Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

E-business as usual

Een mooie boodschap voor iedereen die aan het bootstrappen is. Probeer toch minder op het kostenplaatje te focussen. Columnist Arko van Brakel legt uit waarom. 

“Door focus op kosten gaat de kwaliteit omlaag, maar door focus op kwaliteit, gaan de kosten omlaag”, leerde de schrijver van het managementboek van het jaar 2010, Gerco Rietveld, mij twee jaar geleden. Deze boodschap kwam bij binnen als een bliksemschicht. Ik had namelijk zojuist van Gerco verloren. Mijn boek was ook genomineerd, maar hij ging er met de hoofdprijs vandoor. Voor mij is het simpel: als je van iemand verliest is dat niet voor niets, dus is het vooral belangrijk om te kijken wat je van een winnaar kunt leren. Ik had dus alle aandacht voor wat Gerco te melden had die bewuste avond.

Het leuke van èchte wijsheid is dat die vaak ook buiten de originele context toepasbaar is. Echte wijsheid is universeel en daardoor vaak inspirerend voor veel meer aspecten van het leven dan de bedenker wellicht had kunnen bevroeden. Zo ook deze oneliner van Gerco.

Social media

De helft van mijn tijd ben ik als aandeelhouder, adviseur, trainer, coach, auteur of spreker actief met allerlei aspecten van e-business. Ik help mensen succesvol te zijn in de ‘connected economy’. Geïnspireerd door Gerco heb ik onderzocht of zijn uitspraak ook op de internetwereld van toepassing is. Dit leverde een tamelijk schokkende ontdekking op die misschien wel zo voor de hand liggend is dat bijna alle marketeers en directies die ik spreek hier letterlijk zonder er ooit over na te denken overheen stappen. Maar in mijn hoofd vielen behoorlijk wat losliggende puzzelstukjes ineens steviger op hun plaats. Juist nu het woord crisis veel te vaak valt (over focus gesproken…) zie ik dat forse investeringen vooral worden gedaan om kosten te besparen. Ook investeringen in e-business, websites, sociale media, webshops, noem maar op, worden anno 2012 dus vaak gedaan om kosten te besparen. Efficiency is een veelgehoord woord. En dat is een denkfout, die kan leiden tot ernstige weeffouten.

Er zijn namelijk geen (ik herhaal: GEEN!) online successen te vinden die bedacht, ontwikkeld, geboren, gebouwd of ontstaan zijn vanuit de behoefte om kosten te besparen. Alle grote online successen, van Marktplaats tot Google en van Facebook tot Appstore, zijn succesvol omdat ze op een of andere manier een topbeleving aan hun klanten bieden. Alle grote online successen hebben de klant op nummer één staan en niet de kosten. En, gek genoeg, ook niet de techniek, hoewel die natuurlijk wel heel belangrijk is.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

Ondernemers 

Juist omdat in onze online gedomineerde wereld klanten beter geïnformeerd en daardoor kritischer, veeleisender en minder loyaal zijn dan ooit, zijn kwaliteit en ‘beleving’ online succesfactoren van formaat. Op internet zijn authenticiteit, eerlijkheid, gastvrijheid en kwaliteit waarschijnlijk nog belangrijker dan in de offline wereld. De klant zit immers in één muisklik bij de concurrent, dus je hebt als verkopende partij minder mogelijkheden om met persoonlijke charmes onvolkomenheden in de dienstverlening recht te zetten. Ergo: op internet ligt de lat hóger dan in de offline wereld, maar de nuchtere constatering is helaas dat veel ondernemers het internet als bezuiniging gebruiken en dus juist mínder presteren dan in de ‘echte’ wereld. Voorbeelden te over…

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op internet geldt dat klassieke, zuiver menselijke waarden, zoals gastvrijheid, vriendelijkheid, ‘afspraak is afspraak’ en beleving tot succes leiden. Business as usual dus. Het leuke is dat iedereen dat dus kan. En nog leuker is dat in het kielzog van goede kwaliteit de kosten dalen. Maar de echt succesvolle internetondernemers interesseert dat geen biet: voor hen zijn kosten sowieso geen issue. Da’s pas kwaliteit.