5x creatieve chocoladereclame

woensdag, april 16, 2014 - 18:13
De specialisten van Sprout-of-the-Box bespreken opmerkelijke brandingmethodes. Deze week: 'ongelijke' chocolade van Tony's Chocolonely, de Jezus-viral van Kitkat en kindvriendelijke Snickers-marketing.

1. Oneerlijk delen met Tony’s Chocolonely

Je kunt je merk sympathieker maken door er een goed doel aan te koppelen. Maar een goed doel kan ook de oorsprong zijn van een merk. Zoals Tony’s Chocolonely. In 2003 ontdekte de Nederlandse journalist Teun van de Keuken dat maar liefst 20% van de cacaoproducten van plantages komt waar slaven werken. Hij voelde zich als fervent chocolade-eter zo schuldig, dat hij zichzelf bij de politie aangaf als “chocolade crimineel”. Uit idealisme ontwikkelde hij toen Tony’s Chocolonely, een chocolademerk dat 100% slaafvrij is. Onlangs kwam Tony’s met nieuwe repen (zie hoofdafbeelding) die de ongelijkheid bij de grote chocoladeproducenten nog eens benadrukken. Repen die bestaan uit schots en scheve stukjes die onmogelijk eerlijk te verdelen zijn. Verschrikkelijk irritant, vind ik persoonlijk. Maar het doel heiligt de middelen - Weekselectie van Ashley Raynor, junior creatief bij Sister, bureau voor charme marketing en communicatie.

2. Jesus loves Kitkat

Een dag voor Pasen ontdekte een “fictieve” Amsterdammer,na een hap, het hoofd van Jezus in zijn Kit Kat. De twee grootste nieuwssites van Nederland nu.nl en detelegraaf.nl kregen dit “nieuws” toegestuurd per mail inclusief foto. Zij namen gelijk het bericht over waarna het bericht binnen 3 dagen op meer dan 150.000 sites en blogs geplaatst werd. Dit is het bewijs dat een foto/filmpje niet bewust grof, geil of grappig moet zijn om viraal te gaan. KitKat heeft op het juiste moment ingehaakt op een hype van Jezus verschijningen in Europa met een strategisch doordachte spoof. Na de “onthulling” van de spoof legden mensen ook gelijk de link tussen de Jezus verschijning en de pay-off 'Have a break have a KitKat' - Weekselectie van Alexis Verschueren, eigenaar van off-road marketingspecialist Raul&Rigel.

3. Kinderslot op Snickers-reclame

Als je naar nieuwe technische initiatieven op zoek bent, is het Verre Oosten op dit moment het mekka voor geinteresserden. Als je daarentegen op zoek bent naar nieuwe ethische discussies, zijn de Verenigde Staten de moeite van het volgen waard. Daar is obesitas uit aan het groeien tot een serieus nationaal probleem. Zelfs het Amerikaanse leger krijgt er last van. 21% van de kandidaten wordt afgewezen wegens overgewicht. Je kunt er gif op innemen dat de overheid binnenkort maatregelen gaat nemen. Snickers is de wetgeving voor. Moederbedrijf Mars heeft een nieuwe Code of Conduct aangenomen. Opmerkelijk feit; "one important aspect of the Mars Marketing Code is our commitment to not direct advertisements to children under 12 years of age." Zelfs de website is achter kinderslot en grendel gegaan. Dat kenden we tot op heden alleen van porno en alcohol - Weekselectie van Zwier Veldhoen van reclamecampagnebureau THEY.

SnickersWebsiteSprout

4. 3D chocola printen

Nu de pepernoten alweer in de winkel liggen, mogen we ook aftellen naar kerst. In de christelijke traditie wordt dat gedaan met een adventskalender, een doos met 24 luikjes. Elke dag mag je één luikje openmaken. Meestal zit er een snoepje of een chocolaatje in. ‘Wat is er leuker dan die chocolaatjes zelf te printen?’ dachten ze bij Moving Brands, een Londens reclamebureau. 3D printen hoeft zich niet te beperken tot kunststof, je kunt er er ook je eigen chocolade ontwerpen mee printen. Verschillende medewerkers maakten een object dat voor hen speciaal was. De objecten kregen een plek in de adventskalender online en op kantoor. Een innovatieve en persoonlijke manier om iets van je eigen bedrijf te laten zien - Weekselectie van Bas Koopman, mede-eigenaar van interactive marketing-specialist Bureau Blauwgeel.

5. Bitterzoete verleiding

Alhoewel het kindersurprise-ei anders doet vermoeden, is niets minder waar. De documentaire ‘Een bitterzoete verleiding’ laat de kijker verward achter met het besef dat achter dit icoon een wereld van geobsedeerde verzamelaars en kunstkenners gaat. Een wereld waarin verhandeld, vervalst en gesmokkeld wordt. Waarin de ‘vervalsers’ werken in tandheelkundige klinieken in het Oostblok en continu bezig zijn met het verbeteren van hun techniek, zodat ‘nep’ nauwelijks meer van ‘echt’ te onderscheiden is. De verpakking? Drie lagen: allereerst het aluminiumfolie (inclusief jaren ’80 design), het ei bestaande uit een melk- en witte chocolade binnenrand en dan tot slot dat gele kokertje… allemaal om tot ‘de verrassing’ te komen. Kindersurprise of volwassenen die spelen met macht en geld? - Weekselectie van Anne van Haeften, directielid bij Reggs, specialist in branding en verpakkingsontwerpen.

Sprout-of-the-Box

In Sprout-of-the-Box bespreken specialisten op de donderdag vijf voorbeelden van een opmerkelijke reclameactie. Meestal geschikt voor kleine bedrijven, maar soms ook als inspiratie voor als je bedrijf later groot is. Bekijk ook de voorgaande episodes:

Meer over Geen naam