Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemersvertrouwen houdt stand in crisis

Nyenrode en het Financieel Dagblad trappen samen een open deur in: een meerderheid van de ondernemers verwacht last te krijgen van de kredietcrisis.

Bijna zestig procent van de ondernemers voelt de crisis in het eigen bedrijf en 38 procent verwacht het ergste nog niet gehad te hebben, volgens de FD/Nyenrodemonitor.

 

Positief

Een welgemeend ‘dûh’ is hier wel op zijn plaats. Laten we daarom eerst eens kijken naar het aanwezige optimisme. Van de ondervraagden zegt 36 procent niet geraakt te worden door de crisis. 24 procent wordt in geringe mate geraakt en 27 procent geeft aan ‘in enige mate’ te worden getroffen. Slechts bij zeven procent van de ondernemingen draaien de alarmbellen overuren.

 

Daarnaast denkt elf procent dat de winstgevendheid van zijn bedrijf niet zal dalen, en 33 procent zegt ‘waarschijnlijk niet’. 32 procent houdt het op een voorzichtig ‘misschien’. Al met al zullen de gevolgen volgens het merendeel wel aanwezig zijn, maar meevallen.

 

Niet zo verwonderlijk, want de ondernemers vinden massaal dat hun bedrijf sterk genoeg is om de crisis ‘redelijk ongeschonden te doorstaan’. Een kwart houdt zich op de vlakte en slechts zes procent vertrouwd er niet op de crisis te kunnen doorstaan.

 

Leningen

Waar de meerderheid het wel over eens is, is het negatieve gevolg van de kredietcrisis: het wordt moeilijker om geld te lenen. 27 procent denkt dat dat waarschijnlijk het geval is en veertien procent zegt ‘zeker wel’.  Slechts twaalf procent van de ondervraagden kan zich absoluut niet voorstellen dat zij ineens geen lening meer kunnen krijgen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Het onderzoek is gedaan onder 500 ondernemers én werknemers. Een heel relevante steekproef is het daarom niet echt. Maar wat wel duidelijk (en verwacht) is, is dat de ondernemers heel wat positiever zijn ingesteld dan hun werknemers. Van die laatste groep noemt 66 procent de gevolgen van de crisis in hun bedrijf ‘voelbaar’.