Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo werd Subway groot

Een groot stuk zelfgebakken stokbrood dat naar smaak van de klant kan worden belegd met de meest uiteenlopende ingrediënten: hoe simpel wil je het hebben? Toch heeft ondernemer Fred DeLuca met dit weinig unieke concept al jaren wereldwijd succes. Het geheim? Franchising, luisteren naar de wensen van de klant en daar handig op inspelen. Zo werd Subway groot.

Wie is de oprichter?

Frederick ‘Fred’ DeLuca (1948) uit Bridgeport, Connecticut, was zeventien jaar oud toen hij de deuren van zijn eerste sandwichwinkel opende. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma wilde hij zoals zoveel van zijn leeftijdsgenoten gaan studeren, maar hier had hij het geld nog niet voor. Hij besloot de hulp in te roepen van een oude familievriend, de wetenschapper Pete Buck. DeLuca hing een zielig verhaal op en verwachtte dat de rijke man hem het geld wel zou willen wenen.

Buck had echter andere plannen. Hij stelde voor dat DeLuca in het stadje een nieuwe ‘submarine sandwich shop’ (een submarine sandwich of ‘sub’ is een typisch Amerikaans broodje waarbij de klant een groot stuk stokbrood naar eigen smaak kan laten beleggen) zou oprichten. Buck zou duizend dollar in de zaak investeren, zodat DeLuca een vliegende start kon maken en van de opbrengsten alsnog zijn studie zou kunnen bekostigen.

De avontuurlijk ingestelde DeLuca zag dit wel zitten, waarna Buck zich aan zijn woord hield en duizend dollar in de sandwichwinkel investeerde. Korte tijd later was de eerste zaak, genaamd Pete’s Super Submarines, een feit. Het eerste jaar beschrijft DeLuca nu als een periode vol leermomenten. Hoewel de inwoners van Bridgeport best warmliepen voor een lekker broodje, groeide het bedrijf langzamer dan verwacht. Een jaar later opende DeLuca met behulp van Buck een tweede winkel, maar pas bij het derde filiaal begon het duo het belang in te zien van een goede verkooplocatie. Het derde filiaal werd gevestigd op een drukkere plaats en bestaat vandaag de dag nog steeds.

Hoe heeft het bedrijf de markt veroverd?

DeLuca begon steeds beter te begrijpen dat je dankzij het inzetten van marketingcampagnes nog veel meer klanten kunt bereiken, míts je het goed aanpakt. Radiocampagnes om het bedrijf te promoten leverden echter weinig op. Na enig onderzoek ontdekte DeLuca dat ‘Pete’s Submarines’ in de spotjes klonk als ‘Pizza Marine’. In overleg met Buck veranderde de nog jonge ondernemer de naam in ‘Pete’s Subway’. Later zou hiervoor de huidige bedrijfsnaam ‘Subway’ in de plaats komen.

Ook heeft DeLuca het belang van mond-tot-mondreclame nooit onderschat. Afgezien van de versheid van Subways producten en aantrekkelijke prijs is de goede relatie met de klant nog altijd een van de kernwaarden van het bedrijf: “Delight every customer so they want to tell their friends – with great value through fresh, delicious, made-to-order sandwiches, and an exceptional experience”, is de boodschap op de website.

In 1974 waren DeLuca en Buck bij hun advocaten om de toekomst van hun opbloeiende bedrijf te bespreken. DeLuca concludeerde hieruit dat franchising de enige mogelijkheid was waardoor Subway nog sneller haar vleugels zou kunnen uitslaan. Hij benaderde een goede vriend en informeerde of deze interesse had om, financieel ondersteund door DeLuca en Buck, in een nabijgelegen stad de eerste franchise-vestiging van Subway te openen. Na enige twijfel ging de vriend met dit voorstel akkoord. Ook hier vielen de Subway-sandwiches in de smaak. Er zouden door de jaren heen nog vele franchises volgen. In de VS én ver daarbuiten. In 1984 werd in Bahrein het eerste buitenlandse filiaal geopend.

Hoe staat Subway er nu voor?

Momenteel zijn er in 99 landen 35.548 Subway-vestigingen te vinden. Ter vergelijking: daarmee is Subway met haar verkooplocaties McDonald’s voorbijgestreefd, hoewel die fastfoodgigant qua omzet nog altijd baas boven baas is. McDonald’s rapporteerde in 2010 een jaaromzet van 24 miljard dollar, terwijl die teller bij Subway bleef steken op 15,2 miljard. Toch zijn het op financieel gebied ook voor Subway mooie tijden. Door de aanhoudende recessie zijn consumenten nog steeds op zoek naar goedkoop eten en de sandwiches van Subway zijn een gezonder alternatief op de aloude cheesburger of french fries.

In Nederland zijn er momenteel 91 Subway-vestigingen, maar daar zouden volgens het bedrijf nog heel wat filialen bij kunnen. Volgens Subway is Nederland vanwege de heersende broodcultuur namelijk een ideale afzetmarkt. Het bedrijf is daarom een campagne gestart om zoveel mogelijk franchisenemers te werven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet alles is koek en ei. Zo heeft Duitsland ook een broodcultuur, maar daar heeft het bedrijf flink moeten inbinden. Subway heeft er het afgelopen jaar bijna honderd vestigingen verloren. Het aantal daalde van 703 vestigingen eind 2010 naar 612 vestigingen eind 2011. Een jaar eerder beleefde de keten ook al een massale uittocht. Het grootste problemen waar de keten mee kampte was dat niet alle franchisenemers fatsoenlijk hun brood konden verdienen. Ze klaagden de afgelopen jaren massaal over te lage omzetten met daarnaast  te lage marges die mede werden veroorzaakt door harde prijsacties. De helft van de franchisenemers die vertrokken is, voert nu juridische procedures tegen de keten. De problemen zijn volgens Subway echter voor een belangrijk deel opgelost en het verwacht dat de daling binnenkort ten einde is.

In tegenstelling tot zijn zakenpartner Pete Buck staat Fred Deluca, inmiddels 63 jaar oud, na al die jaren nog altijd aan het roer van Subway. Het Amerikaanse Forbes schat zijn vermogen op 2,2 miljard dollar, maar aan pensioen lijkt de zakenman nog lang niet toe. Zoals hij het nog niet zo lang geleden zelf in een interview verwoordde: “Ik ben al jaren iedere dag aan het werk en kan maar niet ontdekken waarom het mij zoveel voldoening geeft. Maar dat doet het wel.” Toen hij startte had hij geen hoge verwachtingen. “Ik was echter altijd bereid om grensverleggend te denken en dingen te doen waar anderen nog niet waren opgekomen. Ik zeg niet dat dit allemaal de juiste oplossingen waren, maar ik probeerde het wel.”