Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ondernemers helpen derde wereld via internet

GOEDE DOELEN Geld geven aan de Derde Wereld is sympathiek, maar je ziet nauwelijks waar het geld terechtkomt. Doneren via internet houdt de gever beter op de hoogte. “Ik ben geen wereldverbeteraar, maar we helpen wel mensen.”

Oud-Oracle bestuurder Loek van den Boog was altijd al betrokken bij goede doelen, maar hij voelde ook onvrede. “Er is nauwelijks emotionele binding. Je doneert geld, maar ziet vervolgens niet wat ermee gedaan wordt, en dat wil de gever vaak wel graag zien. Kleinere organisaties lukt het soms nog wel om resultaten te laten zien, maar grote niet. Daar worden projecten als voorbeeld genoemd, maar er is geen enkele link naar een persoonlijke donatie.”
Dat krijgt Van den Boog met Net4Kids wel voor elkaar. Via de website en via nieuwsbrieven worden donateurs op de hoogte gehouden van de – kleinschalige – projecten die ze steunen. “We gaan een stap verder. We kunnen vertellen welke waterpomp is gerealiseerd en welk kind naar school kan, dankzij jouw bijdrage.” Internet speelt een belangrijke rol in het model van Net4Kids. In de eerste jaren publiceerde de stichting alleen de verhalen online, sinds enkele jaren is er ook een marktplaats. “Het is een trigger. Op projecten wordt soms wel tot de factor tien meer gegeven. Dat komt door die betrokkenheid. De gift wordt ook positief. Het is niet langer: hoeveel kan ik missen, maar: hoeveel is er nodig?”

Ondergesneeuwd

Marco Gianotten, directeur van onderzoeksbureau Giarte, steunt via Net4Kids met zijn bedrijf kinderprojecten in Nepal en Bangladesh. In dat laatste land heeft Giarte ook een vestiging. “Het is mooi om te zien dat kinderen de 1 dollar-economie kunnen ontgroeien door een opleiding te volgen. Alles is heel transparant, er blijft niks aan een strijkstok hangen. Dit doe je ook voor de lange termijn. We hebben daar ook afspraken over gemaakt, ander zitten die kinderen zo meteen zonder hulp.”
Gianotten staat garant voor een jaarlijks bedrag en doet acties, zoals een onderzoek waarbij voor iedere respondent tien euro wordt gedoneerd. “Het leuke van Net4Kids is dat je als kleintje ook wat kunt doen, zonder ondergesneeuwd te raken. Druppel op de gloeiende plaat? Dat zal wel, ik ben geen wereldverbeteraar, maar we helpen wel mensen.”

WWW.NET4KIDS.NL

2001

Eerste website, eerste projecten komen online te staan

 

2002

De marktplaats gaat van start

 

2003

Nieuwe website, er komt 66.000 euro aan donaties binnen

 

2004

Omzet verdubbelt: er komt 144.000 euro binnen

 

2005

De teller staat tot nu toe op 300.000 euro