Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemerschap is eenzaam (column)

In De Grens van Gieling analyseert hoofdredacteur Remy Ludo Gieling een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland. Deze week de oplossing voor het eenzame bestaan van de ondernemer.  

Ik hoor het in gesprekken met ondernemers steeds vaker: ondernemerschap is eenzaam. Je kan op feesten en partijen op weinig sympathie rekenen als je klaagt over de 80k die je aan de fiscus moest afdragen. Bovendien praat het met vrienden, medewerkers en zelfs je partner moeilijk over de sores die het ‘vak’ met zich meebrengt. Een vennoot helpt natuurlijk, maar kijkt ook vanuit een zelfde blik op het bedrijf. Terwijl een buitenstaander juist hele verfrissende inzichten kan geven. 

Daarom zijn ondernemersnetwerken ook zo belangrijk. Het is een van de weinige momenten dat je op niveau kan praten over issues die er in je bedrijf spelen: een ziek personeelslid, slecht betalende klanten of uitbreiding naar het buitenland. Allemaal zaken die een ondernemer vroeg of laat tegenkomt. Het zijn juist deze gesprekken met mede-ondernemers die je bedrijf echt verder kunnen brengen. 

Met mijn eigen bedrijf zijn we de afgelopen twee jaar sponsor geweest van FC Utrecht en daarvoor kregen we twee plaatsen in de Young Business Club. Een gemêleerde groep ondernemers: van accountant tot kroegeigenaar. Door vrienden werd het gezien als luxe borrelclub – toegegeven, wat het af en toe ook was – maar het terugkerende zakelijke netwerk bleek enorm waardevol. Enerzijds omdat je er business uithaalt, anderzijds omdat de gesprekken met mede-ondernemers je verrassende inzichten in je bedrijf geven en je daarmee beter gaat ondernemen. 

Dit is wat we ook met Sprout doen. Natuurlijk brengen we informatie en inspiratie via deze websites, het magazine en de evenementen, maar de echte waarde zit hem in het Sprout Netwerk. Een groep van gelijkgestemde, ambitieuze ondernemers die elkaar en elkaars bedrijven on- en offline elke dag versterken. We hebben wellicht geen voetbal als gemene deler, maar wel eenzelfde drive voor vernieuwing en het verleggen van grenzen.

Sprout-ondernemers zijn mensen als Taco en Ties Carlier die na de opening van de VanMoof flagship store in Amsterdam, dit een week later in New York dit dunnetjes overdoen. Mensen die willen leren, bijvoorbeeld van investeringsgoeroes Guy Kawasaki en Mark Cuban. Of die net als Mark Zuckerberg op zoek zijn naar nieuwe medewerkers en nog een paar lastige vragen voor de sollicitanten hebben liggen (ok, misschien niet zó lastig). 

De komende tijd zullen wij ons inzetten om het netwerk op de evenementen beter te faciliteren en de online profielen flink uit te breiden. Zo kom je als ondernemer nog beter naar voren, dit geeft jouw lidmaatschap meer waarde en brengt mij dichter bij mijn doel: ondernemers elke dag inspireren en verbinden. Ondernemen kan soms eenzaam voelen, maar de kennis en support van een netwerk helpt een hele hoop. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot snel! 

P.s. Ook de toekomstige Coolblue’s en Travelbird’s van Nederland ontmoeten? Kom op 28 mei naar de lancering van de Sprout 25 onder de 25. Met sprekers Tessa Rijn (TaskHero) en Bernd Damme (Eyewear.nl / Pelliano / House of Eleonore). Plaatsen zijn beperkt, dus meld je snel aan