Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online aankopen maar vijf procent van totaal

De omzet van de Coolblues en Bol.com's van Nederland lijkt dit jaar weer flink hoger uit te komen dan vorig jaar, maar zo veel verkopen webwinkels nu ook weer niet vergeleken met ouderwetse stenen winkels. Vijf procent van alle aankopen in Nederland gaat nu via internet, berekent brancheclub Thuiswinkel.org.

Tijdens de eerste drie kwartalen leverden webshops 90,7 miljoen bestellingen af, goed voor een omzet van 9,8 miljard euro. In het derde kwartaal werd er voor 3 miljard euro online geshopt, ongeveer evenveel als in het tweede kwartaal. Het percentage van alle consumentenbestedingen dat afkomstig is uit online aankopen ligt wel hoger dan het aantal aankopen: 16,3 procent in het derde kwartaal.

De branche rekent door de sinterklaas- en kerstaankopen nog op een sterk vierde kwartaal. De laatste drie maanden van het jaar zijn naar verwachting goed voor zo’n 3,9 miljard euro. De onlineconsumentenbestedingen over het hele jaar zouden daardoor uitkomen op 13,7 miljard.

Het is het eerste jaar dat Thuiswinkel.org kwartaalcijfers naar buiten brengt. In heel 2013 bedroegen de onlineaankopen 10,6 miljard euro.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.