Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online werven: Waar zit de kandidaat?

Personeel vinden wordt steeds ludieker. Vrolijke Youtube-filmpjes, games en Second Life-kantoren moeten nieuw personeel trekken. Maar vooral sociale netwerksites als LinkedIn bewijzen hun dienst.

Snelle gitaren, een kantoor vol knappe vrouwen en als ze praten komt er een mannenstem van een designer of programmeur uit hun mond. Gevolgd door: ’Yes, we’re hiring!’. Met dit ludieke filmpje wierf het Utrechtse internetbedrijf Rhinofly vorig jaar nieuwe medewerkers. Het trok 4300 kijkers op YouTube. Rhinofly-directeur Frank Meeuwsen: “Alle vacatures waren snel vervuld met goede mensen die bij ons bedrijf passen. We zochten specialisten uit ’ons wereldje’. Dat bracht het filmpje over. We hebben het zelf op een zaterdag gemaakt.” Volgens Meeuwsen werkt dit alleen als je genoeg online krediet hebt. “Het filmpje werd vooral overgenomen door webloggers die mij persoonlijk kenden.”

Liefhebbers
Ook Unix Support Nederland werft personeel op YouTube met een amateuristisch filmpje met retro-computers en een pluche pinguïn. Manager Rob Vermeulen: “We hebben al meerdere goede reacties gekregen. Het filmpje ziet er bewust krakkemikkig uit en is bedacht door een marketingbureau. Het past bij ons: hier werken geen mensen met pakken en lange functietitels, maar echte liefhebbers.”

1 miljoen
Niet alle filmpjes zijn een succes. De wervingsfilmpjes van Imtech op YouTube kwamen na ruim een week niet verder dan een paar honderd views, terwijl de grootste campagne op massamedia en billboards 1 miljoen euro kostte. Ook bij Spotajob.com, dat video-vacatures gebruikt, kan de respons nog beter, vindt directeur Michel op ’t Land: “We moeten nog meer volume krijgen. Daarom gaan we voor bedrijven voor 250 euro videovacatures produceren.” Spotajob biedt internetters die de ’winnende kandidaat’ aandragen ook een forse commissie van rond de duizend euro. “Dat concept moet zich nog bewijzen, maar de aandacht is enorm.”

Second Life
Verder dan filmpjes gaat Getronics PinkRoccade met een eigen webgame rond ‘geheim agenten’. “We zijn verrast over de bezoekersaantallen. Al 15.000 na een paar dagen”, zegt woordvoerster Jolanda Peek. “Onze recruiters zijn nu bezig met dertig zeer goede cv’s die we door de game binnenkregen.”
Ook in 3D-wereld Second Life zoeken bedrijven medewerkers. Randstad biedt er sinds maart niet alleen vacatures voor werk in Second Life zelf, maar ook voor banen op het kantoor van ABN-Amro. “Al 1300 mensen hebben zich aangemeld. Ook tussen de aanmeldingen voor ABN-Amrofuncties zaten een paar toppers”, zegt Marc Feitsma, manager strategie bij Randstad. Binnenkort voegt Randstad ook reguliere vacatures toe aan het 3D-kantoor. Feitsma vindt de Second Life-vestiging, met gemiddeld 250 bezoekers per dag, een succes. “Er lopen relatief veel young professionals en veel vrouwen rond. De drempel tot communicatie is laag. Dit is ook een experiment waarin we veel leren over 3D-communicatie.” Recruitmentconsultant Bas van de Haterd is sceptisch over Second Life. “Het is discutabel of dit voor veel bedrijven effectief zal zijn. Ik geloof meer in contact houden met oud-medewerkers op netwerksites, bijvoorbeeld LinkedIn en Xing.”

IJdeltuiterij
Die netwerksites geven wat filmpjes, games en Second Life niet hebben: inzicht in sociale verbanden van kandidaten. Zelfstandig ict-headhunter Matthijs Jansen schat driekwart van ’zijn’ mensen te vinden via LinkedIn en Xing. “LinkedIn is ijdeltuiterij: Kijk eens welke kennis ik heb en wie er in mijn netwerk zit. Mensen zijn er trots op zichzelf. Prima: als headhunter streel ik ook de ijdelheid van mensen”. Volgens hem zitten op Xing relatief meer eenmansbedrijven en freelancers, die ook samenwerken. “Ik ken veel jongens met kleine bedrijfjes die daar werk vandaan halen.” Randstad heeft ook een team dat actief is op netwerksites, zegt Mark Feitsma. “Dat is best effectief.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Kwaliteit
De kwaliteit van de mensen op netwerksites lijkt hoger dan die van de gemiddelde bezoeker van grote vacaturesites. Jansen: “Je ziet aan een profiel meteen of ze hun werk leuk vinden en op de juiste plek zitten. Dat zijn precies de mensen die ik zoek.” De echte selectie gaat nog wel offline. “Na het eerste internetcontact wil ik wel gewoon bellen of in het echt afspreken.”