Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemingsplannen

Om investeerders over de streep te trekken is een goed businessplan niet te vermijden.

Scherp

Het ondernemingsplan maakt duidelijk wat uw bedrijf is, wat de doelen zijn en hoe u die wilt bereiken. Zo’n plan is niet alleen maar goed om geld op te halen. Een goed idee voor een eigen onderneming moet immers in drie minuten kunnen worden verteld.
Het dwingt u ook om de koers van de onderneming scherp te houden. Maak er een gewoonte van om aan het begin van ieder (fiscaal) jaar het document, samen met de accountant of financieel adviseur, bij te werken. Problemen krijgt u zo sneller in het vizier en u hebt een actueel plan klaar, wanneer dat nodig is bij een plotselinge overname of een onverwachte bedrijfsopvolging

1. Begin het businessplan met een beschrijving van de onderneming. In welke bedrijfstak gaat u starten en hoe ziet die eruit? Wordt het retail, groothandel of dienstverlening. Vertel, ondersteund met cijfers en informatie, hoe groot de branche is en waar de groeimogelijkheden liggen. Maak ook duidelijk, als u financiering zoekt, waarom dat geld de onderneming winstgevender gaat maken.

Sterktes en zwaktes

2. Het volgende hoofdstuk betreft de marketingstrategie. Hier moet blijken wat de klant gaat bewegen om uw product te kopen. Maak een schatting van de kosten en bepaal de prijs van uw product op basis van een verwacht winstpercentage. Veel beginnende ondernemers onderschatten hun kosten. Tel er gerust een kwart tot de helft bij op. Bereken de distributiekosten, van fabriek tot aan de doelgroep.

3. Nu is het tijd voor een analyse van de concurrentie. Dit deel van het plan wordt vaak onderschat. Veel starters denken dat hun product of dienst uniek is en beseffen onvoldoende hoe groot de concurrentie is. Laat hier zien wat volgens u de sterktes en zwaktes van de concurrenten zijn.

Bedolven

4. Wanneer u een nieuw product aanbiedt of een bestaand verbetert, kunt u in de sectie hierna in gaan op het ontwerp, de materialen en de ontwikkeling ervan. Maak daarnaast in een schema duidelijk hoe product, marketingstrategie en organisatie zich zullen ontwikkelen. Koppel dit aan een ontwikkelingsbudget.

5. Uw plan moet ook ingaan op de dagelijkse bedrijfsvoering. Wie is waarvoor verantwoordelijk. Beschrijf de kwaliteiten van de managers (of alleen van uzelf ) en wat uw bedrijf kan betekenen voor de plek waar u zich gaat vestigen. Ga in op de banen die u gaat creëren, maar wees ook eerlijk over eventuele vergunningen die u nodig hebt of hoe u reageert op klachten van omwonenden.

6. Het laatste hoofdstuk vormt het hart van uw businessplan: de financiën. Deze sectie moet in ieder geval een investeringsbegroting, een financieringsplan en een exploitatiebegroting bevatten. De investeringsbegroting is een overzicht van alle zaken die u nodig hebt en hun kosten, van machines en installaties tot goodwill. Hoe u deze investeringen betaalt, staat in het financieringsplan. Belangrijk daarbij zijn eigen versus vreemd vermogen en de verhouding tussen beide, de solvabiliteit.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De exploitatiebegroting biedt inzicht in (voorziene) omzet, kosten en winst voor de eerste jaren van uw bedrijf.

7. Tot slot schrijft u de samenvatting, waarmee ieder businessplan begint. Voor investeerders, die worden bedolven onder de plannen, is deze ‘executive summary‘  vaak het enige deel dat ze daadwerkelijk lezen. Zorg daarom dat hij kort en krachtig (maximaal een A4’tje) is. Vergeet ook niet aan te geven wat voor soort financiering u zoekt. Pas in ieder geval op met overmatig gebluf over uw ‘unieke en nog nooit eerder vertoonde’ producten of diensten. Investeerders zien u al snel als onervaren of roekeloos.