Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De 8 eigenschappen van een linkbuilder

Wie hoog wil scoren in Google moet flink aan de bak, bijvoorbeeld met linkbuilding. Hans Keeren legt uit hoe dat moet.

Linkbuilding is het vak om kwalitatief hoogwaardige links naar een website te verkrijgen met als doel betere seo resultaten. Het algoritme van Google is in de afgelopen jaren zo verfijnd dat het steeds moeilijker is geworden om links te vergaren die ook echt waarde hebben. Tot voor kort was het voldoende om links te krijgen van startpagina’s, expertpagina’s of andersoortige linkpagina’s. Tegenwoordig is kwantiteit ingeruild voor kwaliteit.
Aan welke eigenschappen moet een ondernemer voldoen om van het vak linkbuilding een succes te maken? In dit artikel geef ik 8 eigenschappen waaraan u als linkbuilder mijn inziens moet voldoen.

#1. Ken uw pappenheimers
Om linkbuilding werkzaamheden te doen heeft de linkbuilder nog steeds technische kennis nodig. Het is niet extreem veel maar u zult wel iets over de techniek moeten weten. U moet o.a. weten hoe een goede site architectuur in elkaar steekt, hoe een goed of slecht linkprofiel eruit ziet en hoe u met verschillende tools zoveel mogelijk informatie naar boven haalt.
Daarnaast is het een pre als u HTML en een beetje javascript beheerst.
Zonder technische kennis en de wetenschap hoe het internet in elkaar steekt komt u niet ver. Gelukkig ben ik zelf een aantal jaren ontwikkelaar geweest en ik kan zeggen dat dit goed van pas komt. U kunt natuurlijk ook een aantal relevante korte opleidingen volgen om uw kennis uit te diepen.

#2. Zoek Hector, zoek
Op zoek gaan naar potentiële linkpartners moet u leuk vinden. Het is nogal wat speurwerk om goede en relevante websites te vinden. Om deze sites te vinden binnen uw specifieke vakgebied kunt u sites als DMOZ of Startpagina raadplegen. Daarnaast is het handig om technische zoek queries in Google te leren om zoveel mogelijk specifieke informatie te vinden.
En natuurlijk onderzoekt de speurneus waar de concurrentie haar links vandaan haalt.

#3. Wees creatief
Een linkbuilding campagne kan pure marketing zijn waarmee u door een bepaalde actie zoveel publiciteit genereert dat er automatisch partijen naar u gaan linken. Campagnes verzinnen is niet voor iedereen weggelegd en vergt creativiteit en goede brainstormsessies.
Daarnaast zult u in staat moeten zijn om goede persberichten te schrijven die uw campagne ondersteunen.

#4. Wie schrijft blijft
Schrijven is nog steeds een goede manier om links te verkrijgen. Google verplicht ons om het web te vullen met content, dus als u in staat bent om te schrijven dan is bloggen of het schrijven van artikelen een prima linkbuilding mogelijkheid.
Een eigen blog heeft daarnaast het voordeel dat er vanuit de blog gelinkt kan worden naar eigen commerciële sites. En omgekeerd linken mensen sneller naar een onafhankelijk blog dan naar een commerciële site.

#5. Network till you drop
Netwerken is goed voor business en dus ook om links te regelen. Mensen linken nu eenmaal sneller naar mensen die ze graag mogen dan naar vreemden. Hoe groter uw persoonlijk netwerk hoe meer linkmogelijkheden u hebt.
Er is dus niks mee om uw contacten zoals klanten en leveranciers te vragen om een link.

#6. Link altijd en overal
Het is belangrijk dat u altijd uw linkbuildingpet op zet. In gesprekken met klanten, zakenrelaties of afnemers valt er altijd wel iets te regelen. “Denk altijd aan de links!” U kunt bijvoorbeeld bij de onderhandeling van een offerte een linkje meenemen. U mag voor uzelf bepalen hoe belangrijk die link dan is en wat u bereid bent te doen voor deze link.

#7. Be good and don’t tell
Loop niet te koop dat u met linkbuilding bezig bent en op welke zoekwoorden u dit doet. Vaak willen mensen op feestjes of netwerkmeetings nogal eens trots vertellen op welke woorden zij in Google worden gevonden.
Uiteindelijk zal de concurrentie ook wel ontdekken dat u flink aan het scoren bent in Google maar u wilt de concurrentie toch niet wijzer maken dan hij op dit moment al is.

#8. Schat je organisatietalent goed in
De linkbuilder moet in elk geval een beetje organisatietalent hebben. U moet uzelf centraal in het project zetten en daaromheen mensen verzamelen en aansturen die onderdelen van het werk uitvoeren. Ik zal dit illustreren met een voorbeeld: ik heb een tijd geleden een ondernemer begeleid die een deel van de linkbuilding zelf uitvoerde. Ik heb deze ondernemer toen geadviseerd om een blog te nemen als onderdeel van zijn linkbuilding werkzaamheden. Dit blog moest worden gebouwd door een webbouwer en moest af en toe worden voorzien van content. Hiervoor moest de onderneming een webbouwer, eventueel webhoster, tekstschrijver en misschien nog een paar andere personen kunnen managen om dit project, hoe klein ook, in goede banen te leiden.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van onderstaande 8 punten zal niet iedereen evenveel in huis hebben maar wilt u als ondernemer of marketing specialist aan linkbuilding doen, kijk dan naar bovenstaande 8 punten. Het is natuurlijk ook belangrijk dat u zin hebt om bovenstaande uit te voeren. Dat zou dan een punt 9 kunnen zijn: motivatie.

Dit artikel is geschreven door Hans Keeren van Qonvert