Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

App Uitgelicht: BattleQuiz

Spelletjesapps zijn hot. Ondernemers Rutger Teunissen en Guido Cramer vonden het gek dat er nog geen sociale quizgame bestond. Dus maakten ze hem zelf. Spelen we straks allemaal hun BattleQuiz?

De app: BattleQuiz

Ondernemers Rutger Teunissen (foto links) en Guido Cramer hebben vorige week een quiz-app gelanceerd, waarin je meerkeuzevragen beantwoordt over je favoriete items. In BattleQuiz strijd je 1-op-1 tegen vrienden of willekeurige spelers.


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-conomie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel tablet- als smartphone apps  

Waarom vult jullie app een gat in de markt?

“We vroegen ons letterlijk af waarom we wel massaal Scrabble (Wordfeud) en Pictionary (Drawsomething) op onze iPhones speelden, maar waarom er eigenlijk nog geen sociale quizgame bestond. Quizzen vindt toch iedereen leuk? We roken een kans en zijn BattleQuiz gaan ontwikkelen. We zien inmiddels dat er wel meer kleine initiatieven bestaan rondom quizzes, maar wat juist zo uniek is aan BattleQuiz is dat de game specifiek gericht is op bepaalde onderwerpen en zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar is. Hierdoor kun je tegen tegenstanders uit de hele wereld spelen, maar wel op jóuw favoriete onderwerpen, in jóuw eigen taal.”

Hoe verliep de conceptfase?

“We houden ons vanuit ons marketingbureau Fanminds bezig met gamification. Het leek ons dan ook goed om daar nog een stapje verder in te gaan door BattleQuiz zelf leven in te blazen. We hebben eerst wel lang zitten wikken en wegen. Is het echt zo’n leuk idee? Leent een quiz zich wel als sociale smartphone-game? Kunnen we het wel? Door zo snel mogelijk andere mensen in dit proces te betrekken merkten we al snel dat er vanuit de doelgroep zeker animo voor was.”

Hoe is de app in productie gebracht?

“Wat betreft het ontwikkelen van deze app was zelf bouwen voor ons marketeers geen optie en dus hadden we nog een technische partij nodig. Wij zijn na een intensieve zoektocht een samenwerking met QLVR uit Utrecht aangegaan. Uiteindelijk hebben we samen bepaald hoe de game in de praktijk gaat werken.”

Wat is het verdienmodel?

“Het verdienmodel van BattleQuiz is tweeledig. Allereerst mikken we natuurlijk op de B2C kant, de gebruikers die de game op hun telefoon installeren. BattleQuiz is geheel gratis te downloaden. Wel kunnen er met in-app purchases extra sets vragen of tactische hulplijnen aangeschaft worden. Bovendien zijn we van plan om ook een betaalde versie op de markt te brengen waar extra functies in zitten en de advertenties in ontbreken.

Daarnaast bieden we het concept ook B2B aan. Het is voor bedrijven namelijk mogelijk om een eigen arena (onderwerp of thema) te ontwikkelen binnen BattleQuiz. Gratis dagblad Metro heeft hier bijvoorbeeld voor gekozen met de Metro nieuws arena. Bovendien is het concept ook white-label beschikbaar. Dat wil zeggen dat we deze app customizen en aanpassen aan een ander thema of merk.”

BattleQuizDe app: BattleQuiz

BattleQuiz is een sociale quiz game waarin je meerkeuze-vragen beantwoordt over je favoriete onderwerpen. Daarbij strijd je 1-op-1 tegen je vrienden of willekeurige spelers. In het spel wordt niet alleen je kennis getest, maar ook je snelheid en tactische vaardigheden.

Opgericht door:

  • Rutger Teunissen
    Ex-marketing consultant Fairchild en oprichter van Klusopedia (gekocht door Werkspot)
  • Guido Cramer
    Eveneens oud-marketing consultant Fairchild

Op de markt sinds:

  • 19 september 2012

Aantal downloads tot nu toe:

  • 6.000 keer
    (stand 25 september 2012)

Draait vooralsnog op:

  • iOS (iPhone en iPad) en Android

Wat is je sales- en marketingstrategie?

“Al voor de lancering zijn we op zoek gegaan naar 50 bèta-testers die ons van ideeën en kritiek konden voorzien. Zij kregen de app voor de release in handen en hebben de uiteindelijke versie mede vorm gegeven. Zij zijn ook de eerste groep gebruikers die  we vragen om hun omgeving enthousiast te maken en downloads te stimuleren. Daarnaast hebben we een squeeze page (een speciaal voor de app opgezette (mini)site), een Facebook Fan Page en een Twitter-profiel opgezet. Ook is er een gameplay video gemaakt om potentiële gebruikers te laten zien hoe BattleQuiz werkt. Op deze manier creëren we een aantal centrale punten van alle informatie rondom de app. Ook hebben we goed nagedacht over keywords die we in de communicatie gebruiken. Hierdoor hopen we BattleQuiz beter vindbaar te maken in de App Store (ASO, App Store Optimization). Tot slot hebben we een goede samenwerking met Metro, die ons in ruil voor de Metro arena promoten in de krant en op hun website.”

Op hoeveel gebruikers mik je minimaal?

“We mikken op 100.000 gebruikers maar onze ambitie is om de magische grens van 1 miljoen gebruikers te doorbreken. Dat zou fantastisch zijn! We hebben een goede app en een solide marketingplan dus we zijn vol vertrouwen. “

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ben je op zoek naar groeikapitaal?

“We zijn nu net live en groeien al ontzettend hard, met name in Nederland. Groeikapitaal kan ons met name helpen om de internationale slag te maken. Dus daar staan we zeker voor open al is het voor ons zeker geen doel op zich.”

Voor welke game-app heb je momenteel het meeste ontzag?

“Dat is dan waarschijnlijk toch Ruzzle (voorheen Rumble) omdat dat echt een goede game is. Je ziet dat ze het daardoor ook veel langer volhouden dan bijvoorbeeld Draw Something. Dat was qua idee een schot in de roos maar als je kijkt naar de uitvoering gewoon een veel mindere game. Wij willen dat iedereen quizbattles kan spelen over hun favoriete onderwerp. Of dat nou de Tour de France of natuurkunde is. Zo blijven we interessant en verbinden we spelers met andere kenners en liefhebbers over de hele wereld.”