Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemerschap op de iPhone

Wie kan er nog om de iPhone heen? De gadget van Apple heeft over aandacht niet te klagen. Maar zijn er ook ondernemerskansen?

Hoeveel iPhones er in Nederland in omloop zijn is lastig te zeggen. De persvoorlichter van Apple weet het niet en T-mobile geeft niet thuis. Eind 2008 deed T-Mobile kond van honderdduizend exemplaren. Het aantal iPhone applicaties ligt rond de 25.000. Het gros daarvan leidt een kwijnend bestaan.

 

“Zolang je in de (Nederlandse, red.) top 10 van best verkopende applicaties staat, verdien je geld. Val je daar buiten, dan ben je weg”, zegt Manfred Witteman – ontwikkelaar van de Nicolaas Klei Supermarktwijngids voor de iPhone. Witteman bouwde zijn applicatie in opdracht van uitgeverij Podium en wist er enkele duizenden te verkopen in de app-store.

 

 

Cijfers

Marginale getallen, maar grote cijfers voor een iPhone-applicatie. Volgens Witteman hebben vooral uitgevers baat bij de iPhone. “Uitgeverijen tobben al jaren hoe ze verdienmodellen aan online content kunnen koppelen.” Wie een applicatie voor de iPhone laat ontwikkelen verkoopt die binnen een gesloten systeem – applicatie en telefoon zijn gekoppeld. “De content is daardoor beschermd, aanschaf is laagdrempelig en eenvoudig”, zegt Witteman.

 

Barrière

Ondernemerssuccessen in de app-store zijn zeldzaam. Dat ligt aan de hoeveelheid applicaties, maar ook aan de prijs. “Dat onze gids 6 euro kost is voor veel gebruikers al een barrière”, verteld Witteman. Ontwikkelaars worden al vrij snel na de introductie gedwongen tot prijsstunten. Het lijkt op dit moment de enige manier om applicaties hoog in de bestsellerslijst te houden. Vooral gebbetjes doen het goed. Zo is de maker van de scheetmachine voor de iPhone een grootverdiener. Is dat de mobiele revolutie waarop gerekend was?

  

Omzet

Wat is het recept voor succes? Volgens Ward Bekker van TTY Internet Solutions kiezen ontwikkelaars het best voor het lanceren van applicaties in vier stappen. Denk aan vier deelreleases à 2.500 euro per stuk. Een tactiek die Bekker toepaste bij Jaap.nl. De gedachte achter gefaseerd publiceren is dat je sneller de markt op kan, vaker de publiciteit haalt, meer updates kan aanbieden en dus meer bezoek krijgt en de levensduur van de applicatie verlengt. Vooral dat laatste is belangrijk. Niets zo aan bederf onderhevig als iPhone applicaties.

 

Pinch Media berekende onlangs dat de gemiddelde levensduur van een iPhone app minder dan dertig dagen is. Na 30 dagen maakt nog slechts 5 procent gebruik van de applicatie. Bij betaalde applicaties ligt dat verwaarloosbaar hoger. Het aantal applicaties dat na langere periode nog veelgebruikt is, is minder dan één procent van het totaal.

 

Witteman vindt het lastig om een definitie van een succesvolle app. te geven. “De Wijngids is succesvol omdat er winst op gedraaid wordt. En vergeet niet: wij waren de eerste. Dat helpt.”