Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemers redden de wereld (column)

In De Grens van Gieling analyseert hoofdredacteur Remy Ludo Gieling een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland. Deze week de smeltende ijskappen van sociaal ondernemerschap.  

Begin deze week kom ik in mijn surfroutine voorbij de site van de NOS: jaarcijfers hier, sportuitslagen daar en ‘Doden bij zware aardbeving in Nepal’. Niet op de hoogte van de ernst van de situatie op dat moment, besteedde ik er niet teveel aandacht aan en surfde verder. Dit moet anders zijn geweest voor Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies (beide 23) van natuurlijke wasmiddelfabrikant Seepje. Hun enige toeleverancier komt uit Nepal en zijn fabriek is door de beving met de grond gelijk gemaakt.

Op het Sprout-evenement over sociaal ondernemerschap vertelt Gabriëlse over de crowdfundingactie Wassen voor Nepal: ‘We zijn even gestopt met ondernemen.’ Een nobele zaak (ook ik heb direct twee pakken Seepje besteld), maar tevens een harde lessons learned. De nadelen van het wedden op één paard worden hier pijnlijk duidelijk. Gabriëlse legde uit dat de keuze voor één leverancier heel bewust was, zodat ze bij deze man het meeste impact konden maken. Moreel een goede keus, business wise niet de beste. 

Aan de andere kant van de oceaan vond serieondernemer Elon Musk het tijd worden voor een nieuw projectje. Naast Tesla, Solar City, Space X en de Hyperloop ontwikkelt hij immers nog niet genoeg disruptive technology. Musk zijn nieuwe ambitie is om in elk huis een Tesla Powerwall te plaatsen: een batterij voor in je huis die de energie van zonnepanelen opslaat. Het klinkt inderdaad wat omslachtig om de opgewekte stroom eerst terug te geven aan het net om het later op piekmomenten terug te kopen. De Powerwall die net als de Model S een lust voor het oog is, bespaart kosten en zal zeker voor gebieden die ‘off grid’ liggen een revolutie zijn. 

Dopper

Gelukkig hoef je niet in Amerika te wonen en Musk te heten om met je bedrijf sociale impact te creëren. Dichter bij huis verovert Snappcar na Nederland nu de markt in Denemarken en gaat Dopper naar Brazilië. Van Moof probeert inmiddels met veel succes de hele wereld aan het fietsen te krijgen. Sprout nam een kijkje bij de opening van de nieuwe flagshipstore van het lifestylemerk. Het doel van Van Moof draagt zeker bij aan een betere wereld, maar het bedrijf profileert zich niet met fietsen die van bioafbreekbaar superrecycable eerlijkgewonnen staal zijn. Dat is ook wel eens prettig. 

Zoals zelfs Wieke van der Zouwen van Impact Hub Amsterdam zegt: ‘Je hoeft niet altijd de focus te leggen op het sociale aspect van je product.’ Sociale impact hoeft niet altijd een verkoopargument te zijn, sterker nog in de huidige tijdsgeest waar zelfs de loodgieter een mvo-keurmerk heeft – moet het voornamelijk een intrinsieke motivatie zijn om verandering teweeg te brengen.

Philip de Roo

Maar zaken als lifestylefietsen, snelle auto’s en ecologisch wassen vallen in het niet als donderdag om kwart over 11 ‘s avonds er een mail binnenkomt. Rob Roelofs, de oud-redactiechef van Sprout, heeft slecht nieuws: een van zijn beste vrienden en Sprout Challengerday coryfee Philip de Roo is omgekomen op de Noordpool. Hier deed hij samen met Marc Cornelissen onderzoek naar smeltende poolkappen. De voorlopige resultaten waren al kenbaar gemaakt: het ziet er zeer slecht uit. Hoe slecht kan Philip niet meer navertellen, hij heeft het resultaat zelf ondervonden. Sociaal ondernemerschap is niet alleen nodig voor het imperken van werkloosheid of het maken van winst. Het is nodig zodat we nog een tijdje vooruit kunnen op deze planeet voordat we – naar de plannen van Musk – collectief verhuizen naar Mars.   

De grote verandering komt in elk geval niet van de overheid, niet van de gevestigde bedrijven en zeker niet van de bankenwereld. Verandering komt door een excentriek ras mens dat zichzelf ondernemer mag noemen. Voor nu draaien we een was met de overgebleven noten uit Nepal en zetten we de verwarming een graadje lager in de hoop dat de laatste reis van Philip niet voor niks is geweest. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fijn weekend. 

Reageren op deze column? Mailen kan naar [email protected] of via Twitter op @RLGieling.