Barcode wordt innovatieve marketingtool

woensdag, april 16, 2014 - 18:48
Je ziet ze steeds vaker, de QR-codes op producten, in kranten en tijdschriften en zelfs op gebouwen. Steeds meer bedrijven ontdekken hoe zij op simpele wijze de interactie met hun klanten kunnen verbeteren. Wat is het precies? En hoe zet je ze in?

Consumenten in Japan zijn al lang gewend aan de kleine zwarte vierkantjes - die doen denken aan een minidoolhof – die inmiddels ongeveer overal op zitten. In de metro vind je ze op advertenties, in de McDonald’s zitten ze op de papiertjes die om je hamburger zitten, ze zitten op drankverpakkingen, recepten, op kledinglabels en zelfs gebouwen. Deze technologie wordt QR of quick response genoemd en is een toegangspoort voor iedereen met een mobiele telefoon met camera die de digitale en fysieke werelden met elkaar verbindt.

QR-codes sijpelen nu ook langzaam door in Nederland. Je ziet ze dan ook steeds vaker op producten zitten. Het is niet de vraag hoe populair de QR-code in Nederland wordt, maar hoe snel deze code ingeburgerd raakt. In Japan heeft het inmiddels dezelfde status bereikt als het lezen van een url-adres.

Bekijk hier een demo:

 

Japan

De QR-code vindt zijn oorsprong – niet zo verrassend – in Japen. Denso-Wave, een toeleverancier aan de auto-industrie bedacht het om auto-onderdelen te kunnen identificeren. Japanners liepen al veel eerder dan wij rond met een mobiele telefoon uitgerust met camera en internet. Al snel verschenen de QR-coderingen buiten de autofabriek.

Smartphone

De gebruiker richt zijn telefoon op de QR-code en neemt een foto. De foto wordt in de telefoon omgezet in een URL waarna je automatisch naar de pagina wordt geleid. Je bespaart jezelf de moeite een URL in te typen. Het voordeel voor producenten en bedrijven is dat veel mensen beschikken over een smartphone. Met nieuwste modellen smartphones hoef je ook geen foto meer te maken, je richt op de QR-code en kunt dan real-time scannen.

Inmiddels maken verschillende vliegmaatschappijen al gebruik van de QR-code. Het is erg handig voor de consument. Je laat bij het boarden de QR code op je telefoon zien en deze wordt dan gescand. Ook in tijdschriften zie je de codes steeds vaker. In de campagne van ABN Amro waarin zij trainees werven wordt de code ingezet. De wijnen van 94wines.com bevatten geen klassiek etiket, maar op de gekleurde fles staat wel een QR-code.
 

Een bekende actie die recentelijk werd gelanceerd is de QR-code campagne van 9292OV om een nieuwe service onder de aandacht te brengen. Reizigers kunnen door de code te scannen up to date reisinformatie ontvangen met hun telefoon. Op meer dan 600 plaatsen werden billboards voorzien van de code die dus plaatsgebonden is. Volgens One Shoe, het communicatiebureau dat de campagne bedacht is een van de voordelen dat je precies kunt meten wat het effect is van de reclame uiting. Op een zelfde manier kunnen e-mailadressen, contactinformatie, agenda afspraken telefoonnummers en teksten worden ingevoerd. Door op de knop te drukken staat de afspraak of bepaalde coördinaten in je agenda.
 

Hoe te gebruiken?

Verschillende websites bieden de mogelijkheid aan om een QR-code aan te maken. Dit kan bijvoorbeeld op www.qrgenerator.nl/ daar vul je dan het adres van je website in en dan verschijnt de code. De code maken is gratis, dit kan omdat het Japanse bedrijf geen patent heeft aangevraagd. Vervolgens kun je de code naar je website overal opplakken. Het is van belang dat je als producent zorgt voor de juiste content als een consument besluit om de QR-code te scannen. Zet het dan ook niet in om gewoon je product te promoten of om alleen te verwijzen naar je homepage. Je kunt naar een recept verwijzen, een coupon aanbieden of een kort filmpje laten zien.

Omdat nog niet iedereen in Nederland bekend is met de QR-codering is het raadzaam om er een korte uitleg bij te zetten als je het gebruikt.

Een QR of barcodereader is gratis te downloaden via www.qrcode.nl.

Lees ook:


 

Meer over Geen naam