. DAF was zo’n grote opdrachtgever dat VDL die niet kwijt wilde.) De overname van Daf betekende de intrede van VDL in de wereld van de bussenbouwers. In 1998 nam het Berkhof Jonckheere over, en in 2003 Bova. VDL is inmiddels het enige bedrijf in Nederland dat nog touringcars bouwt.

In 2006 was Philips Enabling Technologies, tot dan toe de grootste overname. De cirkel was rond, want de grondlegger van het bedrijf, Pieter van der Leegte, was ooit als gereedschapsmaker bij wat toen nog Philips Machinefabrieken heette, begonnen.
De laatste grote slag sloeg VDL eind 2012 met de overname van auto-assemblagebedrijf NedCar in Born. Na een overgangsperiode van twee jaar moeten daar vanaf tweede helft 2014 de eerste Mini’s van de band rollen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe staat het er nu voor?

De VDL Groep, dat zijn hoofdkantoor inmiddels weer naar Eindhoven heeft verhuisd, bestaat inclusief Nedcar nu uit 82 bedrijven en is actief in 18 landen. De omzet bedroeg in 2012 bijna 1,8 miljard euro, gerealiseerd door 8757 medewerkers. Het leverde een winst op van 56 miljoen euro, tien miljoen minder dan in 2011. Vanzelfsprekend heeft VDL last van de crisis. Vooral de busdochters zijn in de rode cijfers beland, wat deeltijdontslag van de werknemers noodzakelijk heeft gemaakt. Voor heel VDL zal ook 2013 een moeizaam jaar worden, ondanks een redelijk stabiele orderportefeuille.

Is het nog steeds een familiebedrijf?

Jazeker. Het bedrijf is helemaal in handen van de familie Van der Leegte. De drie kinderen van de huidige directeur hebben inmiddels allemaal hoge posities binnen het bedrijf: Pieter (1970) en Willem (1981) maken allebei deel uit van de directie en zus Jennifer (1980) is lid van de Raad van Commissarissen. Daarnaast werken ze alledrie ook bij een van de aangesloten bedrijven.